Ποια είναι τα αίτια που οδηγούν σε εθισμό με το διαδίκτυο, ποια είναι τα συμπτώματα ενός τέτοιου εθισμού και πως κανείς αναγνωρίζει και αντιμετωπίζει το πρόβλημα; Σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα δίνει απαντήσεις...
η Μαρία Παναγιωτάκη, υπεύθυνης του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου θέτοντας το πλαίσιο της κατάχρησης και του εθισμού των νέων ανθρώπων και εξηγώντας του λόγους του φαινομένου. Η κ. Παναγιωτάκη αναφέρεται στη σχέση μεταξύ της υπερβολικής χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή και διάφορων συνθηκών της ζωής των εφήβων που αφορούν στους γονείς, τους φίλους και την ψυχοκοινωνική τους υγεία. Η κ. Παναγιωτάκη θα παρουσιάσει την εισήγησή της Κατάχρηση και εθισμός στο διαδίκτυο στην ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο με θέμα: Το διαδίκτυο στη Ζωή μας: Δυνατότητες, Ασφαλή Χρήση, Κατάχρηση και Εθισμός. Την ημερίδα διοργανώνουν το Γυμνάσιο Νέας Αλικαρνασσού σε συνεργασία με το Σύλλογο Καθηγητών Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης και το Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου.
1. Ποιά είναι τα συμπτώματα του εθισμού στο διαδίκτυο;
Αίσθηση ευφορίας όση ώρα βρισκόμαστε στο διαδίκτυο, είμαστε ανίκανοι να σταματήσουμε την δραστηριότητα, αποζητούμε όλο και περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο, παραμελούμε οικογένεια και φίλους, νιώθουμε κενοί, θλιμμένοι και οξύθυμοι όταν δεν βρισκόμαστε στο διαδίκτυο, λέμε ψέματα στην οικογένεια και τους φίλους μας για τις δραστηριότητες μας και οπωσδήποτε αντιμετωπίζουμε προβλήματα με τη δουλειά και το σχολείο.
Υπάρχουν βέβαια και σωματικά συμπτώματα όπως διατροφικές διαταραχές, διαταραχές του ύπνου, διάφορες μυοσκελετικές παθήσεις (π.χ. σκολίωση), μειωμένη αθλητική δραστηριότητα, ξηρά μάτια και μυωπία, ημικρανίες και παραμέληση προσωπικής υγιεινής.
2. Ποιά κριτήρια οριοθετούν την υπερβολική χρήση στο διαδίκτυο;
Θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον τρία από τα κριτήρια που θα σας πω: Συμπτώματα Συνδρόμου Απόσυρσης, όπως ψυχοκινητική διέγερση, χρήση διαδικτύου προκειμένου να αποφευχθούν αυτά τα συμπτώματα απόσυρσης, παραμονή on-line για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από την αρχική πρόθεση, κατανάλωση υπερβολικού χρόνου ή ακόμα και χρήματος σε δραστηριότητες σχετικές με το διαδίκτυο και έκπτωση της λειτουργικότητας του ατόμου. Παύει δηλαδή να είανι αποτελεσματικός, στις σχέσεις του, στο σχολείο του, στον εαυτό του, στους φίλους του, άρα σε κοινωνικό, οικογενειακό και προσωπικό επίπεδο.
3. Γιατί υπάρχει αυτό το φαινόμενο, μπορούμε να προσδιορίσουμε τα αίτια;
Οι έρευνες δείχνουν πως το φαινόμενο της κατάχρησης και του εθισμού στο διαδίκτυο είναι συχνότερο στα αγόρια, σε δυσλειτουργικές οικογένειες, σε παιδιά με καταθλιπτικό συναίσθημα ή σε παιδιά με διάσπαση προσοχής-υπερκινητικότητα. Φαίνεται από τα επιστημονικά ευρήματα ότι πάνω από τα μισά παιδιά παρουσιάζουν κάποιο ψυχικό υπόστρωμα που πιθανώς συμβάλλει στην ανάπτυξη κατάχρησης διαδικτύου, ενώ στα υπόλοιπα σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζουν περιβαλλοντικοί παράγοντες. Με άλλα λόγια έλλειψη επικοινωνίας και εφαρμογής ορίων από την οικογένεια. Δίχως άλλο, οι νέες κοινωνικές συνθήκες, οι δυσκολίες της εποχής, η μοναξιά, η απουσία σημείων αναφοράς και σταθερών, η έλλειψη επικοινωνίας, η απουσία επίβλεψης από τους γονείς λόγω εργασίας έξω από το σπίτι, παίζουν το ρόλο τους στην ανάπτυξη του φαινομένου.
4. Υπάρχουν κάποιοι παράγοντες πρόβλεψης της εμφάνισης του εθισμού στο διαδίκτυο στους εφήβους;
Οι έφηβοι αυτοί συνήθως υποφέρουν από προβλήματα που σχετίζονται με την καθημερινή τους ρουτίνα, τη σχολική τους επίδοση, την ικανότητα συγκέντρωσης, τον ύπνο, τις οικογενειακές σχέσεις και τη διάθεσή τους. Μερικοί προβλεπτικοί παράγοντες είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση, οι προβληματικές διαπροσωπικές & οικογενειακές σχέσεις και η χρήση παιχνιδιών στο διαδίκτυο. Ο εθισμός των εφήβων στο διαδίκτυο μπορεί, επίσης να είναι το αποτέλεσμα άλλων ψυχικών διαταραχών (π.χ. κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές, διαταραχές προσωπικότητας, υπερκινητικότητα και κοινωνική φοβία).
5. Τι θα συμβουλεύατε τους γονείς;
Να έχουν γερούς και σταθερούς δεσμούς με τα παιδιά τους. Να τα ακούνε, να αφουγκράζονται τις ανάγκες και τις αγωνίες τους, να τα στηρίζουν και να έχουν ανοιχτή επικοινωνία μαζί τους. Έτσι δημιουργούνται νησίδες ασφαλείας, έτσι χτίζονται σχέσεις υποστήριξης. Από εκεί και πέρα σίγουρα από μικρή ηλικία θα πρέπει να τίθενται όρια και να τηρούνται μέσα στην οικογένεια, τα οποία να κατευθύνουν τα παιδιά και σημαίνουν ενδιαφέρον. Να αφιερώνουν οι γονείς χρόνο και διάθεση ώστε να ασχοληθούν με θέματα διαδικτύου μαζί με τα παιδιά, να τοποθετούν τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο, να χρησιμοποιούν ειδικά φίλτρα για τις επιβλαβείς ιστοσελίδες, να ενημερώσουν τα παιδιά τους με απλά λόγια από μικρή ηλικία για τα φαινόμενα εθισμού και παρενόχλησης (το cyber bullying είναι επίσης επικίνδυνο), να μην χρησιμοποιούν τη χρήση του υπολογιστή για επιβράβευση ή τιμωρία και, εάν παρατηρήσουν υπερβολική χρήση να αναζητήσουν βοήθεια.
6. Ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων μπορεί να βοηθήσει;
Έργο του είναι η ψυχοκοινωνική στήριξη των σχολικών μονάδων του Νομού. Έφηβος, οικογένεια, σχολείο. Αυτό είναι το τρίπτυχο στο οποίο επικεντρώνεται η στήριξη που παρέχει. Επομένως, βεβαίως μπορούν οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι έφηβοι που ζητούν συμβουλευτική στήριξη για ζητήματα που τους απασχολούν και για το θέμα της κατάχρησης του διαδικτύου, να έρθουν στο χώρο του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων, Ρολέν 4 (είναι στην παλιά ασφάλεια). Το τηλέφωνο είναι 28010246877.
prismanews