KAI ΠΩΣ ΘΑ ΠΑΜΕ ΑΡΑΓΕ ΜΠΡΟΣΤΑ;
(Η ΥΠΟΘΕΣΗ COSCO KAI OI ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΕΙΣ ΤΗΣ)
Το
Λιμάνι του Πειραιά είναι το εμβληματικότερο ελληνικό λιμάνι και ένα από τα
μεγαλύτερα της Μεσογείου και της Ευρώπης. Ως διαμετακομιστικός κόμβος αποτελεί
την Πύλη και το καίριο ‘‘σημείο επαφής’’ όχι μόνο της Χώρας μας αλλά και της
Ηπείρου μας με τον υπόλοιπο Κόσμο. Τον Οκτώβριο του 2009 το Ελληνικό Δημόσιο
προχωρώντας στην πιο ‘‘γενναία’’ και συμβολική αποκρατικοποίηση τουλάχιστον των
τελευταίων ετών, μίσθωσε τις αποβάθρες 2 και 3 του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς
(ΟΛΠ) στην κινέζικη COSCO
για 35 χρόνια. Για τη μίσθωση αυτή η κινέζικη εταιρία πληρώνει 100 εκατ. ευρώ
για κάθε έτος, γεγονός που συνεπάγεται ότι το συνολικό ποσό που θα εισπράξει το
Δημόσιο για όλο το διάστημα του leasing
είναι 3,5 δισ. ευρώ.
Περαιτέρω,
η COSCO
λειτούργησε από τον Ιούνιο του 2010 τη «Μαρίνα 2» του Λιμανιού και κατασκεύασε
τη «Μαρίνα 3». Τον Αύγουστο του 2015 οι Κινέζοι αγόρασαν το 51% του εταιρικού
μεριδίου του ΟΛΠ για 280,5 εκατ. ευρώ και αναμένεται να αυξήσουν το άνω ποσοστό
στο 67% μέσα στα επόμενα 5 χρόνια καταβάλλοντας άλλα 88 εκατ. ευρώ, αν πράγματι
υλοποιήσουν αναληφθείσες συμβατικές τους υποχρεώσεις, δηλαδή αν ολοκληρώσουν
υποχρεωτικά επιβαλλόμενες επενδύσεις στο Λιμάνι ύψους 300 εκατ. ευρώ. Τέλος, με
την COSCO
βελτιστοποιήθηκε από το 2009 η οικονομική απόδοση της διαχείρισης containers στο Λιμάνι, καθώς πριν
αυτή ‘‘αναλάβει τα ηνία’’ στον Πειραιά, η διαχείριση των ισοδυνάμων με 20 πόδια
μονάδων (twenty
foot equivalent units) έφτανε τις 1,5 εκατ. μονάδες (containers), ενώ το 2017, στην εποχή
της COSCO,
έφτασε τις 3,69 δισ. μονάδες (containers)!