Φοροελαφρύνσεις για εκατομμύρια ιδιοκτήτες αυτοκινήτων περιλαμβάνει το φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τις προσεχείς ημέρες με στόχο την τόνωση των πωλήσεων του κλάδου, την ανάσχεση κατάθεσης πινακίδων κυκλοφορίας από ιδιώτες καταναλωτές αλλά και από επαγγελματίες του χώρου, την αποκατάσταση αδικιών και βέβαια την αύξηση των κρατικών εσόδων.
Τα θέματα που έχουν εξεταστεί και αφορούν στα αυτοκίνητα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, μείωση των Τεκμηρίων Διαβίωσης κατά 30%, μείωση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης κατά 30%, αλλαγή του τρόπου φορολόγησης στη χρήση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ενεργοποίηση και πάλι των πινακίδων «ΔΟΚ» για τους επαγγελματίες του κλάδου, «απενεργοποίηση» των πινακίδων «Μ» από τις εφορίες, προκαταβολή των Τελών Κυκλοφορίας με σημαντικές εκπτώσεις αλλά και αλλαγές στην καταβολή των Τελών για Ι.Χ .που βρίσκονται σε φορολογική ακινησία (κατατεθειμένες πινακίδες) ή καινούργια που ταξινομούνται κατά το δεύτερο εξάμηνο του κάθε έτους, κατάργηση της καταβολής των Τελών στα Ι.Χ. που έχουν κατατεθειμένες πινακίδες και οδεύουν προς εξαγωγή, αλλαγές στη χρήση των εταιρικών αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας, υψηλά πρόστιμα στους κατόχους επαγγελματικών αυτοκινήτων που τα χρησιμοποιούν ως Ι.Χ. και τα οχήματα που έχουν στην κατοχή τους οι εμπορίες αυτοκινήτων αλλά και οι εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικίασης θα εξαιρούνται από τον νόμο περί υποχρεωτικής ασφάλισής τους.
Επίσης το μέτρο της απόσυρσης θα λήγει στις 31 αντί για 20 Δεκεμβρίου, ενώ παράλληλα θα παρέχεται δυνατότητα υπαγωγής στις διατάξεις περί επιστροφών και για τα οχήματα για τα οποία έχουν κατατεθεί αιτήσεις επιστροφής του Τέλους Ταξινόμησης από ενδιάμεσους εμπόρους αυτοκινήτων, στους οποίους μεταβιβάστηκαν τα υπό κρίση οχήματα με ολόκληρο το ποσό του Τέλους Ταξινόμησης, τηρουμένων, κατά τα λοιπά, των ισχυουσών διατάξεων.
Αναπηρικά Ι.Χ.
Παράλληλα στο φορολογικό νομοσχέδιο υπάρχει ρύθμιση και για τα αναπηρικά αυτοκίνητα των οποίων οι δικαιούχοι εξαιτίας των δυσλειτουργιών των υγειονομικών επιτροπών αλλά και των ιατρών δεν μπορούσαν να λάβουν βεβαιώσεις από τα ΚΕΠΑ ώστε να απαλλαγούν από το Τέλος Ταξινόμησης αλλά και τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Οσον αφορά στην αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης εξετάστηκε να αλλάξει και να υπολογίζεται με βάση την αξία λιανικής αντί της εργοστασιακής αλλά εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων δεν θα αλλάξει προς το παρόν...
Αλλωστε αν άλλαζε ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης θα δημιουργούσε θέμα στο ισχύον μέτρο της απόσυρσης αλλά και στην εισαγωγή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που επίσης εκτελωνίζονται πλέον με βάση την εργοστασιακή αξία των αντίστοιχων καινούργιων μοντέλων και όχι με βάση το τιμολόγιο αγοράς τους.
Προς κατάργηση ο Φόρος Πολυτελείας
Ο Φόρος Πολυτελείας επιβάλλεται σε καινούργια και εισαγόμενα αυτοκίνητα με εργοστασιακή αξία από 20.000 ευρώ και άνω. Το ισχύον μέτρο δεν απέφερε τα αναμενόμενα έσοδα στο Δημόσιο, ενώ παράλληλα στρέβλωσε και τις πραγματικές εργοστασιακές αξίες που δήλωναν κάποιες εισαγωγικές εταιρείες στην Υπηρεσία Αξιών, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ
από έσοδα.Με την κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας και την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης, η αγορά θα λειτουργήσει με ένα σωστό ανταγωνιστικό πλαίσιο και βέβαια θα φθηνύνουν τα ακριβά μοντέλα...
Τέλη Κυκλοφορίας
Τα κρατικά έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας είναι γνωστό πως ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, τα οποία το υπουργείο Οικονομικών δεν θέλει να μειωθούν περαιτέρω. Ωστόσο οι μαζικές καταθέσεις πινακίδων κυκλοφορίας συνεχώς μειώνουν τα έσοδα, με αποτέλεσμα το οικονομικό επιτελείο να εξετάζει το σενάριο σε όσα ΙΧ γίνει άρση ακινησίας, οι κάτοχοί του να μην καταβάλουν ολόκληρο το τίμημα των τελών του έτους, αλλά μόνο των υπολειπόμενων μηνών. Δηλαδή, αν κάποιος προβεί σε άρση ακινησίας του οχήματός του τον Ιούνιο θα καταβάλει μόνο το 50% του τιμήματος των ετήσιων Τελών του οχήματός του.Παράλληλα το ίδιο ακριβώς σχέδιο εξετάζεται και για τα καινούρια αυτοκίνητα, ώστε να μην υπάρχουν διακυμάνσεις στα Τέλη κάθε έτους εξαιτίας της διπλής καταβολής των Τελών από τους νέους ιδιοκτήτες.
Εταιρικά αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο φορολογικό νομοσχέδιο για τα εταιρικά αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες μετά από απαίτηση της Ε.Ε. Ειδικότερα επιτρέπεται η χρήση εταιρικού ΙΧ με ξένες πινακίδες για πρόσωπα με συνήθη κατοικία στην Ελλάδα που εργάζονται σε άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε. και το χρησιμοποιούν στη χώρα μας, εφόσον υπάρχει σύμβαση εργασίας ή συμφωνία μισθωτού ή μη μισθωτού εργαζομένου με την εταιρεία, η μη επαγγελματική χρήση του εταιρικού ΙΧ να έχει δευτερεύοντα χαρακτήρα σε σχέση με την επαγγελματική χρήση του και να προβλέπεται στη σύμβαση εργασίας και το όχημα να καλύπτεται ασφαλιστικά στην Ελλάδα. Παράλληλα ορίζεται ότι η διάρκεια παραμονής του επιβατικού οχήματος στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής δεν περιορίζεται χρονικά, εφόσον πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις.
Διορθώνεται μια μεγάλη αδικία
Εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (κυρίως δίλιτρων) τα είχαν θέσει σε φορολογική ακινησία εξαιτίας της άδικης επιβολής υψηλών τεκμηρίων αλλά και Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης. Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός πως η εφορία δεν λάμβανε καθόλου υπόψη την πρώτη Αδεια Κυκλοφορίας σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος των συγκεκριμένων οχημάτων αλλά μόνο την ελληνική πρώτη Αδεια Κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα τα οχήματα να αντιμετωπίζονται ως πολύ νεότερα από ό,τι πραγματικά είναι. Δηλαδή, αν ένα Ι.Χ. είχε κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στην Ε.Ε. το 2003 και είχε εισαχθεί στην Ελλάδα το 2010, η εφορία το φορολογούσε ως μοντέλο του 2010 και ο κάτοχός του δεν είχε ούτε μειώσεις στο τεκμήριο, ενώ αν ήταν και δίλιτρο επιβάλλονταν και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης. Στο φορολογικό νομοσχέδιο καταργείται αυτή η αδικία και πλέον τα εισαγόμενα θα φορολογούνται με βάση την πραγματική τους ηλικία με εφαρμογή για τις φορολογικές χρήσεις 2013!
Πάνω από 1 εκατ. Ι.Χ. σε ακινησία
Περισσότερα από 1,1 εκατ. οχήματα έχουν τεθεί σε ακινησία την περίοδο 2009-2013 σύμφωνα με τα στοιχεία που διαβίβασε πρόσφατα στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας. Την ίδια περίοδο παράλληλα πραγματοποιήθηκε άρση ακινησίας σε 438.842 οχήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, σε σύνολο 1.143.034 οχημάτων που τέθηκαν σε ακινησία την πενταετία 2009- 2013, τα 1.035.290 είναι οχήματα ΕΙΧ και ΔΙΧ.
Με δεδομένο, λοιπόν, τον αριθμό των οχημάτων που ακινητοποιήθηκαν, τα διαφυγόντα κέρδη για το Δημόσιο για την επίμαχη περίοδο εκτιμώνται πως ξεπερνούν το1 δισ. ευρώ από τα Τέλη Κυκλοφορίας, τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, τα ασφάλιστρα, τα καύσιμα, κ.ά. Ωστόσο παρά το γεγονός πως οι πωλήσεις νέων ΙΧ καταγράφουν πτώση ρεκόρ, έχουν εξαχθεί χιλιάδες αυτοκίνητα και άλλες τόσες δεκάδες χιλιάδες έχουν αποσυρθεί σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. Με επίσημο έγγραφό της προς τη Βουλή βεβαιώνει πως το 2008 ο στόλος κυκλοφορούντων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών ήταν 7,7 εκατ. και στο τέλος του 2012 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν αυξημένος κατά 300.000... Από την άλλη μεριά, όμως, τα έσοδα του Δημοσίου από τα Τέλη Κυκλοφορίας από το 1,5 δισ. ευρώ που ανήλθαν το 2010 έπεσαν κάτω από το 1,1 δισ. ευρώ το 2013.
Μείωση 30%
Οι 1,1 εκατ. πινακίδες κυκλοφορίας που έχουν κατατεθεί, οι απώλειες στα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας, ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης, η πτώση του τζίρου των επιχειρήσεων του κλάδου αλλά και οι αντιδράσεις των καταναλωτών οδήγησαν το οικονομικό επιτελείο στην πλήρη αναδιάρθρωση του φορολογικού πλαισίου για τα αυτοκίνητα.
Αρχικά έχουμε τη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30% που συμπαρασύρει και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης που επιβάλλεται στα ΙΧ με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. Με τα συγκεκριμένα μέτρα θα πάρουν μικρή «ανάσα» οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων και ειδικά εκείνοι που έχουν στην κατοχή τους κάποιο μοντέλο με δίλιτρο ή μεγαλύτερου κυβισμού κινητήρα.
Ξεχάστε τις πινακίδες «Μ» από τις εφορίες
Τις πινακίδες «Μ» από τις εφορίες φαίνεται πως χρησιμοποιούν πάρα πολλοί ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κατατεθειμένες πινακίδες κυκλοφορίας ώστε να κυκλοφορούν νόμιμα τα οχήματά τους δύο ημέρες κάθε μήνα.
Το υπουργείο Οικονομικών θέλοντας να περιορίσει τη χρήση των πινακίδων «Μ», καθώς έχει γίνει κατάχρηση από κάποιους, θέτει πολύ αυστηρούς περιορισμούς, καθώς η χρήση των συγκεκριμένων πινακίδων κυκλοφορίας θα μπορεί να γίνεται μόνο δύο φορές τον χρόνο συνολικής διάρκειας τριών ημερών και μόνο για παράδοση του οχήματος σε κέντρο ανακύκλωσης ή για την επισκευή του και τον έλεγχο του από ΚΤΕΟ και βέβαια να είναι ασφαλισμένο! Ουσιαστικά, με αυτό τον τρόπο οι πινακίδες «Μ» θα χρησιμοποιούνται από εκείνους που πραγματικά τις έχουν ανάγκη και όχι για να πηγαίνουν διήμερες βόλτες στα χιονοδρομικά μία φορά τον μήνα οι ιδιοκτήτες τους γλιτώνοντας την καταβολή των Τελών Κυκλοφορίας αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.
Πρόστιμα και στα διπλοκάμπινα!
Τα επαγγελματικά αυτοκίνητα είναι γνωστό πως καταβάλλουν χαμηλά Τέλη Κυκλοφορίας καθώς αποτελούν εργαλεία δουλειάς. Στην Ελλάδα φαίνεται πως έχει γίνει κατάχρηση και σε αυτό τον θεσμό και πλέον τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται στους παραβάτες θα είναι τσουχτερά. Μάλιστα στο στόχαστρο του νέου φορολογικού νομοσχεδίου εισέρχονται τα γνωστά διπλοκάμπινα τετρακίνητα μοντέλα στα οποία τοποθετώντας ένα hard-top στο πίσω μέρος της καρότσας τα μετατρέπουν σε τζιπ. Αλλωστε τα καινούρια σύγχρονα διπλοκάμπινα δεν υστερούν ούτε σε δυνατότητες αλλά ούτε σε πολυτέλεια από τα ιδιωτικής χρήσης τετρακίνητα μοντέλα...Τα πρόστιμα υπολογίζονται σε ποσό ίσο με το 1/5 του αναλογούντος σε αυτά Τέλους Ταξινόμησης, με ανώτατο όριο το ποσό των 2.000 ευρώ. Το ανώτατο όριο στο ύψος των προστίμων υιοθετήθηκε καθώς η αξία των παλιών διπλοκάμπινων ή άλλων επαγγελματικών οχημάτων είναι πολύ μικρότερη του αναλογούντος προστίμου.
Οι ρυθμίσεις για τους επαγγελματίες του κλάδου
Σημαντικές είναι και οι ρυθμίσεις που αναμένεται να περιληφθούν στο φορολογικό νομοσχέδιο και αφορούν τους επαγγελματίες του κλάδου.
Ειδικότερα με το νέο καθεστώς αναμένεται να «ξεπαγώσουν» οι εξαγωγές ΙΧ, να σταματήσει αθρόα κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας από εμπορίες και εταιρείες ενοικίασης και χρονομίσθωσης, ενώ παράλληλα ενεργοποιούνται και πάλι οι πινακίδες «ΔΟΚ».
Εξαγωγές Ι.Χ.
Κυριολεκτικά έχουν «παγώσει» οι εξαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από την Ελλάδα, καθώς οι έμποροι ή οι ιδιοκτήτες τους, αν οι πινακίδες κυκλοφορίας τους είναι κατατεθειμένες, θα πρέπει να προβούν σε άρση ακινησίας καταβάλλοντας τα Τέλη Κυκλοφορίας και κατόπιν να προχωρήσει η εξαγωγή των οχημάτων.
Το κόστος όμως καταβολής των Τελών Κυκλοφορίας είναι υπέρογκο, καθώς η πλειονότητα των οχημάτων είναι μεγάλου κυβισμού και με δεδομένο ότι έχουν πουληθεί στο εξωτερικό έναντι 3.000 έως 5.000 ευρώ, η καταβολή των Τελών καθιστά ασύμφορη την εξαγωγή τους...
Με το νέο φορολογικό δεν θα χρειάζεται η καταβολή των Τελών Κυκλοφορίας στα οχήματα που βρίσκονται σε φορολογική ακινησία και θα ξεπαγώσουν οι εξαγωγές των αυτοκινήτων με την προϋπόθεση να βεβαιώνεται η εξαγωγή του οχήματος...
Πινακίδες «ΔΟΚ» - Υποχρεωτική ασφάλιση
Οι πινακίδες ΔΟΚ υπάρχουν σε όλο τον κόσμο και δημιουργήθηκαν για να μπορούν οι επαγγελματίες του κλάδου αυτοκινήτου να κινούν νόμιμα τα οχήματα που έχουν στις εκθέσεις ή τα πάρκινγκ τους είτε έχουν πινακίδες είτε όχι.
Ωστόσο μια παλιά νομοθεσία ουσιαστικά ακύρωνε τη χρήση των πινακίδων «ΔΟΚ» αλλά τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών μετά από συναντήσεις που είχαν με φορείς του κλάδου αντιλήφθηκαν το πρόβλημα και έσπευσαν να το διορθώσουν.
Ασφάλιση Ι.Χ.
Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα της υποχρεωτικής ασφάλισης των αυτοκινήτων που έχουν στην κατοχή τους εμπορίες αυτοκινήτων αλλά και εταιρίες χρονομίσθωσης ή ενοικίασης φαίνεται πως έχει λυθεί, καθώς στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα διευκρινίζεται ξεκάθαρα πως θα εξαιρούνται από το καθεστώς υποχρεωτικής ασφάλισης τα αυτοκίνητα που βρίσκονται σε εμπορίες αυτοκινήτων, χρονομοσθωτικές ή εταιρείες ενοικίασης, καθώς βρίσκονται παρκαρισμένα είτε σε καταστήματα εμπορίας ή σε εταιρικά πάρκινγκ.
Με αυτή τη ρύθμιση αναμένεται να σταματήσει και η αθρόα κατάθεση πινακίδων κυκλοφορίας προς τα τέλη του κάθε έτους ενισχύοντας τα δημόσια έσοδα που προέρχονται από τα Τέλη Κυκλοφορίας.