ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

Η ψηφιακή τεχνολογία στην υπηρεσία του πολιτισμού- Επανένωση για τη ζωφόρο του Παρθενώνα

zwforos-parthenonas-570
Τα διασκορπισμένα σωζόμενα κομμάτια της ζωφόρου του Παρθενώνα ενώθηκαν ξανά, όχι στην πραγματικότητα, αλλά με ψηφιακά μέσα που αποτύπωσαν την μορφή της αν συμπληρώναμε και τα υπόλοιπα μέρη. Η τρισδιάστατη ψηφιακή απεικόνιση έδωσε την ευκαιρία στους ερευνητές να προσθέσουν τα σύμβολα των τριών απεικονιζόμενων θεών, του Ποσειδώνα, της Αρτέμιδος και του Απόλλωνα.
Τo πρωί της Παρασκευής 28 Φεβρουαρίου η διεύθυνση του Μουσείου Ακρόπολης παρουσίασε στο αμφιθέατροτα πρώτα αποτελέσματα του τριετούς προγράμματος τρισδιάστατης ψηφιακής σάρωσης. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής, μια μεγάλη ομάδα Ελλήνων επιστημόνων εξήγησε βήμα προς βήμα πως κατάφεραν να αποπερατώσουν αυτό το μεγαλόπνοο σχέδιο, για το οποίο επιστρατεύτηκαν αρχαιολόγοι και συντηρητές αρχαιοτήτων από το Μουσείο της Ακρόπολης μαζί με ειδικούς στις ψηφιακές αποτυπώσεις μνημείων από την ελληνική ιδιωτική εταιρεία Γεωανάλυση.
Οι ειδικοί σκάναραν όλους τους λίθους που βρίσκονται στην Αθήνα και στο Λονδίνο, καθώς και αντιγράφων λίθων που δεν σώζονται μέχρι σήμερα και τα εκμαγεία των οποίων εκτίθενται σε μουσείο της Βασιλείας στην Ελβετία. Τα αποτελέσματα αξιολογήθηκαν στη συνέχεια με τη συνεισφορά ομάδας μηχανικών από το Εργαστήριο Εργαλειομηχανών και Διαμορφωτικής Μηχανολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Σαρωτές λέιζερ τελευταίας τεχνολογίας, εξελιγμένες απεικονιστικές μέθοδοι φωτογραμμετρίας, προηγμένα συστήματα όρασης υπολογιστών χρησιμοποιήθηκαν ώστε να αποδοθεί με ακρίβεια, μόλις λίγων μικρομέτρων, η κάθε λεπτομέρεια, τεχνική κι αισθητική, του μαρμάρου που είχε συνολικό μήκος 160 μέτρα.
Πενήντα μέτρα στο Μουσείο Ακρόπολης, ογδόντα μέτρα στο Βρετανικό Μουσείο, ένας λίθος στο Μουσείο του Λούβρου, αντίγραφα κατεστραμμένων λίθων στη Βασιλεία της Ελβετίας, θραύσματα γλυπτών διασκορπισμένα σε μουσεία στο Παλέρμο, στο Βατικανό, στη Βιέννη, στην Κοπεγχάγη, στο Μόναχο και στο Würzburg της Γερμανίας είναι τα τμήματα της ζωφόρου που έχουν διασκορπιστεί.
Αξιοποίηση - εφαρμογές
Ο Δημήτρης Παντερμαλής, πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, εξηγεί ότι σε πρώτη φάση ο επισκέπτης του Μουσείου μπορεί να παρακολουθήσει βίντεο με τμήματα της τρισδιάστατης αποκατάστασης της ζωφόρου του Παρθενώνα. «Προβάλλοντας στο μέλλον όλα τα τμήματα της επανενωμένης ζωφόρου θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε την αρχική καλλιτεχνική σύλληψη, αλλά και την τεχνολογία των αρχαίων.
Όσοι εργάστηκαν για την επανένωση πήγαν ένα βήμα παραπέρα, δηλαδή σάρωσαν και ψηφιοποίησαν θραύσματα γλυπτών που πιθανολογείται ότι έχουν αποκοπεί από αυτή. «Μια σημαντική δυνατότητα που δίνεται με αυτά τα ηλεκτρονικά αρχεία είναι να εξεταστούν θραύσματα και να επανασυναρμολογηθούν λίθοι», εξηγεί ο Κωνσταντίνος - Διονύσιος Μπουζάκης, ο οποίος είναι επικεφαλής της ομάδας αξιολόγησης αποτελεσμάτων και καθηγητής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Η τρισδιάστατη σάρωση και η τρισδιάστατη εκτύπωση (3D printing) προσδοκάται να προσφέρουντη δυνατότητα στους επιστήμονες να κατασκευάσουν αντίγραφα εξαιρετικής ακρίβειας χωρίς να χρειαστεί να ξαναγγίξουν και να ταλαιπωρήσουν τα πρωτότυπα.

Φωτογραφία: Καθημερινή