ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

Πέμπτη 11 Απριλίου 2019

Η ΜΑΡΙΑ ΤΟΧΟΒΙΤΟΥ – ΝΙΚΟΛΗ ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΕΤΡΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ «ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΤΩΡΑ» ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΝΤΑΝΤΑΜΗ



Την υποψηφιότητα της Μαρίας Τοχοβίτου - Νικολής, για Δημοτική Σύμβουλος Κατερίνης από την Δημοτική Ενότητα Πέτρας, με τον ανεξάρτητο συνδυασμό «Ανανέωση Τώρα», ανακοίνωσε ο υποψήφιος Δήμαρχος Γιώργος Νταντάμης.
«Με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση υποδεχόμαστε την αγαπητή φίλη κα Μαρία Τοχοβίτου - Νικολή ως υποψήφια Δημοτική Σύμβουλο στο ψηφοδέλτιο της "ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΤΩΡΑ", από την Δ.Ε Πέτρας. Η αγαπητή Μαρία, ενεργό μέλος της τοπικής κοινωνίας, έχει να προσφέρει πολλά στον τόπο μας και κυρίως στους συνδημότες μας. Η Δ.Ε Πέτρας αξίζει τα καλύτερα. Καλώς ήρθες Μαρία. Καλή δύναμη και καλή επιτυχία.
Κάθε μέρα και πιο ισχυροί», δήλωσε ο κ. Νταντάμης.

«Αγαπητές συνδημότισσες και αγαπητοί συνδημότες,
Σήμερα, έχω τη χαρά να ανακοινώσω την απόφασή μου να ασχοληθώ με την τοπική αυτοδιοίκηση, ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα που μου απηύθυνε ο επικεφαλής του ανεξάρτητου συνδυασμού «Ανανέωση τώρα», υποψήφιος Δήμαρχος Κατερίνης, Γιώργος Νταντάμης.
Ως υποψήφια δημοτική σύμβουλος Δ.Ε. Πέτρας, καλώ όλους τους συνδημότες μου να στηρίξουν τον συνδυασμό μας για να αποκτήσει η Δ.Ε.Πέτρας τη ζωντάνια και την ποιότητα που της αξίζει. ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΔΗΜΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΚΑΙ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΖΕΙΣ», δήλωσε η κα Τοχοβίτου – Νικολή, ελεύθερη επαγγελματίας.

Ο επιχειρηματίας και συνδεσμίτης του ΠΑΟΚ Γιάννης Καλαϊτζίδης υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος Κατερίνης στο πλευρό του Θανάση Λιακόπουλου


Δήμος Κατερίνης: ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΟΥ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΑΝΟΙΞΕ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ ΤΟΥ






Με στόχο την ολοκληρωμένη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση 2000 περίπου μαθητών δημοτικών σχολείων & νηπιαγωγείων του νομού, σε θέματα οδικής παιδείας, καθώς και την ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων καλής οδικής συμπεριφοράς άνοιξε σήμερα για την τρέχουσα ανοιξιάτικη περίοδο, η αυλαία λειτουργίας του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής του Δήμου Κατερίνης, στην περιοχή του Νέου Κεραμιδίου.
Ειδικότερα, αφού υλοποιήθηκαν και φέτος έγκαιρα οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης των εγκαταστάσεων, ο χώρος είναι και πάλι έως τις 07 Ιουνίου, προσβάσιμος σύμφωνα  με το πρόγραμμα, που έχει καταρτιστεί και υλοποιείται σε συνεργασία με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Πιερίας - Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι, στο χώρο του πάρκου υπάρχουν δρόμοι, πεζοδρόμια, διαβάσεις πεζών, νησίδες διαφόρων τύπων, ποδηλατολωρίδες, κατακόρυφη - οριζόντια σήμανση, αμφιθέατρο. Υφίσταται επίσης, τροχαίος εξοπλισμός και ειδικότερα ηλεκτροκίνητα παιδικά οχήματα, ο στόλος των οποίων φέτος ανανεώθηκε και ενισχύθηκε με την αγορά 10 νέων οχημάτων.
Προγραμματισμένη εκπαιδευτική επίσκεψη πραγματοποίησαν σήμερα το πρωί στο πάρκο, οι μαθητές δύο τμημάτων του  25ου Νηπιαγωγείου Κατερίνης. Τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους, υποδέχτηκαν ο αρμόδιος αντιδήμαρχος (Περιβάλλοντος και Πρασίνου) Κώστας Τσιουκάνης, καθώς και οι υπεύθυνοι, για τη λειτουργία του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής (εργαζόμενοι στη Δημοτική Αστυνομία), Αλέξανδρος Δουλιάκας & Γιώργος Διαμαντίδης αντίστοιχα.
Οι μαθητές περιηγήθηκαν στο πάρκο, ενημερώθηκαν για τα σήματα του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, την ασφαλή κυκλοφορία των πεζών, των δικυκλιστών, οδηγών αυτοκινήτων και επιβατών. Στον επίλογο της επίσκεψής τους οδήγησαν με ενθουσιασμό τα ειδικά ηλεκτροκίνητα  εκπαιδευτικά αυτοκίνητα.
Μοναδική διαδραστική εμπειρία επιμόρφωσης και παιχνιδιού
 «Πρόκειται για μια μοναδική διαδραστική εμπειρία επιμόρφωσης και παιχνιδιού αυτή που  βιώνουν οι μαθητές και οι μαθήτριες, οι οποίοι επισκέπτονται καθημερινά το Πάρκο. Η κατάρτιση των μαθητών μας γίνεται σε θέματα Οδικής Συμπεριφοράς και Ασφάλειας εφαρμόζοντας στην πράξη τον Κ.Ο.Κ. προκειμένου να μπορούν να κυκλοφορούν με ασφάλεια στις πραγματικές συνθήκες» τονίζει σε δήλωσή του ο κος Τσιουκάνης, ο οποίος μετέφερε σε εκπαιδευτικούς και μαθητές τον χαιρετισμό του Δημάρχου Σάββα Χιονίδη, ενώ απηύθυνε θερμές ευχαριστίες για την συνεργασία προς τη Δημοτική αστυνομία, την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας, την υπεύθυνη του Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαργαρίτα Αμανατίδου, την αντιδημαρχία καθαριότητας και τους εργαζόμενους στην υπηρεσία περιβάλλοντος και πρασίνου.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι, η συμμετοχή των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία επιβραβεύεται και πιστοποιείται μέσα από το Δίπλωμα Κυκλοφοριακής Αγωγής που δίδεται σε κάθε ένα μαθητή, με την αποχώρηση του από το Π.Κ.Α, ενώ η εκπαιδευτική διαδικασία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα εξής στάδια:

1. Γενική παρουσίαση κανόνων κυκλοφορίας και οδικής ασφάλειας (θεωρία και προβολή εικόνων)
2. Παρουσίαση του Π.Κ.Α. (οι μαθητές περιηγούνται στο πάρκο συνοδευόμενοι από τον εκπαιδευτή με σκοπό να εξοικειωθούν με το περιβάλλον)
3. Εκπαίδευση στην ασφαλή κυκλοφορία πεζών και οχημάτων και πρακτική εξάσκηση στο Π.Κ.Α. (οι μαθητές καλούνται να εκτελέσουν σε στοίχο, προκαθορισμένες διαδρομές είτε ως πεζοί, είτε ως οδηγοί οχημάτων) ανάλογα με την ηλικία
4. Αξιολόγηση. Πραγματοποιείται αξιολόγηση του μαθησιακού αποτελέσματος τόσο σε πρακτικό επίπεδο όσο και στο επίπεδο της θεωρητικής γνώσης.

Τέλος, οι μαθησιακοί στόχοι του εκπαιδευτικού αυτού προγράμματος και σχεδιασμού, μεταξύ άλλων, αποσκοπούν στα εξής:

           Να διαπιστώσουν οι μαθητές το ρόλο και την αναγκαιότητα του ΚΟΚ
           Να γνωρίσουν κάποια από τα βασικά σήματα που καθορίζουν την κυκλοφορία
           Να διερευνήσουν πως λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες ως ρυθμιστές της κυκλοφορίας
           Να κατανοήσουν σε τί χρησιμεύει η διάβαση πεζών και πώς πρέπει να διασχίζουν το δρόμο
           Να γνωρίσουν ορισμένες βασικές διατάξεις του ΚΟΚ
           Να διαπιστώσουν τί πρέπει να προσέχουν ως πεζοί
           Να εντοπίσουν τα σημεία που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής ώστε να κινούνται με ασφάλεια ως επιβάτες είτε στο αυτοκίνητο, είτε στα ΜΜΜ
           Να μάθουν τα σήματα που καθορίζουν τους κατάλληλους χώρους στάσης / στάθμευσης.




H ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ Ο DESI (ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΗΣ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ)



Δεν πέρασε καν μια βδομάδα από τη συνάντηση (στις 4/4/2019)  του κ. Τσίπρα με τον Δανό Πρωθυπουργό Lars Loekke Rasmussen και τη δήλωση-ευχολόγιό του, μετά τον εκ μέρους του χαρακτηρισμό της σκανδιναβικής Χώρας ως ‘‘Χώρας-Μοντέλου’’, περί της δικής μας προσπάθειας να γίνουμε η… ‘‘Δανία του Νότου’’. Κι αν τα λόγια είναι λόγια και ‘‘πετάνε’’, το ερώτημα ουσίας που υποκρύπτεται πίσω από την όποια ρητορική ρηχότητα του δικού μας Πρωθυπουργού, είναι το πόσο απέχουμε ως Χώρα στην παρούσα συγκυρία από έναν τόσο μεγαλεπήβολο στόχο και τι πρέπει να κάνουμε για να τον πετύχουμε.
Καταρχήν, η Δανία είναι ‘‘Χώρα-Μοντέλο’’ γιατί πρώτα απ’ όλα διαθέτει ‘‘Κράτος’’. Η  δομή και λειτουργία της Δανικής Δημόσιας Διοίκησης είναι σοβαρή,  αξιόπιστη και οργανωτικά άρτια με αποτέλεσμα να παρέχει άμεσα, ευέλικτα και ποιοτικά στους πολίτες του Κράτους αυτού τις δημόσιες υπηρεσίες που οι τελευταίοι αναζητούν. Και δη ο κύριος λόγος και τρόπος συνάμα που οι Δανοί το καταφέρνουν αυτό είναι ο μεγάλος βαθμός ψηφιοποίησης της παροχής δημοσίων υπηρεσιών προς τους πολίτες (digitalization of public services).
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν) η Δανία κατέχει την εμβληματική πρώτη θέση στον Δείκτη Ψηφιοποίησης της Οικονομίας και Κοινωνίας (Digital Economy and Society Index - DESI) και μάλιστα μαζί με τη Σουηδία, τη Φινλανδία και την Ολλανδία έχουν τις πιο ψηφιοποιημένες Οικονομίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Αντιθέτως, η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ιταλία έχουν τις χαμηλότερες αποδόσεις στον Δείκτη αυτόν.
Ο DESI είναι ένα σύγχρονο αξιολογικό-αξιομετρικό μοτίβο εντοπισμού και προσδιορισμού της χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας στις διαδικασίες του Κράτους και στη σύνολη Οικονομία του. Οι δε πέντε παράμετροι που συνδιαμορφώνουν την τελική εικόνα του για κάθε Κράτος είναι: α) Η συνδεσιμότητα (Connectivity), δηλαδή το επίπεδο ευρυζωνικότητας και οι εφαρμογές της στην επικράτεια μιας Χώρας και στην Οικονομία της, το γρήγορο διαδίκτυο και οι τιμές, β) Το ανθρώπινο κεφάλαιο (Human Capital), δηλαδή το επίπεδο των βασικών και των προχωρημένων δεξιοτήτων των πολιτών στη ψηφιακή τεχνολογία, γ) Η χρήση του διαδικτύου (Use of Internet), ήτοι ο βαθμός εξοικείωσης των πολιτών με το Διαδίκτυο και η χρήση αυτού στις οικονομικές συναλλαγές, δ) Η ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας (Integration of digital technology), δηλαδή το εύρος ψηφιοποίησης της επιχειρηματικότητας και η έκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου και ε) Οι ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, ήτοι κυρίως η έκταση χρήσης του Ε-Government και E-Health.
Περαιτέρω, η τελευταία από τις άνω παραμέτρους, αυτή των ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών συμπεριλαμβάνει 6 επιμέρους υποδείκτες αξιολόγησης:
Ο πρώτος είναι ο υποδείκτης των χρηστών του e-Government (the e-Government indicator) και μετρά τους χρήστες των παρεχόμενων από το Κράτος υπηρεσιών τύπου e-Government ως ποσοστό επί τοις εκατό των πολιτών που απευθύνονται με αιτήματα στο Δημόσιο προκειμένου να εξυπηρετηθούν απ’ αυτό.
Ο δεύτερος είναι ο υποδείκτης των προσυμπληρωμένων μορφών αιτημάτων (pre-filled forms indicator) και μετρά τον βαθμό που η Διοίκηση έχει ενσωματώσει ήδη γνωστά σ’ αυτήν δεδομένα σε προσυμπληρωμένες φόρμες αιτημάτων, γεγονός που βοηθεί τον πολίτη, προσανατολίζοντας τον, αλλά και την Διοίκηση, η οποία κατ’ αυτόν τον τρόπο και τυποποιεί αλλά και κατηγοριοποιεί την ποικιλία των αιτημάτων των πολιτών ευκολότερα.
Ο τρίτος υποδείκτης είναι της διαδικτυακής διεκπεραίωσης των δημοσίων υπηρεσιών (the online service completion indicator), ο οποίος μετρά τον βαθμό που τα διάφορα στάδια συναλλαγής του πολίτη με τη Δημόσια Διοίκηση μπορούν να ολοκληρωθούν διαδικτυακά. Η εξ’ αποστάσεως παροχή υπηρεσιών κάνει θραύση σ’ όλο τον κόσμο, ειδικά στον ιδιωτικό τομέα, και το Δημόσιο ακολουθεί παντού τον δρόμο αυτόν.
Ο τέταρτος υποδείκτης είναι των ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών για την επιχειρηματικότητα (the digital public services for businesses indicator) και μετρά  τον βαθμό που οι υπηρεσίες του Κράτους προς τους επιχειρηματίες είναι διαλειτουργικές (interoperable) και διασυνοριακές (cross-border). Η επιτάχυνση των διαδικασιών που αφορούν την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις είναι δεδομένη με την ψηφιοποίηση του συστήματος Δημόσιας Διοίκησης.
Ο πέμπτος υποδείκτης είναι των ανοιχτών δεδομένων (the open data indicator) και μετρά τη δέσμευση και προσήλωση της Κεντρικής Διοίκησης στην προσβασιμότητα των δεδομένων που την αφορούν, από όλους του πολίτες. Η γνώση των δεδομένων από την κοινωνία των πολιτών και η διαφάνεια, που έτσι διασφαλίζεται, αυξάνει την αξιοπιστία της Δημόσιας Διοίκησης και σταθεροποιεί την ‘‘υγιή σχέση’’ Κράτους-Πολίτη.
Ο έκτος, εν τέλει, υποδείκτης είναι της ηλεκτρονικής παροχής υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας (the E-Health services indicator) και μετρά το ποσοστό επί τοις εκατό των πολιτών που χρησιμοποιούν διαδικτυακές υπηρεσίες Υγείας και Φροντίδας χωρίς να απαιτηθεί να επισκεφθούν κάποιο Νοσοκομείο ή Ιατρείο.
Ενώ λοιπόν, τo 58% των πολιτών της ΕΕ που ζητούν την παροχή δημοσίων υπηρεσιών, τις λαμβάνουν διαδικτυακά, εδώ τελούμε ακόμα εν υπνώσει. Η Ελλάδα στη γενική απόδοση του Δείκτη DESI (του Δείκτη με τις 5 παραπάνω παραμέτρους) είναι προτελευταία στην ΕΕ και όσον αφορά ειδικότερα τις ψηφιοποιημένες δημόσιες υπηρεσίες (δηλ. το E-Government, to E-Health) είναι τελευταία, κυριολεκτικά ο ‘‘ουραγός της Ένωσης’’ (Ίδετε file:///C:/Users/user/Downloads/5DESIReportDigitalPublicServicespdf%20(1).pdf)
Συνεπώς, απέχουμε πολύ όχι μόνο από το να γίνουμε η… ‘‘Δανία του Νότου’’, αλλά και από το να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως ένα απλά ‘‘πετυχημένο Κράτος’’. Και τούτο διότι, όπως σοφά έλεγε κάποτε ο Στέφανος Μάνος, στην Ελλάδα δεν μάθαμε να μετράμε. Αυτή μάλιστα η ‘‘προαίρεση’’ και γνωστή τοις πάσι πάγια λειτουργία μας είναι μια από τις κυριότερες αιτίες της ανοργανωσιάς, της προχειρότητας, της διοικητικής δυσλειτουργίας, του πνεύματος και της κουλτούρας της γραφειοκρατίας, που μας καθηλώνουν και υποβαθμίζουν. Είμαστε ‘‘τελευταίοι’’ στην ΕΕ γιατί ζούμε στην Ελλάδα του ‘‘περίπου’’ και του ‘‘χύμα’’, στη Χώρα των αργόσυρτων διαδικασιών και των εμποδίων παντού.
 Η ψηφιοποίηση, επομένως, της Δημόσιας Διοίκησης, ούσα η πρακτική εφαρμογή του δόγματος «μετρώ, υπολογίζω και συνυπολογίζω, κρίνω και τελικά διοικώ», θα μας βοηθήσει να βελτιώσουμε το Κράτος μας και θα μας ανοίξει νέους ορίζοντες, ‘‘πολεμώντας’’ σκληρά τη ρίζα του αγκυλωτικού Κρατισμού.
Σύγχρονη, μοντέρνα, δυναμική και προπαντός φιλική και υποστηρικτική προς τον πολίτη Δημόσια Διοίκηση δεν σημαίνει απαξίωση του δημοσίου υπαλλήλου, εκδίωξή του ή ενοχοποίησή του για όλα τα δεινά μας. Αντιθέτως, η Αξιολόγησή του γενικά αλλά και ειδικά ως προς τις ψηφιακές δεξιότητες του, η κατάρτιση και προσαρμογή του στα νέα τεχνολογικά δεδομένα και στον σύγχρονο τρόπο διοίκησης που η Industry 4.0 επιβάλλει, η επιμόρφωση και καλύτερη αξιοποίησή του με γνώμονα την ψηφιακή υποβοήθηση στο έργο του και την αύξηση της αποτελεσματικότητας αυτού (του έργου), που θα προέλθει από την τοποθέτησή του στη σωστή θέση και την αύξηση των παραγωγικών εργατοωρών του, είναι πλέον κρίσιμα και σοβαρά ζητούμενα για το ‘‘αύριο’’ της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης και το ‘‘αύριο’’ της ίδιας της Χώρας.
Είμαστε από τους τελευταίους της Ευρώπης στον Δείκτη που συσχετίζεται με τον σημαντικότερο πυλώνα αυτής καθ’ εαυτής της κρατικής υπόστασης, τη Δημόσια Διοίκηση. Αυτό όμως δεν πάει άλλο, δεν είναι επ’ ουδενί παραδεκτό ή υποφερτό. Στη νέα Ελλάδα, επί Κυριάκου Μητσοτάκη, ο Υπουργός Ψηφιακής Μεταρρύθμισης (ή όπως αυτός θα λέγεται) πρέπει να ενημερώνει τακτικότατα και συνεχώς τον Πρωθυπουργό για τη θέση μας στον… DESI. Κάποτε πρέπει να πάρουμε μπρος. Κάποτε επιτέλους η Ελλάδα πρέπει να αλλάξει…
Κατερίνη, 10/4/2019
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΥΓΚΟΥΡΕΛΑΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
LLM IN INTERNATIONAL COMMERCIAL LAW
LLM IN EUROPEAN LAW
Cer. LSE in Business, International
Relations and the political science

Αστυνομική επιχείρηση σε καταλήψεις στα Εξάρχεια

Αστυνομική επιχείρηση σε καταλήψεις στα Εξάρχεια
Συντονισμένη επιχείρηση της αστυνομίας τα ξημερώματα σε δύο κτίρια που τελούσαν υπό κατάληψη στην οδό Τζαβέλα 21 και 25 στα Εξάρχεια.
Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, έχουν προσαχθεί περισσότερα από 90 άτομα.
Σε παράλληλη αστυνομική επιχείρηση σε σπίτι στην οδό Σολωμού συνελήφθησαν τρία άτομα που κατείχαν κάνναβη.
Στην επιχείρηση της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής συμμετείχαν αστυνομικοί από διάφορες υπηρεσίες

Κακοπεταλιές

ΚακοπεταλιέςΑποκλεισμένος στη Σαλονίκη, που λέει και το τραγούδι, βρίσκεται από τις 26 Μαρτίου ο Ολλανδός Jitse Bouma που θέλει να συγκεντρώσει χρήματα για τη φυσικοθεραπεία παιδιών με καρκίνο –καρκινοπαθής ο ίδιος- και ξεκίνησε να κάνει τη διαδρομή από τη χώρα του μέχρι την Ινδία με ποδήλατο.
Ο αποκλεισμός οφείλεται στο γεγονός ότι του κλέψανε το ποδήλατο (κι όλα τα ταξιδιωτικά έγγραφα και τα ρούχα) στην οδό Τσιμισκή.
Σήμερα θα συναντηθεί με τον Γιάννη Μπουτάρη, ενώ χθες ο υποψήφιος δήμαρχος Μιχάλης Τρεμόπουλος συναντήθηκε με τον Θωμά Ψαρρά, γ.γ. του δήμου, για να βρεθεί λύση, αφού το ειδικό ποδήλατο είναι ακριβό.
Ακριβότερη θα είναι η δυσφήμηση της πόλης ολόκληρης…

Τα καράβια σας κάψτε... της Έφης Μπάσδρα



Το κλείσιμο «Από πείσμα και τρέλα θα ζω, στην έρημη χώρα, ώσπου να 'βρω νερό, γιατί ανήκω εδώ» του άσματος Τα καράβια μου καίω του Πορτοκάλογλου, δεν φαίνεται να έχει απήχηση σήμερα στους νέους. Και αυτό γιατί η κρίση κράτησε πολύ, κοντά δέκα χρόνια, και δεν λέει να τελειώσει. Τα σημερινά δεκάχρονα -σκεφτείτε μόνο πόσο απελπιστικό είναι- δεν έχουν γνωρίσει την Ελλάδα της ευημερίας.
Σήμερα όλοι πλέον παραδέχονται ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στη χώρα είναι η φυγή του ανθρώπινου κεφαλαίου. Αποτελεί το κυριότερο εξαγώγιμο και δυστυχώς πολυτιμότερο προϊόν μας. Κάτι σαν εξαγωγή χρυσού...
Από την αρχή της κρίσης έχουν γίνει πολλές έρευνες για τον εντοπισμό των αιτίων της μετανάστευσης. Όλες συγκλίνουν κατά κύριο λόγο στην έλλειψη αξιοκρατίας και κατά δεύτερον στην οικονομική δυσπραγία. Προφανώς και η μακρόχρονη απουσία του πρώτου οδήγησε και στο δεύτερο. Και ενώ όλοι το συζητούν τα μέτρα τα οποία έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα δείχνουν ότι δεν είναι ικανά να επηρεάσουν θετικά και να αντιστρέψουν το φαινόμενο.
Παρεμβάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) έχουν στηρίξει πάνω από 7500 άτομα, νέους ερευνητές για να παραμείνουν στη χώρα. Στο διάστημα της κρίσης έχουν φύγει πάνω από μισό εκατομμύριο άτομα. Ούτε σταγόνα στον ωκεανό... Οι νέοι μας, ειδικά όσοι διαθέτουν «καλά» πτυχία, μεταπτυχιακά και δυνατά βιογραφικά συνεχίζουν να έχουν ως πρώτη επιλογή και με αυξητικές τάσεις, το εξωτερικό. Άλλα προγράμματα χρηματοδότησης διδακτορικών και μεταπτυχιακής έρευνας έχουν βοηθήσει κάποιες λίγες χιλιάδες φοιτητών αλλά τα νούμερα παραμένουν απελπιστικά χαμηλά για να κάνουν τη διαφορά. Και όσο παρατείνεται ο καιρός παραμονής στο εξωτερικό γίνεται κατανοητό ότι η επιστροφή δυσκολεύει ακόμη περισσότερο.
Δεν πρόκειται να γίνει τίποτε αν το γενικότερο κλίμα στην χώρα δεν αλλάξει. Τα προγράμματα, και από προσωπική εμπειρία στο Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, διαρκούν το μέγιστο τρία με τέσσερα χρόνια. Μετά το... χάος.
Κανείς δεν πρόκειται να αλλάξει την ειλημμένη απόφαση του να φύγει στο εξωτερικό, πολύ περισσότερο να επιστρέψει, ακόμη και με παροχή γενναίας χρηματοδότησης και μισθών, όταν γνωρίζει ότι μετά το τέλος του προγράμματος οι προοπτικές αν δεν λείπουν τελείως, σπανίζουν επικίνδυνα. Και αυτό σχετίζεται με την συνολικότερη πολιτική προσέγγιση για δημιουργία θέσεων εργασίας στις επιχειρήσεις, σχετίζεται με επενδύσεις, μικρότερη φορολογία, μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Τελείως άλλη κατεύθυνση από αυτή των κυβερνώντων...
Τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το ΕΣΠΑ και το Horizon, δεν μπορούν να αποδώσουν στο παραμικρό αν συνεχίσει η χώρα στην ίδια λογική της αναξιοκρατίας και των αδιαφανών διαδικασιών. Όλοι ομονοούν στην σταθερή επένδυση της χώρας στην αξιοκρατία αλλά την ώρα της κρίσης επιλέγουν το «οι δικοί μας δικοί μας και οι δικοί σας ποτέ».
Ο σημαντικότερος δείκτης εξόδου από την κρίση είναι η διακοπή του φαινομένου brain-drain, αν όχι η αναστροφή του. Και αυτό δεν θα συμβεί από μόνο του. Θα συμβεί όταν οι εκάστοτε κυβερνώντες αποφασίσουν να κάψουν τα καράβια της αναξιοκρατίας και της αδιαφάνειας.

Η Έφη Μπάσδρα είναι καθηγήτρια ιατρικής στο ΕΚΠΑ
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φιλελεύθερος