ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2016

Η Λευτεριά δεν θάρθει και «Επανάσταση» δεν θα γίνε

Πρώτα απ’ όλα, γιατί αυτά τα πράγματα είναι δύσκολα. Θέλουν κόπο και θυσίες, που οι «επαναστάτες» δεν είναι διατεθειμένοι να κάμουν.
Δεύτερο, γιατί τα μυαλά είναι καμένα από το σύνολο των παραδειγμάτων και υποδείξεων, που εμφανίζονται ως δρόμοι επανάστασης και απελευθέρωσης.
Μπαίνουμε στον έκτο χρόνο της  ολιγαρχικής τραπεζικής κυριαρχίας κι ενώ ο λαός έχει δείξει, ποικιλοτρόπως, την αντίθεση του σε όσα ζει, μια συγκροτημένη δύναμη αντίστασης και ανατροπής, που να είναι απειλητική στο κατοχικό καθεστώς δεν έχει εμφανιστεί. Με διάφορους τρόπους, ένα 60-70% του πληθυσμού έχει εκφράσει την αντίθεση του και ο καθένας ή η κάθε μικροομάδα
……………
δείχνουν κι ένα δικό τους δρόμο, που μόνο τη σύγχυση σκορπούν και την απογοήτευση καλλιεργούν, αναπαράγοντας τη διαίρεση.
Οι περιουσίες θα απαλλοτριωθούν, οι εισφορές και οι φόροι θα αυξηθούν, οι μισθοί και οι συντάξεις θα μειωθούν κι άλλο, η ανεργία θα είναι καθεστώς και, πέρα από ασύνδετες και σπασμωδικές αντιδράσεις, ουδέν θα συμβεί.
Θα αναδειχθεί ξανά, ως «λύση», η εναπόθεση ελπίδων, σε ψεύτικους κοινοβουλευτικούς αντιστασιακούς αριστεράς και δεξιάς, η οποίοι, απλώς, θα συνεχίσουν την πολιτική όλων όσων, ως τώρα, κυβέρνησαν, κομίζοντας «ελπίδα».  Το πολιτικό εμπόριο ελπίδων θα συνεχιστεί, σε συνεννόηση και σε απόλυτο συντονισμό με τη διαδικασία απαλλοτρίωσης της ζωής μας.

Ο λόγος που δεν θα συμβεί τίποτα είναι γιατί οι κατέχοντες μια κάποια γνώση δεν έχουν και την απάντηση. Η πολιτική, κοινωνική και οικονομική γνώση αντλείται από το μαγγανοπήγαδο των ιδεών του κυρίαρχου δυτικού παραδείγματος, συνοδεύεται από πιστές αντιγραφές τρόπων και μεθόδων και την άκριτη εμφύτευση τους στον δικό μας τόπο και χρόνο.
Ασυνείδητα, η γνώση μετατρέπεται σε πίστη και θρησκεία. Και στις πολιτικές παρέες, εκεί που όλοι νομίζουν ότι ανακάλυψαν τον τροχό, αν πεις ότι κάνουν  ριζικό λάθος, θα σε αντιμετωπίσουν ως εξωγήινο. Θα ακούσουν μια γλώσσα ακαταλαβίστικη κι ας είναι η ίδια γλώσσα. Το χειρότερο είναι ότι όλα αυτά συμβαίνουν στον κόσμο που έχει συνειδητοποιήσει ότι η αλλαγή είναι στο δικό του χέρι και προσπαθεί να οργανωθεί. Πρόκειται για τους κόσμους των αυτόνομων, των αντιεξουσιαστών και της δημοκρατίας. Για τους άλλους, που αναζητούν και συντάσσονται με πολιτικούς μεσσίες, δεν έχω να πω κάτι.

Ας δούμε, με δύο παραδείγματα, πάνω σε τι σκοντάφτουν.
1.      Το φθινόπωρο που πέρασε ξεκίνησε μια πρωτοβουλία για τη δημιουργία ενός«Ολοκληρωμένου Συνεταιρισμού» στην Αθήνα. Είχαν για πρότυπο τον «Ολοκληρωμένο Συνεταιρισμό της Καταλονίας» και, από το σχέδιο διακήρυξης,  «οι όροι που τίθενται για τη λειτουργία αυτού του χώρου είναι όροι άμεσης δημοκρατίας, ανοιχτότητας και ταυτόχρονα ευθύνης του κάθε ατόμου και της κάθε συλλογικότητας. Η ανοιχτότητα έχει να κάνει με την ελεύθερη συμμετοχή των ανθρώπων σε αυτό το δημόσιο χώρο, που δημιουργείται από τους παραγωγούς, από τους παρόχους υπηρεσιών και από αυτούς που χρησιμοποιούν αυτά τα αγαθά». Το πλαίσιο θα το χαρακτηρίζαμε εξαιρετικό και προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά η λογοτεχνία του δεν βοηθά τους σκοπούς και κρύβει πίσω της μια ιδεολογική εξάρτηση. Στις αμέσως επόμενες παραγράφους, η ανοιχτότητα ακυρώνεται, με φράσεις, όπως «Ο Συνεταιρισμός είναι ένα κινηματικό εργαλείο αντιεξουσίας».  Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τη φράση που ακολουθεί και διευκρινίζει την αντιεξουσία: «μέσα από την αυτο-διαχείριση, την αυτο-οργάνωση και την άμεση δημοκρατία, θα βοηθήσει να ξεπεραστεί η εξάρτηση από τις δομές του συστήματος, προς την κατεύθυνση της ελευθερίας, της επίγνωσης, όπου ο καθένας θα μπορεί να λειτουργήσει υπό ίσους όρους και ίσες ευκαιρίες». Η ζημιά, όμως, έχει γίνει –η «αντιεξουσία» παραπέμπει σε συγκεκριμένο πολιτικό χώρο. Επιπλέον, κι εμείς, στα δικά μας μέρη, είμαστε υπέρ της αυτοοργάνωσης, της αυτοδιαχείρισης και της δημοκρατίας και θεωρούμε τη φοροδιαφυγή, το λαθρεμπόριο και την παράκαμψη των κατοχικών νόμων, αναγκαίο τρόπο επιβίωσης, αλλά δεν καθιστούμε την «πολιτική και φορολογική ανυπακοή» προϋπόθεση συμμετοχής και καταστατικό σκοπό. Η ανυπακοή είναι ανάγκη και μέσο, αλλά, ως πολιτικός σκοπός ή προαπαιτούμενο, είναι για τα παλικάρια –για όσους είναι έτοιμοι να αντέξουν το τίμημα της απαλλοτρίωσης και της τιμωρίας, ως ποινή της ανυπακοής.  Η συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού δεν πληρώνει, γιατί δεν μπορεί κι όχι γιατί δεν θέλει. Και η υπερχρέωση είναι επιλογή του ολιγαρχικού καθεστώτος, για να δημιουργήσει κατάσταση φεουδαρχίας και δουλοπαροικίας. Μακάρι, να υπήρχε γενικευμένη και συνειδητή ανυπακοή, αλλά αυτό δεν συμβαίνει και δεν θα είμαστε εμείς που θα προσθέσουμε έναν ακόμα διαχωρισμό- αυτόν του «παλικάρια ή δούλοι». Δεν βλέπουμε γύρω μας, πληθώρα ηρώων ή αντιεξουσιαστών και το εγχείρημα, παρά τις γραπτές προθέσεις, απειλείται με περιχαράκωση. Οι πρωτεργάτες δεν μπορούν να ξεφύγουν από το δικό τους ιδεολογικό χώρο και να γίνουν, πραγματικά, ανοιχτοί.  Ακόμα και η σχεδόν πιστή μεταφορά στα δικά μας της εμπειρίας της CooperativaIntegralCatalanaαγνοεί διαφορές τόπου, ιστορικών και κοινωνικών δεδομένων.
Θα αρκούσε μια πρόσκληση προς όλους όσους νιώθουν ότι η κοινωνική εμπιστοσύνη, ο σεβασμός και η συμπάθεια προς τον διπλανό του  είναι η βάση για κάθε κοινότητα ανθρώπων, που θέλει να ζήσει λεύτερα και όμορφα. Τέτοιου είδους πρόσκληση είναι ανοιχτή σε πολύ περισσότερους και, εξ ορισμού, θέτει απέναντι της τον κυρίαρχο ατομικισμό, αποκλείοντας όσους θα προσπαθήσουν να προσέλθουν σε δημοκρατική διαδικασία, με αποκλειστικό σκοπό τον προσπορισμό ίδιου οφέλους.

2.      Στον κόσμο των δημοκρατών, που επιμένουν να αυτοαποκαλούνται «αμεσοδημοκράτες», λες και υπάρχουν πολλά είδη δημοκρατίας-, κυκλοφορεί, επίσης, πληθώρα διακηρύξεων, οι οποίες προσπαθούν να αντιπαρατεθούν στα παγκοσμιοποιημένα ιδεολογήματα και να ορίσουν το δικό τους πολιτικό – δημοκρατικό πλαίσιο. Αυτοί, όπως και πολλοί άλλοι πολιτικοί χώροι, αγνοούν -και θα τους ξαφνιάσει τούτη η γραφή- ότι οι διακηρύξεις έχουν για ρίζα τους τις «Ομολογίες Πίστεως», όταν η εκκλησία από υπαρκτικό γεγονός και από, πολιτικά, πολιτισμικά και ιστορικά, απτό παράδειγμα, άρχισε να μετατρέπεται σε χρηστικό εργαλείο κοσμικών και θρησκευτικών εξουσιών.  Στις εποχές που καθιέρωσαν την Εκκλησία του Δήμου, ως πολιτειακό θεσμό, δεν προηγήθηκαν διακηρύξεις. Αυτή προέκυψε από αντιπαραθέσεις, συγκρούσεις και στάσεις αιώνων, ανάμεσα στο πλήθος και την Ολιγαρχία, για το ποιος πρέπει να αποφασίζει. Του αθηναϊκού 461 π.Χ., όταν και ολοκληρώθηκε η πολιτική κυριαρχία του δήμου, δεν προηγήθηκαν θεωρητικοί, θεωρίες και διακηρύξεις. Κατέληξαν στη δημοκρατία, μέσα από πληθώρα διεργασιών, ατομικών και συλλογικών πράξεων και υπαρκτών γεγονότων.  Στη γλώσσα της πρώτης χριστιανικής Εκκλησίας η λέξη «ομολογία» σήμαινε τη δημόσια διακήρυξη μιας εμπειρικής πιστοποίησης, την κατάθεση μαρτυρίας για βεβαιότητες που προκύπτουν από άμεση βίωση μιας προσωπικής σχέσης. Γίνονταν, με πράξη θυσιαστική, ομολογητές και μάρτυρες της εμπιστοσύνης – πίστης τους στο ευαγγέλιο του Χριστού και αυτή η εμπιστοσύνη δεν ήταν δυνατή παρά μόνο ως συνάρτηση προσωπικής σχέσης και δεν μπορούσε να διακηρυχθεί, δίχως πράξη. Όταν η ομολογία έπαψε να συνοδεύεται από έμπρακτη μαρτυρία και η πίστη απομακρύνθηκε από το βίωμα, όταν δηλαδή η πίστη – εμπιστοσύνη, μετετράπη από βιωματικό γεγονός σχέσης εκκλησιαζομένων ανθρώπων, μεταξύ τους και με το Θεό, σε ατομική παραδοχή θεωρητικών –νοητικών διατυπώσεων (συνώνυμων με την πεποίθηση και την ψυχολογική βεβαιότητα). Τότε, η Ομολογία παρέμεινε μεν μια δημόσια διακήρυξη, αλλά όχι εμπειρικών πιστοποιήσεων. Ήταν αρκετή η προφορική διακήρυξη ατομικής παραδοχής «αρχών» ή «θέσεων» κι άρχισε να εγκαταλείπεται η βιωματική μαρτυρία – απόδειξη – διακήρυξη. Ο λόγος υποσκέλισε το έργο. Έτσι η ομολογία έγινε «επίσημος έκθεσις των υπό τινος παραδεγμένων δογμάτων της θρησκευτικής ή γενικότερον ιδεολογικής πίστεως αυτού» (Λεξικό Δημητράκου: ομολογία).  Ακόμα και όταν η κωδικοποίηση των ομολογιών πίστης πέρασε στα χέρια των Επισκόπων και των Αυτοκρατόρων, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι εξακολουθούσαν να λειτουργούν ως όρος κι όχι ως υποκατάστατο εμπειρίας. «Λειτουργούσε η ομολογία ως σύμβολο πίστεως: αφορμή που συν-βάλλει, βάζει μαζί, συντονίζει τις προσωπικές προσβάσεις στο κοινό άθλημα της εκκλησιαστικής εμπειρίας, χωρίς να αυτονομείται η σημαίνουσα αφορμή από τη σημαινόμενη (και προϋποτιθέμενη) εμπειρία» (Χρ. Γιανναράς, “Ενάντια στη θρησκεία”). Τα χρόνια, όμως, πέρασαν και η ψυχολογική ανάγκη για ορμέμφυτες – ενστικτώδεις – θρησκευτικές βεβαιότητες αποδέσμευσε τη χρήση όρων και συμβόλων κοινής εμπειρίας από την κοινή ή ατομική εμπειρία- πράξη. Ό, τι έπαθαν τα ευαγγέλια έπαθε, ο Μαρξ και τόσοι άλλοι. Οι θρησκευτικά προσηλωμένοι σε δογματικές αρχές, επικαλούνται εδάφια των πατέρων, για να υπερασπιστούν τωρινές πεποιθήσεις, παρακάμπτοντας τις όποιες αλλαγές στην εμπειρία, στο βίωμα, στον τόπο και στο χρόνο. Ο Χριστός, όπως και ο Μαρξ, απαντούσαν στα προβλήματα της εποχής τους, προσβλέποντας στο μέλλον και σε μια αιώνια ειρηνική ζωή, αλλά αντί για εκκλησίες και κομμούνες(κοινότητες), οι επίγονοι δημιούργησαν εξουσίες και θρησκείες. Και, ειδικά, για το χώρο της πολιτικής δημοκρατίας, επικαλούνται εδάφια από τον Καστοριάδη, αν και ο φιλόσοφος της αυτονομίας ικέτευε να μη χρησιμοποιηθούν τα γραπτά του, με αυτόν τον τρόπο.

Η μοίρα του πλήθους, στην Ελλάδα, είναι η μοίρα του ηττημένου από υπέρτερες δυνάμεις, όσο δεν βρίσκει την ελάχιστη μορφή εμπιστοσύνης και σύνθεσης, το ελάχιστο σύμβολο ενότητας. Κι αυτό δεν θα βρεθεί στα λόγια ωραίων διακηρύξεων, αλλά στο κοινωνείν. Κουβαλώντας κι εγώ ένα σχέδιο, μια θεωρία και μια διακήρυξη, τα αλλάζω καθημερινά, μέσα στην πολλή συνάφεια του πλήθους, που με περιβάλλει και κινούμαι μαζί του. Μαθαίνω ότι οι πολλοί γνωρίζουν περισσότερα από μένα και, πρώτα απ’ όλα γνωρίζουν την κατάσταση τους. Μαζί μαθαίνουμε το πώς θα την αλλάξουμε. Η αλήθεια και ο δρόμος της θα προκύψουν, από τη στιγμή, που μαζί θα συζητήσουμε, θα αποφασίσουμε, θα πράξουμε και θα διορθώσουμε την πορεία, διδάσκοντας και διδασκόμενοι.

Η σύγκρουση εξακολουθεί να είναι ανάμεσα στο πλήθος και την Ολιγαρχία. Και η πληθώρα συμβόλων πίστεως διαιρεί, καθιστώντας αδύναμο το πλήθος. Στην Κεφαλονιά, βρισκόμαστε στη φάση, δημιουργίας ενός ολιστικού συνεταιρισμού. Το νομικό πλαίσιο είναι φτιαγμένο για τον κατακερματισμό των πολλών και, μέσω αυτού, την ενίσχυση των λίγων. Νομικά, η έννοια του ολοκληρωμένου ενωτικού συνεταιρισμού δεν επιτρέπεται. Πολιτικά, νόμοι και κόμματα, αλλά και η ασυνείδητη υιοθέτηση λογικών των κυρίαρχων εμποδίζουν την ενότητα. Το παλεύουμε, με όπλα τη θέληση και τη φαντασία. Δεν έχουμε άλλη λύση, για να μη γίνει ο τίτλος του άρθρου πραγματικότητα. Όσοι πιστοί προσέλθετε και βοηθάτε. Αρκεί να μπορείτε να αγαπήσετε τον διπλανό σας με τα ελαττώματα του. Επανάσταση, χωρίς εισαγωγικά, είναι το να σμίξουμε, να σεβόμαστε την άλλη άποψη, να υποχωρούμε από τα ατομικά μας δόγματα και να επιμένουμε σε ένα νικηφόρο «μαζί». Είναι η αρχή της επανάστασης για λευτεριά. Απέναντι στη βία της Εξουσίας η δύναμη της Ενότητας.
(Η εικόνα είναι του Δον ΨΥΧΩΤΗ)


ithacanet

«Η πικρή αλήθεια» στη Βουλή

Όλα τα νομοσχέδια στη Βουλή3+1 νομοσχέδια κατατίθενται την ερχόμενη εβδομάδα. Κλείνουν οι τελευταίες μνημονιακές υποχρεώσεις.
Βγάζει από το συρτάρι τοπαράλληλο πρόγραμμαη κυβέρνηση. Παρά τις ενστάσεις που εξέφρασαν στην αρχή οι δανειστές και μετά τα βέλη που δέχτηκε από την αντιπολίτευση, το Μαξίμου θα καταθέσει την ερχόμενη εβδομάδα το παράλληλο πρόγραμμα. Με βάση τον οδικό χάρτη που έχει έτοιμο το Μέγαρο Μαξίμου, αναμενεται να καταθέσει το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα, ενω στη βουλή θα έρθει την ερχόμενη εβδομάδα το νομοσχέδιο για τις αδήλωτες καταθέσεις. Συγχρόνως, έως τις 25 Ιανουαρίου θα κατατεθεί και το σχέδο για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση. Με βάση τον σχεδιασμό του Μεγάρου Μαξίμου οι εναπομείνασες μνημονιακές ………….
υποχρεώσεις -π.χ. Ασφαλιστικό, φορολογία αγροτών- θα κλείσουν εντός διμήνου, ώστε μέχρι την άνοιξη να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση. Ουσιαστικά η κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει στη λήψη μιας σειράς μέτρων που θα προστατεύουν τις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, κάτι που φαίνεται και από τη γραμμή που χαράσσεται στο Ασφαλιστικό (όπου βάζει κόκκινες γραμμές για τις κύριες συντάξεις).
Πώς θα φορολογηθούν οι αδήλωτες καταθέσεις
Ελκυστικά κίνητρα για όσους δηλώσουν αδήλωτα κεφάλαια που έχουν είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό, προανήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, θα δίνει μια τελευταία ευκαιρία σε όσους έχουν χρήματα στο εξωτερικό ή το εσωτερικό και δεν δικαιολογούνται από τις φορολογικές τους δηλώσεις.
Μάλιστα διεμήνυσε ότι θα υποστούν σοβαρότατες και φορολογικές ποινικές και άλλες κυρώσεις, όσοι δεν δηλώσουν περιουσιακά στοιχεία οποιασδήποτε μορφής και εντοπιστούν μετά την σύνταξη του Περιουσιολογίου. «Επειδή το επόμενο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες σύνταξης του Περιουσιολογίου, στο οποίο πρέπει να δηλωθούν όλα τα περιουσιακά στοιχεία, θέλουμε να δώσουμε μια ευκαιρία να τα δηλώσουν πριν», εξήγησε ο αν. υπουργός Οικονομικών.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Αλεξιάδης, οι διατάξεις του νομοσχεδίου πρέπει να είναι ελκυστικές, ώστε να αποφέρουν αποτέλεσμα και να δηλωθούν τα χρήματα και από την άλλη να μην είναι χαριστικές ώστε να προσλάβουν τον χαρακτήρα ξεπλύματα ή μιας ευνοϊκής περαίωσης.
Ακόμη πάντως δεν έχει ξεκαθαριστεί αν τα αδήλωτα κεφάλαια υπαχθούν σε ένα αυτοτελή συντελεστή φορολόγησης ή αν θα πρέπει να προστεθούν στα εισοδήματα των φορολογικών δηλώσεων των αντίστοιχων ετών. Επίσης δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο, ποια κίνητρα θα δοθούν ώστε να δηλωθούν τα χρήματα αυτά, αν δηλαδή θα απαλλαγούν από τα φορολογικά πρόστιμα και όλες τις ποινικές κυρώσεις. «Θέλουμε τα κίνητρα να μην είναι προκλητικά. Αν είναι χρήματα που προέρχονται από εμπόριο ναρκωτικών, όπλων κ.α. δεν θα νομιμοποιηθούν ακόμη κι αν δηλωθούν» υπογράμμισε.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα σενάρια που επεξεργάζεται το υπουργείο οικονομικών είναι:
1)Να δηλωθούν τα χρήματα από το εξωτερικό και το εσωτερικό και να υπάρξει φορολόγηση 15%. Θα δηλωθούν χρήματα που δεν είναι φορολογημένα και υπάρχουν σε σεντούκια και θυρίδες.
2)Όσοι έχουν χρήματα που δεν φορολογήθηκαν και έχουν φύγει σε τράπεζες του εξωτερικού θα πληρώσουν 20% εφόσον θέλουν να τα κρατήσουν στο εξωτερικό. Σύμφωνα με πληροφορίες οι τράπεζες ήδη έχουν δώσει στοιχεία για κινήσεις λογαριασμών σε βάθος 15ετίας.
Τι περιλαμβάνει το παράλληλο πρόγραμμα 
Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί, παρά τις δύσκολες συνθήκες, για τη στήριξη των πιο αδύναμων και έχει καταστήσει σαφές μαζί με τον αγώνα δρόμου για την υλοποίηση των προαπαιτούμενων ώστε να προχωρήσουμε στην αξιολόγηση και την έναρξη της συζήτησης για το χρέος, θα προωθήσει και το δικό της παράλληλο πρόγραμμα, πρόγραμμα δηλαδή με κοινωνικό πρόσημο, μέρος του οποίου αποτελεί και το νομοσχέδιο «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις». Η κυβέρνηση έχει επίσης ξεκαθαρίσει ότι το παράλληλο πρόγραμμα δεν θα είναι στατικό αλλά θα εμπλουτίζεται συνεχώς με νέα περιεχόμενα.
Ως προς τις διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που έχουν περιληφθεί στο νομοσχέδιο, προβλέπεται:
– Yπαγωγή και άλλων ευπαθών ομάδων στα προγράμματα για την ανθρωπιστική κρίση. (Ηλικιωμένοι, ΑΜΕΑ)
– Σεβασμός της προσωπικότητας εκάστου ωφελουμένου
– Νομοθετικές ρυθμίσεις για χρηματοδότηση και τεχνική βοήθεια στα προγράμματα για την Ανθρωπιστική Κρίση.
– Ενεργός συμμετοχή των ΟΤΑ στην αντιμετώπιση της Ανθρωπιστικής Κρίσης
– Καλύπτονται Ανάγκες σχετικές με το προσφυγικό
Ανάμεσα στις διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, είναι και διατάξεις που αφορούν στο πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ, τις προσλήψεις σε νησιωτικούς δήμους, το ωράριο εργασίας των βρεφονηπιοκόμων, το καθεστώς απαλλαγής από τους δημοτικούς φόρους και τέλη για τρίτεκνους, μονογονεϊκές οικογένειες και οι μακροχρόνια άνεργοι καθώς και τους δικαιούχους των μέτρων αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται επίσης διατάξεις για κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών, για τα ζητήματα Υπηρεσίας Ασύλου.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για την ενισχυτική διδασκαλία, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Ως προς τον τομέα αρμοδιότητας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αντιμετωπίζονται ανάγκες σίτισης, διαμονής, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και μεταφοράς μεταναστών.
Στις προωθούμενες διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Υγείας περιλαμβάνονται και διατάξεις με τις οποίες παρέχονται κίνητρα για κάλυψη κενών ιατρικών θέσεων σε νησιωτικές και άγονες περιοχές, ρυθμίζονται θέματα ΕΚΑΒ και δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Επίσης ιδρύεται το Γενικό Νοσοκομείο Θήρας, προβλέπεται υγειονομική κάλυψη ανασφάλιστων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και κίνητρα για την ευχερέστερη κάλυψη των κενών των νοσοκομείων με ιατρικό προσωπικό και την εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομείων.
Αναλυτικά οι διατάξεις 
Πιο συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μεταξύ άλλων:
– προωθούνται απαραίτητες παρεμβάσεις, που σκοπό έχουν να επιλύσουν ζητήματα, που προέκυψαν κατά τη λειτουργία των προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα.
– Προστίθενται δύο (2) νέα ενδεικτικά κριτήρια: η ηλικιακή ομάδα και οι Εγγεγραμμένοι στα Μητρώα ανέργων ΑΜΕΑ του ΟΑΕΔ, δια των οποίων θα γίνεται ευκολότερη η υπαγωγή και άλλων ευπαθών ομάδων στα σχεδιαζόμενα προγράμματα.
– Το νομοσχέδιο αποσκοπεί να υπενθυμίσει στους επιβλέποντες φορείς αφενός την πλήρη ευθύνη τους για την τήρηση των κανόνων ασφάλειας και υγείας, αφετέρου την αμιγή υποχρέωση σεβασμού της προσωπικότητας εκάστου ωφελουμένου, και δια της υποχρέωσης απασχόλησής του σε θέση κατάλληλη προς τις δεξιότητές του. Έτσι, οι ωφελούμενοι δεν επιτρέπεται να απασχολούνται ως συμπληρωματικό προσωπικό σε περισσότερες ή διαφορετικές θέσεις εργασίας, ανάλογα ενδεχομένως με τις πρόσκαιρες, βραχυπρόθεσμες ανάγκες του εκάστοτε Επιβλέποντος Φορέα.
– Δεικνύεται η εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας όπου δη, όπως στην διασφάλιση των κανόνων ασφάλειας και υγείας, ενώ για τις μελλοντικές παραβάσεις των υποχρεώσεων των Επιβλεπόντων Φορέων, οι συναρμόδιοι υπουργοί δύνανται, με κοινή απόφασή τους, να προβλέψουν την επιβολή κυρώσεων στους Επιβλέποντες Φορείς.
– Συμπληρώνεται το νομοθετικό κενό ως προς το ζήτημα της μεταφοράς πίστωσης από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προς προνοιακούς φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για την υλοποίηση των κοινωφελών αρμοδιοτήτων τους.
– Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (εφεξής ΗΔΙΚΑ) του ν. 3607/2007 (Α’ 245) παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις υψηλής ποιότητας στον τομέα της πληροφορικής και επικοινωνιών, οι οποίες υποστηρίζουν την αποτελεσματική λειτουργία των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, καθώς και φορέων της Κοινωνικής Πρόνοιας. Εκσυγχρονίζει, τυποποιεί και επικαιροποιεί εφαρμογές και διαδικασίες στο πλαίσιο δράσεων της Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
– Προγραμματίζεται και ενισχύεται η ενεργός συμμετοχή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού στην εφαρμογή της κοινωνικής προστασίας σε τοπικό επίπεδο με τη σύσταση και λειτουργία «Κέντρων Κοινότητας», ήτοι Δομών κοινωφελούς χαρακτήρα και ανθρωπιστικού προορισμού, με τα οποία επιδιώκει την υποδοχή, εξυπηρέτηση και διασύνδεση των ευάλωτων ομάδων πληθυσμού με όλα τα κοινωνικά προγράμματα και υπηρεσίες.
– Προτείνεται η δυνατότητα κάλυψης άμεσων και επιτακτικών αναγκών των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας και η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας αυτών.
– Επιδιώκεται η άμεση, σύντομη και ουσιαστική διευθέτηση του προσφυγικού ζητήματος για την κάλυψη βασικών βιοτικών αναγκών των Αιτούντων ‘Ασυλο και η αποφυγή της χρονοβόρας διαδικασίας έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος.
Με τις διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης προωθούνται θέματα θεσμικής ενίσχυσης των Ο.Τ.Α., θέματα κοινωνικής πολιτικής, ζητήματα που αφορούν τη διαδικασία παροχής διεθνούς προστασίας αλλά και ευρύτερα θέματα που αφορούν στις δράσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Αναλυτικότερα :
– Επιδιώκεται η διαμόρφωση ενός συνολικού, συνεκτικού και σύγχρονου πλαισίου λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης, για να διορθωθούν ανεπάρκειες, κενά και δυσλειτουργίες του υφιστάμενου πλαισίου.
– Εξασφαλίζεται η συμμετοχή τόσο της πολιτικής ηγεσίας και της υπηρεσιακής δομής του Υπουργείου, όσο και ειδικών επιστημόνων, καθώς και εκπροσώπων των αιρετών και των εργαζομένων στους δύο βαθμούς Αυτοδιοίκησης.
– Αποσαφηνίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες αιρετοί των Ο.Τ.Α. που έχουν παραπεμφθεί αμετάκλητα για κακούργημα τίθενται σε αργία, ενώ προβλέπεται ότι τυχόν άρνηση ή υπαίτια καθυστέρηση του αρμόδιου για την έκδοση της σχετικής διαπιστωτικής πράξης οργάνου συνιστά σοβαρή παράβαση καθήκοντος.
– Δίνεται κατ’ εξαίρεση η δυνατότητα στα αρμόδια όργανα των ΟΤΑ να παραιτούνται από τα ένδικα μέσα κατά πρωτόδικων δικαστικών αποφάσεων που διατάσσουν την παραμονή ή την επάνοδο εργαζομένων στις θέσεις τους ή αναγνωρίζουν τις σχέσεις εργασίας τους ως αορίστου χρόνου, εφ’ όσον υπάρχει σχετική θετική γνωμοδότηση δικηγόρου και σύμφωνη γνώμη του προϊσταμένου της οικονομικής υπηρεσίας.
– Τροποποιείται η περιπτ. 3 της παρ. ΣΤ υποπαρ. ΣΤ1 του ν. 4093/2012, με την οποία επιβλήθηκε απόλυτη αναστολή προσλήψεων μόνιμου προσωπικού και προσωπικού ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των κατηγοριών ΥΕ και ΔΕ όλων των κλάδων και ειδικοτήτων των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και των ΝΠΙΔ αυτών.
– Εξαιρούνται από την ως άνω αναστολή οι προσλήψεις προσωπικού του κλάδου χειριστών μηχανημάτων έργου, έστω και εντός των λοιπών περιορισμών που ισχύουν, καθώς πρόκειται για προσωπικό αναγκαίο για την αποτελεσματική αξιοποίηση του εξοπλισμού των ΟΤΑ, προς όφελος των πολιτών.
– Επανέρχεται η εξαίρεση των προσλήψεων και διορισμών σε νησιωτικούς δήμους από τον περιορισμό του άρθρου 11 του ν. 3833/2010, η οποία είχε καταργηθεί με το άρθρο 35 του ν. 4250/2014.
– Δίνεται στους Ο.Τ.Α. και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών να προχωρούν σε αύξηση του ωραρίου των εν εργαζομένων με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου μεν, αλλά με ελάχιστες ώρες εβδομαδιαίας εργασίας, μέχρι και το όριο του πλήρους ωραρίου για την οικεία κατηγορία και κλάδο.
– Αποκαθίσταται το ωράριο εργασίας των βρεφονηπιοκόμων και των συναφών κλάδων, το οποίο αδικαιολόγητα εξισώθηκε με αυτό του διοικητικού προσωπικού.
– Εφαρμόζεται η συνταγματική επιταγή προστασίας των ΑμεΑ. Πιο ειδικά, παρέχεται η δυνατότητα στο προσωπικό ΑμεΑ που υπηρετεί σε ΝΠΙΔ των Δήμων που λύονται ή βρίσκονται σε εκκαθάριση να μεταφέρεται σε προσωποπαγείς θέσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.
– Προβλέπεται ότι σε περίπτωση λύσης κοινωφελούς επιχείρησης ή ΔΕΥΑ ή ανώνυμης εταιρείας ΟΤΑ, της οποίας ποσοστό τουλάχιστον ίσο με το 90% του μετοχικού κεφαλαίου ανήκει στον οικείο ΟΤΑ το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου, μεταφέρεται στον αντίστοιχο φορέα, με την ίδια σχέση εργασίας.
– Αντιμετωπίζονται οι περιπτώσεις εκείνες όπου συντάχθηκαν εμπρόθεσμα έως τις 31.12.2014, σύμφωνα με το άρθρο 63 του ν. 4277/2014 (Α΄156), αποφάσεις μετάταξης υπαλλήλων στο πλαίσιο της Εθελοντικής Ενδοαυτοδιοικητικής Κινητικότητας με φορέα υποδοχής τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.
– Παρατείνεται για ακόμη οκτώ (8) έτη η ανωτέρω τασσόμενη προθεσμία, προκειμένου να διευκολυνθούν οι οικονομικά αδύνατοι δικαιούχοι ανέγερσης κατοικίας σε δημοτικά οικόπεδα, να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
– Διευρύνεται η κατά τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006) προβλεπόμενη δυνατότητα των Δήμων να χορηγούν μείωση ή απαλλαγή από τους δημοτικούς φόρους και τέλη, ώστε να συμπεριληφθούν οι τρίτεκνοι, οι μονογονεϊκές οικογένειες και οι μακροχρόνια άνεργοι, καθώς και οι δικαιούχοι των μέτρων αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης του ν. 4320/2015 (Α’ 29.
– Αποσαφηνίζεται το ισχύον πλαίσιο, ώστε να διευκολυνθεί η δημιουργία και λειτουργία Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών (ΚΑΝ).
– Ορίζεται ότι η επιλογή τόπου ενταφιασμού θανόντος προσώπου αποτελεί δικαίωμα αυτού και συνεπώς κάθε πρόσωπο μπορεί, με ρητή δήλωσή του ενώπιον συμβολαιογράφου, να ορίσει τον τύπο της τελετής της κηδείας και τον τόπο ταφής
– Προβλέπεται ότι σε περίπτωση έκδοσης πράξης ή απόφασης του οργάνου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε βάρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, λόγω παράνομης πράξης ή παράλειψης οφειλόμενης ενέργειας οργάνου δήμου ή περιφέρειας ο οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης οφείλει να συμμορφωθεί πλήρως με το περιεχόμενο των ανωτέρω πράξεων ή αποφάσεων.
– Θεσπίζεται το Πληροφοριακό Σύστημα Διασύνδεσης Ληξιαρχείων-Δημοτολογίων, δηλαδή νέο πληροφοριακό σύστημα διασύνδεσης των δημοτολογίων και των ληξιαρχείων της Χώρας, έτσι ώστε η πληροφορία να καταφθάνει άμεσα και να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο η αστική κατάσταση των Ελλήνων Πολιτών
– Ρυθμίζονται ζητήματα αρμοδιότητας της Υπηρεσίας Ασύλου του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις αφορούν κυρίως την πρόβλεψη εξουσιοδοτικών διατάξεων για την ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων που αφορούν τη διαδικασία παροχής διεθνούς προστασίας, ώστε να :
– Ρυθμίζεται η πρόσβαση στην αγορά εργασίας, καθώς και τις ειδικότερες προϋποθέσεις απασχόλησης των δικαιούχων διεθνούς προστασίας, των αιτούντων διεθνή προστασία και των δικαιούχων καθεστώτος παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους.
– Ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις υπαγωγής αλλοδαπών και ανιθαγενών σε καθεστώς προσωρινής προστασίας, τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις παροχής νομικής συνδρομής σε αιτούντες διεθνή προστασία, τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις διαπίστωσης της ανηλικότητας αιτούντων διεθνή προστασία, καθώς και θέματα που αφορούν την εφαρμογή των διατάξεων των προεδρικών διαταγμάτων που εκδίδονται κατ΄ εξουσιοδότηση του άρθρου αυτού.
– Καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, η διαδικασία χορήγησης εθνικών θεωρήσεων εισόδου και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια που αφορά στην οικογενειακή επανένωση δικαιούχων διεθνούς προστασίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 131/2006 όπως ισχύει.
– Ορίζεται ο τύπος, το περιεχόμενο και οι προδιαγραφές του δελτίου αιτούντος διεθνή προστασία.
– Καθορίζονται οι χώρες καταγωγής που χαρακτηρίζονται ασφαλείς για τους σκοπούς της εξέτασης αιτήσεων διεθνούς προστασίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
– Οι τακτικές αποδοχές των υπαλλήλων που αποσπώνται στην Υπηρεσία Ασύλου και στην Αρχή Προσφυγών να βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Υπουργείου, της Υπηρεσίας ή του Φορέα, στον οποίο ανήκει ο αποσπώμενος υπάλληλος.
– Εισάγονται οι απαραίτητες διατάξεις για την υλοποίηση του προγράμματος μετεγκατάστασης αιτούντων διεθνή προστασία, για τη θέσπιση προσωρινών μέτρων στον τομέα της διεθνούς προστασίας υπέρ της Ιταλίας και της Ελλάδας.
– Εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του ν.2643/1998 (Α’ 220) «Μέριμνα για την απασχόληση προσώπων ειδικών κατηγοριών και άλλες διατάξεις» οι τρίτεκνες οικογένειες
– Ρυθμίζεται το καθεστώς επαναφοράς πρώην δημοτικών αστυνομικών.
– Με τροποποιήσεις που αφορούν στη λειτουργία του Εθνικού Τυπογραφείου ενισχύεται η διαφάνεια στις πράξεις – αποφάσεις της διοίκησης διότι ελαχιστοποιείται ο χρόνος κυκλοφορίας των ΦΕΚ, ενισχύεται η ταχεία και πλήρης εξυπηρέτηση του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα και των πολιτών, εξυπηρετείται η ομοιομορφία στην εμφάνιση της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως και τυποποιείται η διαδικασία δημοσίευσης και την ηλεκτρονική διαχείριση των προς δημοσίευση εγγράφων.
– Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη ολοκλήρωσης των δράσεων (μελετών, έργων και ενεργειών) του Προγράμματος «Θησέας» και το ότι το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής τους συνεχίζεται πέραν της 31ης.12.2014, δίνεται παράταση του Προγράμματος με χρονικό εύρος δύο ετών, έτσι ώστε να υπάρχει δυνατότητα και ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου των έργων του Προγράμματος, αλλά και η οικονομική δυνατότητα αποπληρωμής τους.
– Όλοι οι δημοτικοί παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί υπάγονται στο ίδιο καθεστώς αδειοδότησης
– Παρέχεται μεταβατική προθεσμία μέχρι την έκδοση της Κ.Υ.Α. της παρ.1 του παρόντος, προκειμένου οι δημοτικοί παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί να έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη συγχρηματοδοτούμενη πράξη «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» του Ε.Σ.Π.Α.
– Εισάγεται ρύθμιση που αφορά την κατάπτωση εγγυητικών επιστολών που εξέδιδαν οι αγρότες-εργοδότες για την είσοδο και απασχόληση στην Ελλάδα αγρεργατών, υπηκόων τρίτων χωρών.
– Στην αρ. οικ. 2/16519/0022/24-2-2012 (ΦΕΚ Β΄465) ΚΥΑ γίνεται αναφορά μόνο σε συγκομιδή αποκομιδή, μεταφορά, διαλογή, επιστασία και καταστροφή απορριμμάτων, χωρίς να αναφέρονται ρητώς και με πληρότητα οι, επικίνδυνες και ανθυγιεινές εργασίες των υπαλλήλων στους οποίους αφορά το παρόν άρθρο. Για το λόγο αυτό και χάριν της απρόσκοπτης καταβολής του εν λόγω επιδόματος σε αυτούς τους υπαλλήλους, κρίνεται σκόπιμο να εισαχθεί η προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 36.
– Εισάγεται ρύθμιση που αφορά τις αρμοδιότητες υλοποίησης έργων διαχείρισης στερεών αποβλήτων
– Επανέρχονται οι αρμοδιότητες, τόσο της υλοποίησης έργων διαχείρισης στερεών αποβλήτων, όσο και του καθορισμού τιμολογιακής πολιτικής και είσπραξης τελών στους φορείς της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης.
Στον τομέα του υπουργείου Παιδείας εμπλουτίζεται η ήδη ρυθμιζόμενη στο νόμο ενισχυτική διδασκαλία και πρόσθετη διδακτική στήριξη που διενεργείται σε μαθητές δημοσίων γυμνασίων και λυκείων, με την παροχή ενισχυτικής διδασκαλίας σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
– Αποκαθίσταται η ομαλή λειτουργία της σχολικής ζωής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την αποποινικοποίηση των μαθητικών κινητοποιήσεων.
– Παρατείνεται η θητεία των μελών του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου (ΕΠ.Ε.Σ.) των Πρότυπων και των Πειραματικών Σχολείων.
– Αντιμετωπίζεται το ζήτημα της λειτουργίας των Εφορευτικών Συμβουλίων (Ε.Σ.) της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας (ΕΒΕ) και των Δημοσίων Βιβλιοθηκών, σε περίπτωση λήξης της θητείας των μελών τους.
– Ρυθμίζεται εν δικαίω το θέμα των αμοιβών των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα και επαναπροσλήφθηκαν.
– Παρέχεται η δυνατότητα, καλύτερης οργάνωσης και λειτουργίας του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, με απώτερο σκοπό και στόχο την αυτονόμησή του.
– Αντιμετωπίζονται ελλείψεις και ασάφειες που δημιουργούνται όσον αφορά την εφαρμοστέα νομοθεσία για εκκρεμείς – λόγω αναστολής προσλήψεων – διορισμούς σε θέσεις μελών Ε.Ε.ΔΙ.Π. Ι, Ε.Ε.ΔΙ.Π. ΙΙ, Ε.Τ.Ε.Π. των Πανεπιστημίων και Ε.Τ.Π. των Τ.Ε.Ι., δεδομένου ότι ο διορισμός στις θέσεις των νέων κατηγοριών Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π., Ε.Τ.Ε.Π.
– Από τα περιοριστικώς οριζόμενα ποινικά αδικήματα, απαλείφονται αυτά που αφορούν τα αδικήματα της ψευδορκίας, της ψευδούς καταμήνυσης, της συκοφαντικής δυσφήμισης και των εγκλημάτων των σχετικών με την υπηρεσία.
– Επιτρέπεται στα Ιδρύματα, να μεταφέρουν στις Εταιρείες Διαχείρισης και Αξιοποίησης Περιουσίας (νομικό πρόσωπο ειδικού σκοπού με πλήρη έλεγχο από την Σύγκλητο του κάθε Ιδρύματος) συγκεκριμένους και κοστολογημένους πόρους του Τακτικού Προϋπολογισμού για τις δαπάνες καθαριότητας, συντήρησης, φύλαξης και γενικότερα για τις δαπάνες που αφορούν παροχή υπηρεσιών.
Με τις διατάξεις του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
– Εξασφαλίζεται η έγκαιρη προμήθεια καυσίμων από το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή και τους Πλοηγικούς Σταθμούς, μέχρι την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του δικαίου σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
– Διασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης για το έτος 2016.
– Εξειδικεύονται ισχύοντες κανόνες, προκειμένου να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερες περιστάσεις της ναύλωσης πλωτών μέσων για την αντιμετώπιση αναγκών σίτισης, διαμονής, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και μεταφοράς μεταναστών, με ιδιώτες φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
– Παρατείνονται οι υφιστάμενες συμβάσεις ναύλωσης πλωτών μέσων για την αντιμετώπιση αναγκών σίτισης, διαμονής, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και μεταφοράς μεταναστών.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται επείγουσες ρυθμίσεις για την καθολική υγειονομική κάλυψη του πληθυσμού και ρυθμίζονται:
– Α. Τα ζητήματα διευκόλυνσης της διαδικασίας κρίσεων και διορισμών των ιατρών του ΕΣΥ (νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, δομές ΠΕΔΥ.
– Β. Προβλήματα αποζημίωσης των εφημεριών του ιατρικού – επιστημονικού προσωπικού του ΕΣΥ και ζητήματα εσωτερικής κινητικότητας/απόσπασης των ήδη υπηρετούντων εργαζομένων στο ΕΣΥ.
– Γ. Ειδικά θέματα και προβλήματα που ταλανίζουν τις άγονες και νησιωτικές περιοχές της επικράτειας καθώς προκρίνονται κίνητρα στους επικουρικούς ιατρούς και στους ιατρούς υπηρεσίας υπαίθρου προκειμένου να επιταχυνθεί η πληρέστερη κάλυψη κενών ιατρικών θέσεων σε Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Υγείας των νησιωτικών και λοιπών άγονων και προβληματικών περιοχών.
– Δ. Ζητήματα του Εθνικού Κέντρου ‘Αμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ), του Εθνικού Κέντρου Ελέγχου Αίματος (Ε.Κ.Ε.Α), καθώς και επιμέρους προβλημάτων που έχουν προκύψει στη λειτουργία των δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Επίσης ιδρύεται το Γενικό Νοσοκομείο Θήρας από την «ΑΕΜΥ ΑΕ» με παράλληλη συμπλήρωση του Κανονισμού Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της ΑΕΜΥ ΑΕ.
Ειδικότερα προβλέπονται:
– Υγειονομική κάλυψη ανασφάλιστων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
– Κατάργηση Παρακράτησης Συντάξεων Ληπτών Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας και Φιλοξενούμενων σε Δομές Κλειστής Περίθαλψης.
– Αντιμετωπίζεται ενιαία ο τρόπος προκήρυξης των θέσεων ιατρών κλάδου ΕΣΥ.
– Αυξάνεται κατά πέντε (5) έτη το όριο ηλικίας για την κατάληψη θέσης Επιμελητή Β’.
– Τίθεται προϋπόθεση για την εκ νέου υποψηφιότητα ειδικευμένων ιατρών ΕΣΥ σε θέσεις που προκηρύσσονται μέχρι τις 31-12-2017.
– Ρυθμίζεται η λειτουργία του Συμβουλίου Προσλήψεων – Κρίσεων των ειδικευμένων ιατρών ΕΣΥ των νοσοκομείων.
– Ρυθμίζεται το θέμα των κρίσεων για την πλήρωση θέσεων ειδικευμένων ιατρών κλάδου ΕΣΥ των Δ.Υ.Πε. και του ΠΕΔΥ, με τη συγκρότηση και λειτουργία συμβουλίων προσλήψεων – κρίσεων ανά ειδικότητα σε κάθε Δ.Υ.Πε..
– Ρυθμίζονται θέματα διορισμού, εξέλιξης και αξιολόγησης ειδικευμένων ιατρών ΕΣΥ, προκειμένου για την προσέλκυση και παραμονή ειδικευμένων ιατρών στα νοσοκομεία της χώρας και για την ευχερέστερη κάλυψη των κενών των νοσοκομείων με ιατρικό προσωπικό.
– Αίρεται η υφισταμένη διάκριση μεταξύ του ιατρικού προσωπικού που μεταφέρθηκε/μετατάχθηκε στο ΕΣΥ από τον ΕΟΠΥΥ και το ΙΚΑ και των λοιπών ειδικευμένων ιατρών του ΕΣΥ αναφορικά με το χρόνο της επαγγελματικής προϋπηρεσίας τους και αποκαθίσταται η μισθολογική τους μεταχείριση και εξέλιξη.
– Ρυθμίζεται η απόσπαση ειδικευμένων ιατρών ΕΣΥ εντός φορέων της ίδιας ή άλλης Δ.Υ.Πε. Προωθείται η αξιοποίηση των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων, οι οποίοι έχουν πτυχίο ιατρικής και απέκτησαν ειδικότητα κατά παρέκκλιση των ισχυουσών περί απόκτησης ειδικότητας διατάξεων, επιτυγχάνοντας με τον τρόπο αυτό την κάλυψη επειγουσών και επιτακτικών υπηρεσιακών αναγκών.
– Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τις εφημερίες του ιατρικού και λοιπού επιστημονικού προσωπικού, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομείων και να αποσαφηνιστούν και προστατευτούν οι συνθήκες και οι σχέσεις εργασίας των παρεχόντων τις υπηρεσίες τους εφημερευόντων ιατρών και λοιπού προσωπικού.
– Παρέχονται ιδιαίτερα κίνητρα και πρόσθετα οφέλη στους ιατρούς που επιλέγουν να υπηρετήσουν σε ιατρεία νησιωτικών, άγονων και προβληματικών περιοχών.
– Επιδιώκεται η αμεσότερη και πληρέστερη κάλυψη των περιφερειακών ιατρείων και κέντρων υγείας των νησιωτικών, άγονων και προβληματικών περιοχών, προκειμένου για την προάσπιση της υγείας των κατοίκων των περιοχών αυτών.
– Αίρεται η σε βάρος ιατρών και οδοντιάτρων, με προβλήματα κινητικής αναπηρίας, υφισταμένη διάκριση και εξασφαλίζεται η επαγγελματική ένταξή τους στο δημόσιο σύστημα υγείας. Κατά τον ίδιο με τον παραπάνω τρόπο, αίρεται η σε βάρος χημικών και βιοχημικών, οι οποίοι πάσχουν από τις νόσους της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του ν. 2920/2001 (Α΄131), διάκριση και αδικία.
– Διευρύνονται οι ιατροί, οι οποίοι μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα και να οριστούν Διευθυντές τομέα
– Αποκαθίσταται η επιστημονική λειτουργία των Κέντρων Υγείας και των Μονάδων Υγείας του Π.Ε.Δ.Υ. και καθίσταται δυνατή η άμεση συγκρότηση του Επιστημονικού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας σε κάθε Δ.Υ.Πε.
– Επιτυγχάνεται η ορθότερη και καλύτερη λειτουργία του Υπηρεσιακού Συμβουλίου υπηρεσιακής κατάστασης των ιατρών του ΕΣΥ της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας.
– Ρυθμίζονται θέματα που άπτονται της καλύτερης και ταχύτερης λειτουργίας του Κεντρικού Πειθαρχικού Συμβουλίου υπηρεσιακής κατάστασης ιατρών ΕΣΥ.
– Διευθετείται το μεγάλο εύρος της νομοθεσίας που διέπει την κινητικότητα του προσωπικού – πλην Ιατρών Ε.Σ.Υ. – στο χώρο της Υγείας προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που δημιουργούνται λόγω του μεγάλου αριθμού των αιτημάτων του προσωπικού για μετατάξεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις και μετακινήσεις.
– Διασφαλίζεται η νόμιμη λειτουργία του Συλλογικού Οργάνου (Δ.Σ.) στις περιπτώσεις των διασυνδεόμενων νοσοκομείων καθώς και των νοσοκομείων του άρθρου 8 του ν. 3868/2010 (Α΄129).
– Ρυθμίζεται η συγκρότηση υπηρεσιακών συμβουλίων στα Ν.Π.Δ.Δ. και η καθολική διαδοχή στον ΕΟΠΥΥ.
– Δίνεται η δυνατότητα μετατροπής της σχέσης εργασίας αορίστου χρόνου μερικής απασχόλησης σε σχέση εργασίας Ι.Δ.Α.Χ. πλήρους απασχόλησης για τους ιατρούς ελεγκτές και φαρμακοποιούς του ΕΟΠΥΥ.
– Ρυθμίζονται θέματα του ΕΚΑΒ, όπως η προμήθεια υγρών καυσίμων κινητών μέσων, η επαναχορήγηση ειδικής αποζημίωσης για το προσωπικό του ΕΚΑΒ που εκτελεί διατεταγμένη υπηρεσία με ειδικά αεροπορικά μέσα, η απογραφή και έλεγχος λειτουργίας ασθενοφόρων οχημάτων ιδιωτικών φορέων και οι δαπάνες μετακίνησης εκτός έδρας.
– Ρυθμίζονται θέματα του Ε.Κ.Ε.Α., όπως η κατάρτιση του Οργανισμού του και ο καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
– Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις αναφορικά με τον ΕΟΜ, με σκοπό τη διευκόλυνση της διαδικασίας των ελέγχων στους Οργανισμούς Αφαίρεσης, τη μείωση του διοικητικού κόστους και του χρόνου ολοκλήρωσης της διαδικασίας. Επίσης, προστίθεται στις αρμοδιότητες του ΕΟΜ η εισήγηση στον Υπουργό Υγείας της σκοπιμότητας ίδρυσης Μονάδων Μεταμόσχευσης Οργάνων και Μονάδων Αλλογενούς Εφαρμογής Μυελού των Οστών.
– Ρυθμίζονται θέματα του ΕΟΦ, όπως η άμεση απεμπλοκή του από τον μηχανισμό της ΕΠΥ για λόγους δημοσίου συμφέροντος και προστασίας της δημόσιας υγείας στον τομέα αρμοδιοτήτων του.
– Αναβαθμίζεται η λειτουργία του Δημόσιου Συστήματος Υγείας. Πιο συγκεκριμένα, αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της ανισότητας που επικρατεί στα Νοσοκομεία αναφορικά με την προτεραιότητα των ασθενών στις χειρουργικές επεμβάσεις, προβλέπεται η διατήρηση της Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας, συστήνεται Επιτροπή Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ληπτών Υπηρεσιών, ρυθμίζονται τα θέματα της σύστασης και λειτουργίας των γραφείων προστασίας δικαιωμάτων των ληπτών υπηρεσιών υγείας, προβλέπονται οι θεσμοί του «Διαμεσολαβητή Υγείας (Δ.Υ.)» και του Συντονιστή Υπηρεσιών Υγείας (Σ.Υ.Υ.) για ευάλωτες και ειδικές ομάδες του πληθυσμού.
– Γίνεται ρητή αναφορά στην έναρξη λειτουργίας της νοσηλευτικής μονάδας του Γ.Ν. Θήρας, στο δημόσιο χαρακτήρα του νοσοκομείου και γενικότερα στο ιδιοκτησιακό καθεστώς του, στο πλαίσιο λειτουργίας του καθώς και στο διακριτό χρονικό σημείο έναρξης της λειτουργίας του, ενώ καταργείται το Κέντρο Υγείας Σαντορίνης.
– Για την εύρυθμη λειτουργία των Δ.Υ.Πε., καθιερώνεται η προέγκριση των δαπανών τους και παρατείνεται το χρονικό όριο για τη γεωγραφική εναρμόνιση των ορίων των Δ.Υ.Πε. με τις αποκεντρωμένες διοικήσεις της χώρας.
– Ρυθμίζονται θέματα του ΚΕΕΛΠΝΟ για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών που δημιουργούν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία.
sofokleousin