Η φετινή χρονιά ξεκίνησε με ανεβασμένες εκτιμήσεις για την πορεία του τουρισμού, που καλείται να μην αφήσει ανεκμετάλλευτα τόσο το brand name των ελληνικών προορισμών όσο και το γεγονός πως πέρσι η σεζόν ήταν από τις μεγαλύτερες σε διάρκεια. Τα στοιχεία που φτάνουν στους επιχειρηματίες της αγοράς δείχνουν πως είναι εφικτό να πάμε σε ένα νέο ρεκόρ στον τουρισμό, δηλαδή σε υψηλότερες επιδόσεις σε σύγκριση με το 2019, όταν στο τουριστικό καλάθι είχαν μπει 18,2 δισ. ευρώ. Η αισιοδοξία πηγάζει σε μεγάλο βαθμό από την πορεία των προκρατήσεων για τη θερινή περίοδο από όλες τις βασικές αγορές του εξωτερικού (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, ΗΠΑ), από το άνοιγμα των πολύ σημαντικών αγορών της Κίνας και της Αυστραλίας (έπειτα από τρία χρόνια απουσίας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού), αλλά και από τον αυξανόμενο αριθμό διαθέσιμων θέσεων σε πτήσεις εξωτερικού που βάζουν οι αεροπορικές εταιρείες.
Σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, όλα τα στοιχεία των προκρατήσεων και κρατήσεων αλλά και η επιβατική κίνηση του πρώτου τριμήνου δείχνουν ότι η φετινή τουριστική περίοδος θα είναι καλύτερη από την περσινή. Τα δεδομένα από τον Εθνικό Οργανισμό Συντονισμού Πτήσεων δείχνουν επίσης πως στις αφίξεις αεροσκαφών υπολογίζεται αύξηση 8,8% και 16,1% σε σχέση με το 2022 και το 2019 αντίστοιχα, ενώ οι θέσεις επιβατών θα αυξηθούν κατά 18% σε σχέση με το 2022 και κατά 31% συγκριτικά με το 2019.
Πολύ καλά αναμένεται να πάει φέτος και η κρουαζιέρα και, σύμφωνα με τον προγραμματισμό των προσεγγίσεων, περιμένουμε νέο ρεκόρ, με αύξηση 38% συγκριτικά με το 2022 και άνοδο 15% στον αριθμό των επιβατών.
Συνολικά, οι προβλέψεις μέχρι στιγμής λένε πως οι πληρότητες και η κίνηση θα είναι αυτή τη χρονιά πάνω κατά 20% σε σύγκριση με πέρσι. Οι ξενοδόχοι βλέπουν και αυτήν τη σεζόν να έχει διάρκεια και να τραβήξει μέχρι και τον χειμώνα, με ανοιχτά ξενοδοχεία.
Ενδεικτικός της αυξημένης τουριστικής κίνησης είναι ο Απρίλιος, καθώς, λόγω του Πάσχα, οι δημοφιλείς προορισμοί είναι σχεδόν fully booked. Όπως δείχνουν τα στοιχεία του recovery tracker του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, την εβδομάδα από τις 3 έως τις 9 Απριλίου είχαν προγραμματιστεί 336.000 θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις. Την εβδομάδα από τις 10 έως τις 16 Απριλίου 353.000 θέσεις και την εβδομάδα από τις 17 έως τις 23 Απριλίου ακόμα 389.000 θέσεις. Όσον αφορά τις χώρες με την υψηλότερη τουριστική κίνηση, στις πρώτες θέσεις βρίσκονται το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία και ακολουθούν το Ισραήλ, η Ιταλία, η Κύπρος, η Γαλλία, η Τουρκία, η Ελβετία και η Ολλανδία.
Οι προβλέψεις για το τουριστικό καλάθι
Δύο είναι τα σενάρια που αναλύουν επιχειρηματίες του τουρισμό για το πού θα φτάσει το καλάθι των εσόδων. “Στο συντηρητικό σενάριο εσόδων, για το 2023 θα κινηθούμε στα επίπεδα του 2022. Σύμφωνα με το αισιόδοξο, με το πρώτο τρίμηνο ίδιο με 2019 και τα υπόλοιπα τρίμηνα με αυξήσεις 3%-5% (κυρίως λόγω ανάκαμψης του οδικού τουρισμού), μπορούμε να φτάσουμε μεταξύ 18,2 και 18,6 δισ., πλην της κρουαζιέρας, που το 2019 έφτασε τα 500 εκατ.”, σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννης Ρέτσος, μιλώντας στη γενική συνέλευση των μετόχων της Τράπεζας της Ελλάδος.
“Διαφαίνεται από τα στοιχεία των κρατήσεων ότι θα παραλάβουμε μια καλή σκυτάλη από το 2022 και, εκτός απροόπτου, είμαστε αισιόδοξοι ότι φέτος θα πετύχουμε τουλάχιστον τα έσοδα του 2019, που ήταν η καλύτερη χρονιά του ελληνικού τουρισμού”, είχε αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος, στην ετήσια γενική συνέλευση των μελών της ΠΟΞ. “Πετύχαμε μια μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 10%-12% στο μαζικό μοντέλο του 2023 και ήδη οι μεγάλοι tour operators ζητούν ίδιες τιμές και για το 2024, που σημαίνει ότι η Ελλάδα “πουλάει””.
Η βάση εκκίνησης
Τη χρονιά που πέρασε, όπως δείχνουν στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε κατά -11,2% έναντι του 2019 και διαμορφώθηκε στους 27,8 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 31,3 εκατ. ταξιδιωτών το 2019. Περαιτέρω, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά μόλις -3,0% σε σύγκριση με το 2019 και διαμορφώθηκαν στα 17,6 δισ. ευρώ, έναντι 18,2 δισ. ευρώ το 2019, λόγω της αύξησης της Μέσης Κατά Κεφαλή Δαπάνης (ΜΚΔ) κατά +9,7% το 2022 έναντι του 2019 (από 564 ευρώ σε 619 ευρώ).
Αυτό, μεταξύ άλλων, οφείλεται σε μεταβολή του μείγματος αφίξεων υπέρ των διεθνών αεροπορικών αφίξεων, που έχουν την υψηλότερη ΜΚΔ και κατέγραψαν οριακή μείωση κατά -0,2% (το 2022 καταγράφηκαν 21,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, έναντι 21,5 εκατ. το 2019), ενώ οι ακτοπλοϊκές αφίξεις από Ιταλία μειώθηκαν κατά -19% το 2022 (1,2 εκατ. επιβάτες, έναντι 1,5 εκατ. το 2019) και οι οδικές αφίξεις −που έχουν τη χαμηλότερη ΜΚΔ− μειώθηκαν κατά -35,2% (8,0 εκατ. το 2022, έναντι 12,3 εκατ. το 2019).
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι, από τα 547,5 εκατ. ευρώ που υστερούν τα έσοδα του 2022 σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2019, τα 392,1 εκατ. ευρώ οφείλονται στην απώλεια της ρωσικής αγοράς και 91,3 εκατ. ευρώ σε μείωση της κρουαζιέρας, δηλαδή 483,4 εκατ. ευρώ συνολικά. Από όλη την υπόλοιπη δραστηριότητα, τα έσοδα υπολείπονται των αντίστοιχων του 2019 κατά μόλις 64,1 εκατ.
Η αύξηση της ζήτησης για προορισμούς “Ήλιου και Θάλασσας” αποτυπώνεται και στη σαφή βελτίωση των δεικτών ζήτησης από το 2ο τρίμηνο και μετά, και ιδιαίτερα κατά το 3ο τρίμηνο (σε σχέση με το 2019: μείωση αεροπορικών αφίξεων έως και τον Ιούνιο και αύξηση στη συνέχεια, μείωση ακτοπλοϊκών αφίξεων εσωτερικού σε όλα τα τρίμηνα πλην του τρίτου, όπου παρουσιάστηκε αύξηση, και τέλος τα έσοδα των ξενοδοχείων παρουσίαζαν αρνητική μεταβολή στην αρχή του χρόνου, η οποία μετατράπηκε σε θετική από τον Μάιο και μετά).
Από τις αγορές της Ε.Ε.-27, οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκαν στα 8.020 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά +3,7% έναντι του 2019, ενώ οι εισπράξεις από κατοίκους εκτός της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκαν στα 1.959 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά -2,0%.