ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023

TikTok: Γιατί σαρώνει με 1,53 δισ. χρήστες και «τρομοκρατεί» Ε.E. και ΗΠΑ

Πιθανώς δεν χρειάζεται άλλη, περισσότερο χειροπιαστή, απόδειξη ότι η Δύση αγχώνεται για τις παρενέργειες ή και τη χρήση αυτή καθαυτή του TikTok από την πρόσφατη εντολή της Κομισιόν προς τα στελέχη της να απεγκαταστήσουν την επίμαχη εφαρμογή από τα κινητά τους. Στις, δε, ΗΠΑ, η μητρική εταιρεία του Μέσου καλείται σε απολογία ενώπιον του Κογκρέσου. Ο ψυχρός πόλεμος Ε.Ε./ΗΠΑ με την Κίνα περνά μέσα από τα σύντομα, κατά το πλείστον, ανάλαφρα και κωμικά βίντεο του TikTok. Ακριβώς επειδή το μέγεθος και η ισχύς του γιγαντώνονται επικίνδυνα.

Παίρνοντας ένα εντελώς τυχαίο παράδειγμα για το τι πραγματικά είναι τo TikTok, το 2λεπτο βίντεο με τον 24χρονο μάγειρα του «Dragons’ Den» που φιλοδοξεί να δημιουργήσει το πρώτο εν Ελλάδι vegan κρεοπωλείο, έφτασε το 1,1 εκατομμύριο θεάσεις. Παρομοίως, το απόσπασμα από το πρώτο επεισόδιο του επιχειρηματικού σόου του ΑΝΤ1 με έναν ώριμο Ελληνοαμερικανό εφευρέτη ο οποίος προσπάθησε να πλασάρει στους κριτές-επενδυτές ένα εξωφρενικά ακριβό μπρίκι (190 ευρώ στην απλή έκδοσή του), βρίσκεται στο 1 εκατομμύριο views.
Ωστόσο, το παράδοξο είναι ότι το ίδιο το «Dragons’ Den», στο λεγόμενο «δυναμικό» κοινό 18-44 ετών επιτυγχάνει μερίδιο τηλεθέασης μόλις 10%-11%. Ποσοστό που αξιολογείται ως σχετικά αξιοπρεπές - και τίποτα περισσότερο. Αυτό σημαίνει ότι, ενώ η ίδια η εκπομπή σημειώνει χλιαρές επιδόσεις ως τηλεοπτικό προϊόν, κάποια συγκεκριμένα, μικρά μέρη της γίνονται viral, καθώς αναπαράγονται εκατοντάδες χιλιάδες φορές και δη στο TikTok, ένα Μέσο -θεωρητικά τουλάχιστον- κατεξοχήν νεανικό.

Επομένως, το γεγονός ότι το «Dragons’ Den» προσελκύει αναλογικά πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο TikTok απ’ ό,τι καταφέρνει με τη ζωντανή προβολή του στην τηλεόραση, πέρα απ’ οτιδήποτε άλλο μαρτυρά την ύπαρξη ενός νέου ρεύματος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και, γενικότερα, η τρέχουσα κατάσταση στον κλάδο social media και τις ψηφιακές εφαρμογές (apps) θα μπορούσε άνετα να χαρακτηριστεί «περίοδος TikTok». Μια πλατφόρμα που μοιάζει με μετεξέλιξη του Twitter, όπου αντί για σύντομα γραπτά μηνύματα, ο καθένας μπορεί να αναρτά ένα σύντομο βίντεο.

Και μόνο το γεγονός ότι οι κολοσσοί του ψηφιακού σύμπαντος έσπευσαν να δημιουργήσουν υπηρεσίες και υποπλατφόρμες παρόμοιες με το TikTok υπογραμμίζει την ισχύ του. Τα Reels του Facebook, όπως και τα Shorts του YouTube παραπέμπουν απευθείας, ίσως και απροκάλυπτα σε εκείνο.