ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

Σάββατο 21 Μαΐου 2016

Βαρουφάκης: Λύση είναι η ρήξη

null
Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης παραχώρησε στο thepressproject ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης, λίγες μέρες πριν το κρίσιμο Eurogroup της 24ης Μαΐου. 
Ο Γιάνης Βαρουφάκης, μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στα νέα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση και στον «κόφτη», στα σχόλια αναφορικά με τον Σόιμπλε, ενώ τόνισε πως ανεξάρτητα από το αν θα υπάρξει συμφωνία της Ελλάδας με τους δανειστές η μόνη λύση είναι η ρήξη καθότι η «κυβέρνηση της Αθήνας έχει ιερή υποχρέωση να μην υπογράψει οτιδήποτε μη βιώσιμο, να κλείσει το……….
τηλέφωνο και να αφήσει τη Γερμανία, την Ουάσιγκτον, τις Βρυξέλλες και το ΔΝΤ να αναλάβουν τις ευθύνες τους».
Αναφορικά με τον περίφημο «κόφτη», ο πρώην ΥΠΟΙΚ ανέφερε πως ήταν η πρόταση του στον πρωθυπουργό τον περσινό Μάρτιο- Απρίλιο. Όπως είπε, «ο συγκεκριμένος μηχανισμός προβλέπεται από το δημοσιονομικό σύμφωνο που θέσπισε η κα Μέρκελ ως αντάλλαγμα για να δεχτεί τα πακέτα διάσωσης των διαφόρων χωρών μελών και πως όλοι τον έχουν ψηφίσει, απλώς δεν έχει ενεργοποιηθεί.Είναι μια παραδοχή ότι οι κυβερνήσεις πλέον δεν κυβερνούν, δεν έχουν δημοσιονομική εξουσία επί των δημοσιονομικών τους» , τόνισε.
Αναφερόμενος στην διαπραγμάτευση επί των ημερών του, απάντησε πως «ο στόχος με τον οποίο κατέβηκα στην πολιτική, ήταν να δημιουργηθεί μια κόκκινη γραμμή, να μην συνεχιστεί η κρίση ύφεσης – χρέους, μέσω μιας σκληρής διαπραγμάτευσης. Αυτό είχαμε υποσχεθεί στον ελληνικό λαό.  Απέναντι είχαμε μια τρόικα και ένα ΔΝΤ, το οποίο απαιτούσε τα λεγόμενα παραμετρικά μέτρα,  την οποία θεώρηση αν την έχει ένας πρωτοετής φοιτητής στα Οικονομικά, κόβεται», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Η τρόικα δεν ήθελε να διαπραγματευθεί μαζί μας. Το οικονομικό της μοντέλο είναι το λεγόμενο μοντέλο μηδενικής ελαστικότητας. Επομένως πρότεινα, αντί να μπαίνουμε σε μια αντιπαράθεση των οικονομετρικών μας μοντέλων, να έχουμε ελευθερία, και να εφαρμόσουμε έστω και πειραματικά τη μείωση των έμμεσων φόρων, τη μείωση της φορολογίας επιχειρήσεων και αν σε 18 μήνες δεν έχουμε αποτελέσματα να συμφωνήσουμε σε έναν κόφτη, τον οποίο ήδη είχαν ψηφίσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Η πρόταση αυτή κατατέθηκε στο Eurogroup και ενώ κατ’ίδιαν ομόλογοι μου τη συζητούσαν, σε επίπεδο Eurogroup δεν συζητήθηκε ποτέ, μιας και μοναδικός στόχος της τρόικα ήταν η πλήρης αποδόμηση της κυβέρνησης μας».
Αναφορικά με την συμφωνία του καλοκαιριού, ο Γιάνης Βαρουφάκης, ανέφερε πως η κυβέρνηση συμφώνησε στη λιτότητα από το καλοκαίρι κι επειδή υπάρχει διάσταση στο θέμα του χρέους ανάμεσα σε ΔΝΤ και Βερολίνο, το ΔΝΤ πολύ σωστά υποστηρίζει πως οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν μπορούν να επιτευχθούν, με αποτέλεσμα τελικά να συμφωνούμε με τους δανειστές και στον κόφτη και στη λιτότητα.
«Με τα μέτρα κοντά στο 3% είναι σίγουρο πως θα αποτύχουν να πιάσουν τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος και ο κόφτης θα ενεργοποιηθεί με 100% πιθανότητα. Πρόκειται για τον συνδυασμό των χειρότερων πιθανών αποτελεσμάτων».
Η δημιουργική ασάφεια
Απαντώντας στην κριτική που του ασκείται ακόμα για τον όρο της δημιουργικής ασάφειας, υποστήριξε πως η κριτική αυτή είναι άστοχη.  Ο όρος «δημιουργική ασάφεια» χρησιμοποιήθηκε στο Εurogroup της 20ης Φεβρουαρίου κατά το οποίο ο κ. Σόιμπλε είχε κάνει 22 ενστάσεις. Ήταν ξεκάθαρο πως είχε απομονωθεί από τη Μέρκελ και τον Ντάισεμπλουμ και ήταν ο μόνος τρόπος να προσυπογράψει το κοινό ανακοινωθέν, το περιεχόμενο του οποίου ήταν να μην υπάρχει η λέξη μνημόνιο, να έχουμε έναν ορίζοντα  τριών μηνών να διαπραγματευτούμε αλλά στη βάση μεταρρυθμίσεων που θα επιλέξουμε εμείς. Αν θυμάστε καλά είχαμε τινάξει στον αέρα δύο Eurogroup διότι δεν θέλαμε να περιέχεται η λέξη μνημόνιο», ανέφερε χαρακτηριστικά. 
Η επιρροή των ΗΠΑ στο ΔΝΤ
Σχετικά με το αν οι ΗΠΑ, έχουν τη δύναμη να ασκήσουν επιρροή στο ΔΝΤ, ο Γιάνης Βαρουφάκης υποστήριξε πως οι ΗΠΑ έχουν  μεγάλη επιρροή στο επιστημονικό κυρίως προσωπικό του ΔΝΤ και όχι στην  πολιτική ηγεσία, η οποία είναι ευρωπαϊκή με αποτέλεσμα να υπάρχει σύγκρουση ανάμεσα στο τεχνικό επιστημονικό προσωπικό και την Κριστίν Λαγκάρντ. Σε ερώτηση περί των αστοχιών του ΔΝΤ στα προγράμματα της Ελλάδας, υποστήριξε πως δεν έχει κάνει αστοχίες μόνο το ΔΝΤ, αλλά μιλάμε για μια συλλογική αστοχία, και από ΕΚΤ και από Κομισιόν.
Σχετικά με την επιστολή Λαγκάρντ , στην οποία αναφέρεται πως το 3% όχι απλώς είναι ανέφικτο αλλά πως δεν το επιθυμούν κιόλας, αποδεικνύει το δράμα του ΔΝΤ σε επίπεδο θεσμικό, καθώς παρέβη το καταστατικό του κατά τη θητεία Στρος Καν.

«Η μεγαλύτερη χρηματοδότηση του ΔΝΤ έρχεται από χώρες του τέως τρίτου κόσμου, οι οποίες πλέον λένε φτάνει πια, επομένως το ΔΝΤ προσπαθεί με κάποιο τρόπο να φύγει από το πρόγραμμα ή να το αλλάξει με κάποιον τρόπο για να μην καταστρατηγεί το καταστατικό του», υποστήριξε ο πρώην ΥΠΟΙΚ.
Ο Γιάνης Βαρουφάκης δεν ενστερνίζεται την αισιοδοξία της κυβέρνησης για κλείσιμο της αξιολόγησης. Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό, η αναδιάρθρωση χρέους πρέπει να έχει στόχο την κατάργηση της λιτότητας. Όσο απομυζείς τον ιδιωτικό τομέα, τόσο φθίνει ο ιδιωτικός τομέας, τόσο φθίνει το ΑΕΠ. «Όσο ήμουν στο ΥΠΟΙΚ, στόχος ήταν να αναδιαρθρώσουμε το χρέος με το να μειώσουμε συστηματικά και στο διηνεκές τις υποχρεώσεις μας στα τοκοχρεολύσια για να θέσουμε εφικτούς στόχους πρωτογενούς πλεονάσματος. Το να επιτευχθεί συμφωνία και να έχουμε στόχους για 3,5% πλεόνασμα στο διηνεκές με αντάλλαγμα την αναδιάρθρωση είναι δώρον άδωρον. Γι’ αυτό πρέπει να θέσεις την αναδιάρθρωση ως πρώτο ζήτημα για να έχεις την ελπίδα να έρθει η ανάκαμψη. Αν το χρέος κουρευτεί και παραμείνει η λιτότητα, δεν υπάρχει κέρδος», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Και επανερχόμενος στο θέμα του αυτόματου μηχανισμού δημοσιονομικής προσαρμογής, υποστήριξε για ακόμη μία φορά πως «Ο κόφτης πρέπει να αντικαταστήσει κι όχι να επιτείνει τη λιτότητα, και πριν έχουμε οποιαδήποτε συμφωνία για  τα δημοσιονομικά, να υπάρξει αναδιάρθρωση, κάτι το οποίο δεν θα γίνει με αυτήν την πολιτική που ακολουθείται στην διαπραγμάτευση».
Η άνοιξη της Αθήνας
«Η απαξίωση της πολίτικης οδηγεί σε κακή πολιτική. Το ενδιαφέρον του κόσμου για την πολιτική αυξάνεται και η πίστη παράλληλα μειώνεται, με αποτέλεσμα αυτό να δημιουργεί ένα κενό. Την επόμενη του δημοψηφίσματος έκλεισε το παράθυρο της άνοιξης της Αθήνας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης. Ως συνέπεια αυτού είναι η Ευρώπη που πηγαίνει στα βράχια, το βλέπουν ακόμα και συντηρητικοί κύκλοι. Κανείς δεν έχει βγει εκτός μνημονίων. Το μνημόνιο πηγαίνει στο Παρίσι», δηλώνει χαρακτηριστικά σχετικά με την πολιτική που ακολουθήθηκε από τη διενέργεια του δημοψηφίσματος και έπειτα. 
«Ο ίδιος ο  πρωθυπουργός μίλησε για πραξικόπημα όταν υπέγραψε τη συμφωνία της 12ης Ιουλίου. Δεν έχω καταφερθεί ποτέ προσωπικά ενάντια σε πολίτικο, πόσο μάλλον σε πρώην σύντροφό μου. Το μόνο που έχω να πω σε αυτό είναι πως ο Αλέξης Τσίπρας δεν έπρεπε να υπογράψει εκείνο το βράδυ μετά από τις 17 ώρες διαπραγμάτευσης».
«Δεν είπα τον Σόιμπλε αστοιχείωτο»
Μεγάλη συζήτηση άνοιξε η προηγούμενη συνέντευξη  του Γιάνη Βαρουφάκη για τους χαρακτηρισμούς προς τον κ. Σόιμπλε αλλά και την απειλή του Grexit. Ο πρώην ΥΠΟΙΚ απάντησε σχετικά: «Δεν είπα αστοιχείωτο τον Σόιμπλε. Η συστηματική προσπάθεια διαστρέβλωσης ενέχει κινδύνους για την ιδία τη δημοκρατία και γίνεται κατ’εξακολούθηση. Αυτό που είπα σε εκείνη τη συνέντευξη είναι πως ο Σόιμπλε ήταν από τους λίγους ανθρώπους με τους οποίους διαπραγματεύτηκα, συγκρούστηκα, τους οποίους εκτιμώ και σέβομαι ως προσωπικότητες και πως είχε αμεσότητα σαν άνθρωπος. Στο βίντεο απάντησα στην ερώτηση για το ποιος κάνει κουμάντο στα Eurogroups. Απάντησα πως όταν μιλούσα με τον Σόιμπλε, ήταν σαν τη μάχη Δαυίδ και Γολιάθ. Όμως, παρά το γεγονός πως ήμουν ένα μυρμήγκι απέναντι του, ακόμα και ο ίδιος μέσα στο Eurogroup φάνταζε ανήμπορο ανθρωπάκι. Γιατί οι δυνάμεις, λόγω της κακής αρχιτεκτονικής της ευρωζώνης, είναι τόσο ανεξέλεγκτες που ακόμα και ο Σόιμπλε μοιάζει ανήμπορος».
«Και σε ερώτηση που μου έγινε για το αν ο Δρ Σόιμπλε είναι οικονομική διάνοια απάντησα  πως όχι. Είναι οικονομικά αστοιχείωτος και το λέει και ο ίδιος για τον εαυτό του και μάλιστα θεωρεί προσόν του πως δεν καταλαβαίνει από μακροοικονομική θεωρία. Δεν θέλει να καταλάβει, καθώς βλέπει τη θέση του ως ΥΠΟΙΚ, ως θέση εξουσίας για να δημιουργεί ισορροπία ανάμεσα στη Γαλλία και τη Γερμανία. Θέλει να επιβάλει στην Ελλάδα κανόνες που αδιαφορεί αν θα λειτουργήσουν μόνο και μόνο για να ‘ακούσει’ το Παρίσι», τόνισε ο Γιάνης Βαρουφάκης.
«Δεν απειλήσαμε εμείς με Grexit, αλλά οι πιστωτές μας»
Όσον αφορά στην περίφημη απειλή περί Grexit ξεκαθάρισε πως διαφωνούσε με την πολιτική να απειλούμε με Grexit, εξαρχής, χωρίς αυτό να σημαίνει πως πρέπει να το φοβόμαστε αλλά να μην το επιλέγουμε. «Κινούμαστε εντός του ευρώ αλλά δεν υπογράφουμε συμφωνία που είναι μη βιώσιμη. Ο απέναντι μας έπαιζε με την απειλή του Grexit, όχι εμείς. Η απειλή η δική μας – που στην ουσία δεν συνιστούσε απειλή, αλλά ήταν το όπλο μας απέναντι στην απειλή των άλλων με Grexit – ήταν το κούρεμα ομολόγων της κεντρικής τράπεζας»

«Όταν την τρίτη μόλις μέρα που ανέλαβα το ΥΠΟΙΚ, με απείλησε ο Νταισεμπλουμ πως αν επιμείνεις να  επαναδιαπραγματευθείς το μνημόνιο οι τράπεζες κλείνουν στις 28/02/2015, έπρεπε να έχω ένα όπλο έτοιμο απέναντι σε αυτό».

Και αυτή ήταν η συμφωνία που είχε κάνει με τον Αλέξη Τσίπρα, τον Γιάννη Δραγασάκη και την τότε διαπραγματευτική ομάδα. «Το ότι ο κ. Δραγασάκης έθεσε βέτο για το κούρεμα ομολόγων έχω την αξιόπιστη πληροφόρηση πως το γνώριζαν στις Βρυξέλλες πριν το κλείσιμο των τραπεζών», υποστήριξε ο Γιάνης Βαρουφάκης, χωρίς να δίνει περαιτέρω έκταση.
«Η λύση είναι ρήξη ή ρήξη»
«Μόνη λύση η ρήξη. Θα έρθει έτσι κι αλλιώς ακόμα και να κλείσει η συμφωνία. Η ρήξη είναι αποτέλεσμα της μη βιωσιμότητας του χρέους, της δημοσιονομικής πολιτικής που ακολουθείται και των μεταρρυθμίσεων που δεν γίνονται . Η επιλογή είναι ανάμεσα σε ρήξη και σε ρήξη. Μια ρήξη είναι προτιμότερο να έρθει τώρα παρά να έρθει σε μερικούς μήνες».
«Δεδομένου ότι πηγαίνουμε σε μια μη βιώσιμη λύση, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ή σε ένα πιστωτικό γεγονός, η απάντηση στο ερώτημα είναι πως, έστω και σε αυτό το στάδιο, η κυβέρνηση της Αθήνας, έχει ιερή υποχρέωση να μην υπογράψει οτιδήποτε μη βιώσιμο, να κλείσει το τηλέφωνο και να αφήσει τη Γερμανία, την Ουάσιγκτον, τις Βρυξέλλες και το ΔΝΤ να αναλάβουν τις ευθύνες τους», κατέληξε ο Γιάνης Βαρουφάκης. 
Εκτός των ζητημάτων με άμεσο ελληνικό ενδιαφεον ο κ.Βαρουφάκης αναφέρθηκε στις κινητοποιήσεις του Παρισιού και στον «μεσαιωνικό εργατικό νόμο» ,όπως τον χαρακτήρισε, που προωθεί η Γαλλία, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως «στη χώρα μας, η απορρύθμιση της εργασίας, οι εργασιακοί νόμοι που έχουν εφαρμοστεί είναι πολύ χειρότεροι, επομένως ας κρατάμε μια ποσόστωση. Αν ο νόμος του Μακρόν θεωρείται μεσαιωνικός, η δική μας περίπτωση πρέπει να επικαλεστεί τον Τζέκινς Χαν». Παράλληλα, έκανε αναφορα στο δημοψήφισμα για το Brexit λέγοντας πως « στόχος είναι να μην κερδίσει το ΝΑΙ στη βάση της αδράνειας και του φόβου. Υπάρχει η πιθανότητα να κερδίσει το ΝΑΙ με ένα ποσοστό της τάξης 52-53% αλλά το πραγματικό πάθος θα βρίσκεται στο 47% του ΟΧΙ».
Πηγή:  topontiki.gr

Θα μας στείλει όλους προς… νερού μας.


Την ιδιωτικοποίηση του νερού, σε ποσοστό 49%, προανήγγειλαν οι Τσακαλώτος, και Χουλιαράκης, ενημερώνοντας την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ για τα προληπτικά μέτρα και τον αυτόματο «κόφτη» δαπανών. 
Κατά τη συνεδρίαση της Κ.Ο. συζητήθηκε το θέμα του ΤΑΙΠΕΔ και ο τρόπος διοίκησής του, καθώς σύμφωνα με τις διατάξεις του Μνημονίου, θα υπάρχει εκπρόσωπος των θεσμών στο νέο Υπερταμείο.
Επεσήμαναν ότι ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ δεν θα έχει δικαίωμα διπλής ψήφου, ενώ αναγνωρίστηκε ……..
ότι «η χώρα έχει ένα βάρος για τη συντήρησή της, που στη φάση στην οποία βρίσκεται, δεν μπορεί να το σηκώσει». Στο πλαίσιο αυτό, προωθείται η λογική των συμπράξεων που σε τομείς, όπως το νερό, θα μείνει στο Δημόσιο το 51% που είναι και συνταγματικώς κατοχυρωμένο.
Όπως όλα δείχνουν, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ προχωράει με γοργούς ρυθμούς, παρεκκλίνοντας κατά πολύ από τις προεκλογικές δεσμεύσεις της Κουμουνδούρου.Βασική αρχή του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του νερού, το οποίο χαρακτηριζόταν από τον ίδιο τον Αλέξη Τσίπρα στις εκστρατείες του εναντίον της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ που προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας  ως «ανθρώπινο δικαίωμα», και ότι δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί
Λίγους μήνες νωρίτερα, σε ομιλία του στη Θεσσαλονίκη κατά της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΑΘ, είχε εξαπολύσει σφοδρή επίθεση στην κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, επικαλούμενος δηλώσεις βουλευτών της τότε συμπολίτευσης. «Τους ακούω σε τοπικό επίπεδο να λένε ότι διαφωνούν με την ιδιωτικοποήση. Όμως λένε ότι δεν θα ρίξουν και την κυβέρνηση για την ΕΥΑΘ.


ιχνος

Ελληνική επιχειρηματικότητα: Οι ζημιές σε βιομηχανία, κατασκευαστές, εμπόριο, τράπεζες και ασφάλειες την τελευταία 6ετία

tromaktiko2145.jpg
«Βαρύ πλήγμα δέχτηκαν οι ελληνικές επιχειρήσεις, μέσα σε έξι χρόνια έντονης κρίσης, λειτουργώντας σ’ ένα ιδιαίτερα δυσμενές περιβάλλον» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ICAP Νικήτας Κωνσταντέλλος. Όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων της ICAP Data Bank, οι απώλειες που υπέστησαν οι εταιρείες της «πραγματικής» οικονομίας στις οικονομικές χρήσεις 2009-2014 ήταν τεράστιες.
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντέλλο, «το σύνολο των ελληνικών εταιρειών (εκτός τραπεζών) απώλεσε περισσότερο από το 1/3 του ενεργητικού τους, παράλληλα δε τα συνολικά ίδια κεφάλαια των εταιρειών συρρικνώθηκαν. Εντυπωσιακή ήταν επίσης η μείωση της συνολικής δραστηριότητας, αφού η σωρευτική απώλεια στο συνολικό κύκλο εργασιών άγγιξε το ιλιγγιώδες ποσό των 67 δισ. ευρώ (-30%), γεγονός που οδήγησε σε επιδείνωση των περιθωρίων κέρδους και σε υπέρογκες ζημίες (26 δισ. αθροιστικά από το 2010-2014). Σε αυτό το νούμερο δεν συμπεριλαμβάνονται τα 60 δισ. ευρώ ζημία που είχαν οι τράπεζες σε τέσσερις οικονομικές χρήσεις. Βέβαια, οι επί μέρους κλάδοι ………………


δραστηριότητας επηρεάσθηκαν σε διαφορετικό βαθμό και κάποιοι εξ’ αυτών επανήλθαν στην κερδοφορία».
Η ελληνική οικονομία έχει τη δυνατότητα και την προοπτική να επανέλθει σε αναπτυξιακή τροχιά, παρά τις αντιξοότητες, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντέλλο. «Όμως, στην παρούσα φάση η έντονη αβεβαιότητα που επικρατεί λόγω των παρατεταμένων διαπραγματεύσεων της χώρας και των δανειστών–εταίρων της, ακυρώνει τις όποιες προοπτικές ανάκαμψης. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιστροφή στην ομαλότητα είναι η τήρηση των δεσμεύσεων και η σύναψη άμεσης συμφωνίας με τους δανειστές, προκειμένου να αποκατασταθεί η οικονομική σταθερότητα και να διασφαλισθεί η ομαλή ροή χρηματοδότησης στην αγορά, γεγονός που θα επιτρέψει στις ελληνικές επιχειρήσεις να συμβάλουν αποφασιστικά στην έξοδο από την κρίση και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας».
Προκειμένου να καταγραφεί το εύρος των συνεπειών της ύφεσης και το συνολικό μέγεθος των απωλειών που συσσώρευσε ο επιχειρηματικός τομέας τα χρόνια της κρίσης και να αποτυπωθούν οι απώλειες που υπέστη ο εταιρικός τομέας σε όλη τη διάρκειά της (2008-2014) η Icap πραγματοποίησε ανάλυση της συνολικής εξέλιξης των μεγεθών και αποτελεσμάτων των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε όλους τους τομείς.
Για το σκοπό αυτό αντλήθηκαν από τη βάση δεδομένων της ICAP Group τα συγκεντρωτικά μεγέθη όλων των εταιρειών με δημοσιευμένους ισολογισμούς από το 2008 μέχρι και το 2014, και συγκροτήθηκαν ομαδοποιημένοι ισολογισμοί για κάθε έτος. Σε αντίστοιχες αναλύσεις που δημοσιεύονται κάθε χρόνο, αυτές ως επί το πλείστων αφορούσαν συγκρίσεις διετίας και μόνον για τον ίδιο αριθμό επιχειρήσεων, γεγονός που διασφάλιζε τη συγκρισιμότητα των δεδομένων σε ετήσια βάση, αλλά απέκλειε τις εταιρείες που αδρανούσαν, πτώχευαν, ανέστειλαν τη λειτουργία τους, κλπ. Προκειμένου να συνυπολογισθούν και οι εν λόγω περιπτώσεις, στη νέα αυτή προσέγγιση (που εξετάζει τις επιπτώσεις σε βάθος χρόνου), έγινε χρήση του συνόλου των διαθέσιμων (καταχωρημένων) ισολογισμών για κάθε έτος.
energitiko
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Στον τομέα της βιομηχανίας παρατηρούνται τα εξής:
To συνολικό ενεργητικό των βιομηχανικών εταιρειών μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,2% την περίοδο 2008-2014 και διαμορφώθηκε σε €61,5 δισ. το 2014. Η σωρευτική απώλεια του ενεργητικού ήταν της τάξης των €13,4 δισ. (-18%), το 2014 σε σχέση με το 2008.
Τα συνολικά ίδια κεφάλαια μειώθηκαν σε €20,2 δισ. το 2014, από €28 δισ. περίπου το 2008 (απώλειες της τάξης των €7,7 δισ.), λόγω δραστικής αύξησης των συσσωρευμένων ζημιών.
viomixania
Όσον αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα του τομέα παρατηρούνται τα εξής:
Ο συνολικός κύκλος εργασιών εμφανίζει σωρευτική απώλεια €12,3 δισ. (19,5% περίπου), το 2014 σε σχέση με το 2008. Οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,5% την περίοδο 2008-2014, με συνέπεια να διαμορφωθούν σε €50,8 δισ. το 2014.
Δραστική ήταν η επιδείνωση του περιθωρίου μικτού κέρδους. Ο δείκτης επιδεινώθηκε σχεδόν κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, το 2014 σε σχέση με το 2009 και διαμορφώθηκε σε 14,96% το τελευταίο έτος. Το γεγονός αποδίδεται στην «αγωνιώδη» προσπάθεια της μεταποίησης να ανταγωνισθεί στις διεθνείς αγορές την παραγωγή χωρών με ιδιαίτερα χαμηλό εργατικό κόστος.
Το τελικό καθαρό αποτέλεσμα είναι ζημιογόνο την τελευταία πενταετία, εμφανίζοντας τάση αποκλιμάκωσης των ζημιών ιδίως το 2014. Αθροιστικά, οι συνολικές ζημίες της περιόδου 2010-2014 ανήλθαν σε €6,8 δισ. για τον τομέα της βιομηχανίας.
Τα συνολικά κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε €2,6 δισ. το 2014, μειωμένα κατά 46% σε σχέση με το 2008.
ΕΜΠΟΡΙΟ
Στον τομέα του εμπορίου παρατηρούνται τα εξής:
Στο επίπεδο της κεφαλαιουχικής διάρθρωσης του εμπορίου, η πτωτική πορεία συνεχίζεται. Το σύνολο ενεργητικού μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 6,7% την περίοδο 2008-2014 συνολικά και διαμορφώθηκε σε €41,9 δισ. το 2014. Η σωρευτική απώλεια ενεργητικού ήταν της τάξης των €21,5 δισ., μέγεθος που αντιστοιχεί στο 1/3 των συνολικών κεφαλαίων που είχαν καταγραφεί προ κρίσης (2008).
emporio
Η δραστική μείωση του ενεργητικού προέρχεται από τη συνεχή συρρίκνωση του κυκλοφορούντος. Πράγματι, η περικοπή των καταναλωτικών δαπανών επέφερε τον περιορισμό της αποθεματοποίησης και την αλλαγή της συναλλακτικής συμπεριφοράς. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης τόσο των αποθεμάτων όσο και των απαιτήσεων υπερέβη το 9%, με συνέπεια τα αποθέματα και οι απαιτήσεις να είναι μειωμένα σε ποσοστό της τάξης του 45%, το 2014 συγκριτικά με το 2008.
Τα συνολικά ίδια κεφάλαια μειώθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,5% την περίοδο 2008-2014 και περιορίστηκαν σε €13,2 δισ. το 2014.
Όσον αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα του τομέα παρατηρούνται τα εξής:
Οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 7,1% την περίοδο 2008-2014, με συνέπεια να διαμορφωθούν σε €57,1 δισ. το 2014. Ο συνολικός κύκλος εργασιών του εμπορίου εμφανίζει σωρευτική απώλεια €31,8 δισ., το 2014 συγκριτικά με το 2008. Ωστόσο, η συνεχής υποχώρηση των πωλήσεων φαίνεται να ανακόπτεται το 2014.
Σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων, ο τομέας του εμπορίου είχε σαφώς καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με το σύνολο. Ήδη από το 2013 είχε καταγραφεί επάνοδος στην κερδοφορία, μετά από μία τριετία συσσώρευσης ζημιών. Τελικά, τα κέρδη προ φόρου διαμορφώθηκαν σε €706,6 εκατ. το 2014, μειωμένα κατά 34% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, συγκρινόμενα με τα κέρδη του έτους 2008, προκύπτει μείωση κατά 69,3%.
Τα συνολικά κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε €2,47 δισ. το 2014, μειωμένα κατά 50% σε σχέση με το 2008.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Στον τομέα του τουρισμού οι σημαντικότερες εξελίξεις είναι οι εξής:
Το σύνολο ενεργητικού μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,8% την περίοδο 2008-2014 συνολικά και διαμορφώθηκε σε €17,3 δισ. το 2014, μέγεθος χαμηλότερο κατά €3,2 δισ. σε σχέση με το 2008. Η αξία των καθαρών παγίων καλύπτει ποσοστό μεταξύ 76%-77% του ενεργητικού σε όλη την εξεταζόμενη περίοδο.
Τα συνολικά ίδια κεφάλαια μειώθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,8% την περίοδο 2008-2014 και περιορίστηκαν σε €8,4 δισ. το 2014.
Όσον αφορά το συνολικό τραπεζικό δανεισμό (μεσο-μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις + βραχυπρόθεσμες οφειλές σε τράπεζες), παρατηρείται μείωση της χρηματοδότησης με μέσο ετήσιο ρυθμό 4,5% την περίοδο 2008-2014.
tourismos
Όσον αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα του τομέα παρατηρούνται τα εξής:
Οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,1% την περίοδο 2008-2014, με συνέπεια να διαμορφωθούν σε €5,4 δισ. το 2014, έτος κατά το οποίο φαίνεται ότι ανακόπηκε η φθίνουσα τάση.
Σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων, ο τομέας του τουρισμού ευνοήθηκε σημαντικά από την έντονη αύξηση των τουριστικών αφίξεων. Ήδη από το 2013 είχε καταγραφεί δραστική περικοπή των ζημιών που επιβάρυναν συνεχώς τον τομέα από το 2009.
Τελικά, το 2014 ο τομέας τουρισμού επανήλθε στην κερδοφορία, με εγγραφή κερδών προ φόρου ύψους €207 εκατ.
Τα συνολικά κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε €1,2 δισ. το 2014, αισθητά αυξημένα σε σχέση με τα αντίστοιχα κέρδη του 2008, γεγονός που αναδεικνύει τον τουρισμό ως τον μοναδικό τομέα που εμφάνισε τέτοια βελτίωση.
Αξίζει να επισημανθεί το γεγονός της βελτίωσης του περιθωρίου μικτού κέρδους, από 22,26% το 2008 σε 25,91% το 2014, εξαιτίας της περικοπής του κόστους.
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Στον τομέα των υπηρεσιών (πλην τεχνικών εταιρειών), οι σημαντικότερες εξελίξεις είναι οι εξής:
Το σύνολο ενεργητικού μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,5% την περίοδο 2008-2014 συνολικά και διαμορφώθηκε σε €127,7 δισ. το 2014, καταγράφοντας απώλειες της τάξης των €27 δισ. σε σχέση με το 2008.
Τα συνολικά ίδια κεφάλαια μειώθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,6% και περιορίστηκαν σε €51,1 δισ. το 2014, εξαιτίας της αλματώδους αύξησης των συσσωρευμένων ζημιών.
ypiresies
Όσον αφορά το συνολικό τραπεζικό δανεισμό (μεσο-μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις + βραχυπρόθεσμες οφειλές σε τράπεζες), παρατηρείται μείωση με μέσο ετήσιο ρυθμό 4,7% την περίοδο 2008-2014, με συνέπεια η τραπεζική χρηματοδότηση το 2014 να υπολείπεται κατά €15,7 δισ. σε σχέση με το 2008.
Όσον αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα του τομέα παρατηρούνται τα εξής:
Οι συνολικές πωλήσεις κατέγραψαν πτώση με μέσο ετήσιο ρυθμό 6% την περίοδο 2008-2014, με συνέπεια να μειωθούν σε €39,6 δισ. το 2014, έτος κατά το οποίο η φθίνουσα τάση ανακόπηκε.
Το τελικό καθαρό αποτέλεσμα είναι ζημιογόνο την τελευταία πενταετία, ενώ το 2014 οι ζημίες διαμορφώθηκαν σε €1,7 δισ. Αθροιστικά, οι συνολικές ζημίες της περιόδου 2010-2014 ανήλθαν σε €14,5 δισ. για τον τομέα των υπηρεσιών.
Τα συνολικά κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε €4,9 δισ. το 2014, μειωμένα σχεδόν κατά 25% σε σχέση με τα αντίστοιχα κέρδη του 2008.
Αξίζει να επισημανθεί το γεγονός της συνεχούς βελτίωσης του περιθωρίου μικτού κέρδους την τελευταία τριετία, με συνέπεια ο δείκτης να αυξηθεί σε 24,27% το 2014, λαμβάνοντας την υψηλότερη τιμή της περιόδου.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ (ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ) ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Στον τομέα των τεχνικών εταιρειών οι σημαντικότερες εξελίξεις είναι οι εξής:
Το σύνολο ενεργητικού μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 1% την περίοδο 2008-2014 συνολικά και διαμορφώθηκε σε €28,9 δισ. το 2014.
Τα συνολικά ίδια κεφάλαια μειώθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,4% την περίοδο 2008-2014 και περιορίστηκαν σε €14,4 δισ. το 2014.
texnikes etairies
Όσον αφορά στα οικονομικά αποτελέσματα του τομέα παρατηρούνται τα εξής:
Σε επίπεδο κύκλου εργασιών καταγράφεται σωρευτική απώλεια της τάξης των €4,5 δισ. το 2014 σε σχέση με το 2008. Συγκεκριμένα, οι συνολικές πωλήσεις κατέγραψαν πτώση με μέσο ετήσιο ρυθμό 9% την εξεταζόμενη περίοδο και το 2014 διαμορφώθηκαν σε €5,9 δισ. το 2014.
Το τελικό καθαρό αποτέλεσμα παραμένει ζημιογόνο, ωστόσο το 2014 οι ζημίες περιορίστηκαν σε € 314 εκατ. Αθροιστικά, οι συνολικές ζημίες της περιόδου 2010-2014 ανήλθαν σε €2,3 δισ.
Τα συνολικά κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε €538 εκατ. το 2014, μειωμένα κατά 45,3% σε σχέση με τα αντίστοιχα κέρδη του 2008.

ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Όσον αφορά στον χρηματοπιστωτικό τομέα, ο κλάδος των Τραπεζών υπέστη βαρύ πλήγμα από τις συνέπειες της κρίσης και τις διαδικασίες που αποφασίσθηκαν για τη δημοσιονομική εξυγίανση. Πράγματι, η κρίση δημόσιου χρέους της χώρας άσκησε μεγάλες πιέσεις στις τράπεζες, οι οποίες βρέθηκαν αντιμέτωπες με ραγδαία εκροή καταθέσεων, ουσιαστικά αποκόπηκαν από τις διεθνείς αγορές και κατέγραψαν πολύ μεγάλες απώλειες, κυρίως από την εφαρμογή του προγράμματος ανταλλαγής ομολόγων – PSI, χωρίς να έχουν απαλειφθεί πλήρως οι συνέπειες. Ιδιαίτερα το έτος 2011 αποτέλεσε «μαύρη σελίδα» για τον τραπεζικό τομέα, του οποίου οι ζημίες εκτοξεύθηκαν, ανερχόμενες σε €40,4 δισ.
Εξετάζοντας τα βασικά μεγέθη του κλάδου την περίοδο 2008-2014, αναδύεται έντονα η εικόνα της συρρίκνωσης της δραστηριότητας των τραπεζών. Κατ΄ αρχήν το πλήθος των τραπεζών περιορίστηκε σε 11 το 2014, έναντι 21 τραπεζών που λειτουργούσαν τη διετία 2008/09. Η πτώση των οικονομικών μεγεθών τους ήταν ραγδαία, ενώ η επιδείνωση των αποτελεσμάτων τους εντυπωσιακή, με πιο χαρακτηριστικές μεταβολές τις εξής:
To συνολικό ενεργητικό των τραπεζών μειώθηκε κατά 34% το 2014 σε σχέση με το 2008.
Τα συνολικά ίδια κεφάλαια των τραπεζών «εξανεμίστηκαν» τη διετία 2011-2012 με συνέπεια να καταστούν αρνητικά, στη συνέχεια δε ανέκαμψαν λόγω της ανα-κεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
trapezes
Οι συνολικές χορηγήσεις συρρικνώθηκαν (-37,2%), με συνέπεια να μειωθούν σε €181,6 δισ. το 2014, καταγράφοντας απώλειες ύψους €107,8 δισ. σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα.
Οι συνολικές καταθέσεις πελατών μειώθηκαν κατά 38,4%, δεδομένου ότι η «φυγή των καταθέσεων» στέρησε από τις τράπεζες κεφάλαια ύψους €105,7 δισ., όσο δηλαδή είναι η διαφορά τους μεταξύ των ετών 2008 και 2014.
Τα συνολικά έσοδα των τραπεζών κατέγραψαν σωρευτική μείωση 60,4% στη διάρκεια της εξαετίας (απώλεια €16,5 δισ.) και το 2014 περιορίστηκαν σε € 10,8 δισ. περίπου.
Το εύρος της επιδείνωσης που υπέστη ο τραπεζικός τομέας φαίνεται ξεκάθαρα από την εξέλιξη της κερδοφορίας του, όπως αυτή διαμορφώθηκε την περίοδο 2008-2014. Το τελικό ισοζύγιο σε επίπεδο καθαρού αποτελέσματος της περιόδου (κέρδη μείον ζημίες) ήταν εντυπωσιακά αρνητικό, με τις συνολικές ζημίες να ανέρχονται σε €56,5 δισ. !!!
ΑΣΦΑΛΕΙΕΣ
Παρά την μακρόχρονη ύφεση των προηγουμένων ετών, ο τομέας των ασφαλειών επέδειξε σημαντικές αντοχές στην εξεταζόμενη περίοδο. Στο επίπεδο των εσόδων, παρά τις ενδιάμεσες διακυμάνσεις υπήρξε αισθητή διεύρυνση εσόδων τη διετία 2012-2013 συγκριτικά με το έτος βάσης (2008), ωστόσο το 2014 τα έσοδα υποχώρησαν και διαμορφώθηκαν σε €4 δισ. περίπου, μειωμένα κατά 11% σε σχέση με το 2008.
asfaleies
Περαιτέρω, σοβαρή επιδείνωση της κερδοφορίας στον κλάδο παρατηρείται μόνο το έτος 2011 (στην κορύφωση της κρίσης), οπότε υπέστη μεγάλες απώλειες λόγω και της ένταξης του στο πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων (PSI), που οδήγησε σε ανατροπή των αποτελεσμάτων και καταγραφή υψηλών ζημιών, ύψους €1,7 δισ. Εξαιρουμένου του συγκεκριμένου έτους, τα λοιπά έτη το καθαρό αποτέλεσμα ήταν κερδοφόρο (ενίοτε οριακά), με μόνη εξαίρεση το έτος 2008, όπου όμως οι ζημίες ήταν πολύ περιορισμένες.
The Huffington Post,
tromaktiko2145.jpg

Γιατί οι δανειστές αγαπούν (ακόμη) τον κ. Τσίπρα;

edito_19_5Γράφει ο Ηλίας Πεντάζος*
Αυτή τη φορά τουλάχιστον δεν είχαμε χορούς στο Σύνταγμα! Λέτε αρκετοί από τους ευτυχισμένους χορευτές του καλοκαιριού να έχουν ανανήψει; Οι χαρές και τα πανηγύρια μετά το τέλος τουEurogroup περιορίσθηκαν μόνο στο υπουργικό συμβούλιο αλλά για τους πολλούς ο αυτόματος «μηχανισμός έκτακτης ανάγκης» ήcontingency mechanism για αγγλομαθείς ή “κόφτης” έχει προκαλέσει αρκετή σύγχυση, την οποία σκοπίμως το Μαξίμουεπιτείνει με παραπλανητικές διαρροές. Ας δούμε εν συντομία τη λειτουργία του για να διευκρινιστούν “σκόπιμες παρανοήσεις”.
Κάθε χρόνο, όταν βγαίνουν τα στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ και υπάρχει απόκλιση στο στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος, το ΓΛΚ θα κάνει υποχρεωτικά μια έκθεση (μέχρι τις 31 Μαΐου) όπου ο «μηχανισμός” θα ενεργοποιεί μέτρα από όλους τους κωδικούς του προϋπολογισμού και στο σκέλος……………..
των δαπανών και στο σκέλος των εσόδων. Εξαιρούντα ιαμυντικές δαπάνες και επιδόματα ανεργίας.
Το Eurogroup σημειώνει πως θα κόβονται αυτόματα και «οριζόντια» όσο χρειαστεί οι κρατικές δαπάνες. Μπορεί λιγότερα από τα 3,6 δισ. ευρώ που ζητούσε το ΔΝΤ μπορεί και περισσότερα. Ο δε υπουργός Οικονομικών δεν θα έχει καμία δυνατότητα να εξαιρέσει κατηγορίες δαπανών με ισοδύναμα μέτρα.
Για τους γνώστες του προϋπολογισμού είναι σαφές ότι οι πρώτοι κωδικοί που θα περικόπτονται θα αφορούν τις πρωτογενείς δαπάνες στις οποίες περιλαμβάνονται 18-19 δισ.μισθοί-συντάξεις του δημοσίου, 14-15 δισ. χρηματοδότηση ασφαλιστικών ταμείων και περίπου 6,5 δις. που έχουν απομείνει στο εντελώς αφυδατωμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο Σύριζα, σύμφωνα με δήλωση Κατρούγκαλου, τη πρώτη φορά ενεργοποίησης θα επιβάλλει νέους φόρους και όχι περικοπές. Φυσικά, λένε ψέματα γιατί δεν επιτρέπεται να επιβληθούν μόνο φόροι χωρίς περικοπή δαπανών. Ο δε “γνώστης” πρωθυπουργός εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι ο «μηχανισμός” δεν πρόκειται να εφαρμοστεί (όπως και ότι έχει υποσχεθεί μέχρι τώρα..) και την αισιοδοξία του ότι η Ελλάδα μπορεί να επιστρέψει στις αγορές από το 2017 (πάλι αυταπάτες..) και να βγει από το μνημόνιο πριν από τη λήξη του το 2018 (πάλι παραπλανημένος..). Συμπλήρωσε δε ότι ο «μηχανισμός” σε καμία περίπτωση δεν περιλαμβάνει απολύσεις στο δημόσιο…” (εδώ πως να αποφύγεις πια το πειρασμό να μη θυμηθείς το λαϊκό ρητό “κούνια που σε κούναγε”).
Ο μηχανισμός ανοίγει σαφώς νέο και δυσβάστακτο πακέτο μέτρων για το μέλλον. Το ΔΝΤζητούσε νομοθέτηση πρόσθετων μέτρων 3.6 δις. ευρώ μόνο για το 2018 και αν αυτό ήταν αναγκαίο. Οι πολίτες πρέπει να μάθουν την αλήθεια που η ανεκδιήγητη κυβέρνηση σκόπιμα αποκρύπτει. Για να μη δυσαρεστηθεί το εκλογικό της κοινό νομοθετώντας προληπτικάπερικοπέςαντιπρότεινε τον μηχανισμό ο οποίος μπορεί να εφαρμόζεται κάθε χρόνο, χωρίς «οροφή» και στο απόλυτο διηνεκές. Ευνόητο ότι οι δανειστές το δέχτηκαν μετά χαράς!
Η κυβερνητική προπαγάνδα μας ενημερώνει ότι τέτοιο «μηχανισμό” έχουν πολλές χώρες. Σωστό, μόνο που ο ελληνικός έχει δύο ιδιαίτερα “προσόντα”:
α. Η ελληνική κυβέρνηση δεν θα έχει καμία ευχέρεια στην επιλογή των μέτρων και
β. Δεν υπάρχει δικαίωμα επιλογής για ακύρωση του, με πλειοψηφία στη Βουλή, κάτι που περιλαμβάνει ο μηχανισμός πλείστων άλλων χωρών.
Ο «μηχανισμός” είναι ομολογουμένως ένα αυστηρό, φιλελεύθερο μέτρο και ανταποκρίνεται πλήρως στα κριτήρια του Μάαστριχτ περί δημοσιονομικής πειθαρχίας ή με απλά λόγια ‘δεν ξοδεύεις παραπάνω από όσα βγάζεις’. Αν είχε γίνει νωρίτερα, ίσως προλαβαίναμε το σχετικόνοικοκύρεμα του Δημοσίου. Το μέτρο αυτό προτίθεται να αντικαταστήσει τη σημερινή μορφή αξιολόγησης, ρίχνοντας το βάρος των επιλογών για μέτρα διόρθωσης αποκλειστικά στη πλάτη των εκάστοτε ελληνικών κυβερνήσεων.
Κουβαλάει όμως και μια τραγική ειρωνεία. Επιβάλλεται πανηγυρικά στη ζωή μας με πρόταση μιας απόλυτα ιδεοληπτικής κυβέρνησης που ξορκίζει ως νέο φιλελεύθερο οτιδήποτε θεωρεί ότι εξυπηρετεί την αγορά και που καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν τόλμησε να νομοθετήσει.
Έστω και αν οδηγήθηκε εκεί από καιροσκοπισμό, κουτοπονηριά, κομματικό συμφέρον, άγνοια, ανικανότητα η ότι άλλο μπορεί να της προσάψει κανείς, στην ουσία κάνει πράξη την βασική επιδίωξη της Τρόικας από το 2010, για ένα διορθωτικό μηχανισμόδημοσιονομικών αποκλίσεων στην Ελλάδα.
Γιατί να μην αγαπούν (ακόμη) οι δανειστές τον κ. Τσίπρα;
* Ο Ηλίας Πεντάζος ήταν Γεν. Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής κατά τη διάρκεια του 1ου Μνημονίου.

Κατατέθηκε και ο «κόφτης»……Κόβονται μισθοί και συντάξεις,εξαιρούνται οι ολιγάρχες!!

null

Με τις διατάξεις για τον αυτόματο δημοσιονομικό κόφτη να αποτελούν χωριστή τροπολογία και να μην εξαιρούν από την αυτόματη διαδικασία περικοπών μισθούς και συντάξεις, κατατέθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο με τα τελευταία προαπαιτούμενα πριν από το Eurogroup της 24ης Μαΐου και το κλείσιμο της αξιολόγησης.
Δείτε εδώ τις διατάξεις για τον κόφτη o κόφτης
Σύμφωνα με τη τροπολογία για τον κόφτη, αυτός δεν μπορεί να επιβάλει περικοπές δαπανών πάνω από 3,6 δις ευρώ ετησίως και θα ενεργοποιείται με Προεδρικό Διάταγμα έως την 31 Μαιου κάθε έτους, στο οποίο θα προσδιορίζονται αναλυτικά οι φορείς και οι κατηγορίες δαπανών στις οποίες θα γίνεται η προσαρμογή,το ανώτατο όριο εκτέλεσης του προυπολογισμού ανά φορέα και κατηγορία δαπανών, όλα τα απαραίτητα για την επίτευξη του παραπάνου ορίου μέτρα καθώς και κάθε άλλη………..
λεπτομέρεια προκειμένου να επιτευχθεί η δημοσιονομική προσαρμογή της εκτέλεσης του προυπολογισμού.
Σε περίπτωση που δεν εκδοθεί το παραπάνω Προεδρικό Διάταγμα, επέρχεται αυτοδικαίως από την 1η Ιουνίου, η δημοσιονομικη προσαρμογή, με μείωση ανεξαιρέτως και κατά το ίσο ποσοστό, του ανώτατου ορίου εκτέλεσης του συνόλου των δαπανών, όλων των κατηγοριών του προυπολογισμού με τολύ συγκεκριμένες εξαιρέσεις
Δεν περιλαμβάνονται στις δαπάνες που εξαιρούνται από τις περικοπές, οι μισθοί και οι συντάξεις. Αντίθετα εξαιρούνται οι δαπάνες υγείας, επιδόματα πολυτέκνων, θέρμανσης, ανεργίας και τα προνοιακά επιδόματα που καταβάλλονται μέσω Κεντρικών αυτοτελών πόρων, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, ενισχύσεις νοικοκυριών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα και τέκνα που φοιτούν την υποχρεωτική εκπαίδευση ή με τέκνα που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, οι δαπάνες για το Βοήθεια στο σπίτι, δαπάνες ύδρευσης, ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου καθώς και οι δημόσιες επενδύσεις.
Εξαιρούνται ακόμη από τον αυτόματη κόφτη δαπανών, οι αξιώσεις ιδιωτών από εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και αμετάκλητα επιδικασθείσες απαιτήσεις κατά του δημοσίου, οι δαπάνες για τη συντήρηση και επισκευή μεταφορικών μέσων ξηράς, πλωτών και αεροσκαφών  καθώς και οι δαπάνες εξόδων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσοδων.
Τι προβλέπει ο «κόφτης»
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι ρυθμίσεις για τον περίφημο δημοσιονομικό κόφτη και τον τρόπο ενεργοποίησης του.
Οπως αναφέρεται στη τροπολογία, ως τις 10 Μαίου κάθε έτους ο υπουργός Οικονομικών συντάσσει έκθεση που σημοσιεύεται στην Εφημερία της κυβέρνησης και κοινοποιείται στους θεσμούς και η οποία περιλαμβάνει:
  • Διαπίστωση τυχόν αρνητικής απόκλισης των στόχων κατά την εκτέλεση του προυπολογισμού και του εύρους της
  • Υπόδειξη των ενδεδειγμένων μέτρων προσαρμογής κυρίως όσον αφορά το ύψος της
  • Αποτύπωση του πραγματικού ποσού των περικοπών καθώς και των δημοσιονομικών επιπτώσεων που μπορεί να έχουν στην υστέρηση της ανάπτυξης.
  • Προσδιορισμό του ποσού και του ποσοστού των επιπτώσεων από την δημοσιονομική προσαρμογή
  • Σε ειδικό παράρτημα της έκθεσης προσδιορίζονται όλες οι κατηγορίες των δαπανών του προυπολογισμού επί των οποίων εφαρμόζεται η αυτόματη δημοσιονομική προσαρμογή καθώς και το επιβαλλόμενο ποσοστό περιορισμού των δαπανών για την υλοποίησή της.
Σύμφωνα με τη τροπολογία το ανώτατο ποσοστό περικοπών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 2% του ΑΕΠ, ήτοι τα 3,6 δις ευρώ για ένα έτος.
Το ποσοστό περικοπών επιβάλλεται κλιμακωτά. Για απόκλιση μικρότερη ή ίση με 0,25% του ΑΕΠ δεν επιβάλλονται έκτακτα μέτρα.
Σε περίπτωση έκτακτων καταστάσεων όπως φυσικες καταστροφές ή ανωτέρα βία, με δημοσιονομική επίπτωση που ξεπερνά το 0,5%, μπορεί να γίνει, μετά από διαβούλευση με τους θεσμούς αναστολή ή μείωση του ύψους των μέτρων του μηχανισμού.
Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων διατάξεις για το νέο «υπερταμείο» ιδιωτικοποιήσεων, τους έμμεσους φόρους και τα κόκκινα δάνεια. Παράλληλα, προβλέπονται διατάξεις για τη μετατροπή της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων σε Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Δείτε εδώ όλο το πολυνομοσχέδιο
Περιλαμβάνονται ακόμη τροποποιήσεις στον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), η αύξηση του βασικού, υψηλού  συντελεστή ΦΠΑ  από το 23% στο 24%, η επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόρασης και τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας, τα νέα τέλη ταξινόμησης για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, καθώς και αυξήσεις σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης καυσίμων και τσιγάρων.
Η επεξεργασία του νομοσχεδίου στις συναρμόδιες επιτροπές θα ξεκινήσει την Πέμπτη στη μία μετά το μεσημέρι, ενώ η συζήτησή του στην Ολομέλεια αναμένεται να ξεκινήσει το Σάββατο και να ολοκληρωθεί στις 18.00 το απόγευμα της Κυριακής, οπότε και θα ψηφιστεί.
Η κυβέρνηση θέλει να είναι ψηφισμένο το νομοσχέδιο η Δευτέρα το πρωί, οπότε συνεδριάζει το Euro Working Group, έτσι ώστε στη συνεδρίαση του Eurogroup την ερχόμενη Τρίτη, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος να εμφανιστεί στους ομολόγους του έχοντας εκπληρώσει όλα τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την εκταμίευση της δόσης.

ΤΣΙΠΡΟΚΑΜΜΕΝΟΙ: Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ ΘΕΣΠΙΖΕΙ ΤΟΥΣ «ΚΥΝΗΓΟΥΣ ΚΕΦΑΛΩΝ»

null
Σε 47 πυκνογραμμένες σελίδες περιλαμβάνονται οι διατάξεις για τη δημιουργία της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, όπου ανεξάρτητης σημαίνει από τον κρατικό έλεγχο. Η νέα αρχή θα διορίζεται με ανοιχτό διαγωνισμό αλλά στην επιτροπή επιλογής του ΔΣ και του Διοικητή για τα πρώτα 7 χρόνια θα έχουν λόγο και 2 εκπρόσωποι της Κομισιόν.
Η νέα αρχή θα αντικαταστήσει την ΓΓΔΕ και «ο Πρόεδρος, τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης, ο Εμπειρογνώμονας και ο Διοικητής κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, δεσμεύονται μόνο από το νόμο και τη συνείδησή τους και δεν υπόκεινται σε ιεραρχικό έλεγχο ούτε σε διοικητική εποπτεία από κυβερνητικά όργανα ή άλλες διοικητικές αρχές ή άλλον δημόσιο ή ιδιωτικό οργανισμό. Ο ……………..
Πρόεδρος, τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης, ο Εμπειρογνώμονας και ο Διοικητής απολαμβάνουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας». Με άλλα λόγια αποσχίζεται από την κεντρική διοίκηση και άρα πλέον το κόμμα που κυβερνάει δεν θα μπορεί να εφαρμόζει διαφορετική δημοσιονομική πολιτική εφόσον δεν θα υπόκειται σε καμία «εποπτεία».
Φυσικά όπως διαβάζουμε «η Αρχή δεν υπόκειται σε ιεραρχικό έλεγχο ή εποπτεία από τον Υπουργό Οικονομικών» και αν ο ΥΠΟΙΚ θέλει να ασκήσει συγκεκριμένη πολιτική θα αντιμετωπίσει ίσως κάποιο πρόβλημα αφού  «οι στρατηγικές οδηγίες και οι προτάσεις δεν μπορούν να επεκταθούν σε οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα της Αρχής ή σε θέματα του προσωπικού αυτής».
Επίσης «η Αρχή ενημερώνει περιοδικά τον Υπουργό Οικονομικών, κατά τα οριζόμενα στη παράγραφο 1 του άρθρου 20 του παρόντος νόμου. Ο Υπουργός δεν δύναται, για συγκεκριμένες υποθέσεις ή περιπτώσεις, να υποβάλει προς την Αρχή αίτημα παροχής πληροφοριών ή να παράσχει δεσμευτικές οδηγίες, του παρέχονται όμως υποχρεωτικά από αυτήν συγκεντρωτικά στοιχεία που απαιτούνται για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του».
Για τον διορισμό του ΔΣ και του (υπερ)Διοικητή της Αρχής δημιουργείται «ανεξάρτητη Επιτροπή Επιλογής, η οποία θα απαρτίζεται από: α) τον Πρόεδρο του Α.Σ.Ε.Π., ως Πρόεδρο, β) τον Συντονιστή του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, γ) τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, δ) τον Πρόεδρο του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, ε) έναν Ακαδημαϊκό, που υποδεικνύεται από τον Υπουργό Οικονομικών και στ) αποκλειστικά για τα πρώτα επτά (7) έτη λειτουργίας της Αρχής, δύο εκπροσώπους που υποδεικνύονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Δεν υπάρχει λόγος να σας μεταφέρουμε εδώ αναλυτικά τις αρμοδιότητες της Αρχής και του Διοικητή που αναλύονται σε 11 σελίδες συνολικά. Στην πραγματικότητα πρόκειται για όλες αυτές που είχε η ΓΓΔΕ, ο ΣΔΟΕ και οι μισές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών μέχρι σήμερα.
Όσο για τους εργαζόμενους στη νέα Αρχή διαβάζουμε ότι δεν θα ισχύει το ενιαίο μισθολόγιο αφού ο Διοικητής «Καθορίζει ειδικό μισθολογικό καθεστώς και ειδικότερο σύστημα επιπλέον ανταμοιβής (bonus) για το προσωπικό της Αρχής»

TPP