Σχόλιο ιστολόγιου:
Μας έλεγαν ότι η εξίσωση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης με κίνησης θα πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων, τελικά ο κόσμος πάγωσε και το λαθρεμπόριο καλά συνεχίζεται. Μετά μας είπαν ότι θα ελέγχουν τα πρατήρια βάζοντας το σύστημα εισροών – εκροών, χρέωσαν περίπου 60000 Ευρώ το κάθε βενζινάδικο αλλά και μετά από αυτό το λαθρεμπόριο καλά συνεχίζεται. ‘Έτσι καταλήγουμε ότι δεν διέπονται από ανικανότητα αλλά από έλλειψη θέλησης να λύσουν το πρόβλημα, αφού το δημοσίευμα που ακολουθεί αναδεικνύει τους τρόπους λαθρεμπορίου και που σίγουρα όλοι τους γνωρίζουν: …
Μας έλεγαν ότι η εξίσωση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης με κίνησης θα πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων, τελικά ο κόσμος πάγωσε και το λαθρεμπόριο καλά συνεχίζεται. Μετά μας είπαν ότι θα ελέγχουν τα πρατήρια βάζοντας το σύστημα εισροών – εκροών, χρέωσαν περίπου 60000 Ευρώ το κάθε βενζινάδικο αλλά και μετά από αυτό το λαθρεμπόριο καλά συνεχίζεται. ‘Έτσι καταλήγουμε ότι δεν διέπονται από ανικανότητα αλλά από έλλειψη θέλησης να λύσουν το πρόβλημα, αφού το δημοσίευμα που ακολουθεί αναδεικνύει τους τρόπους λαθρεμπορίου και που σίγουρα όλοι τους γνωρίζουν: …
Όλα τα κόλπα των λαθρεμπόρων και τα κενά της Πολιτείας που εκμεταλλεύονται.
Έως και 300 εκατ. ευρώ το χρόνο θα μπορούσε να εξοικονομεί το κράτος, αν εξάρθρωνε το λαθρεμπόριο καυσίμων, με τους μεγάλους λαθρέμπορους να διαθέτουν υπόγειο «δίκτυο», όχι μόνο παράνομων δεξαμενών αλλά και υψηλών διασυνδέσεων, προκειμένου να πετύχουν το σκοπό τους.
Έρευνα του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) περιγράφει τους δρόμους της παράνομης διακίνησης των καυσίμων αλλά και τις εκκρεμότητες της πολιτείας για την εφαρμογή των μέτρων που ψηφίστηκαν.
Οι κυριότερες εκκρεμότητες είναι:
• Παραμένει “τυφλό” στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων το κεντρικό σύστημα των απευθείας ελέγχων των συστημάτων εισροών εκροών, αφού αν και το 94% των πρατηρίων συνδέθηκε και μεταδίδει στοιχεία από τις δεξαμενές του, η ΓΓΠΣ να έχει τη δυνατότητα των on line ελέγχων.
• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για την εφαρμογή των συστημάτων εισροών – εκροών στις αποθήκες των μεγάλων καταναλωτών, των ιδιωτικών και εργοταξιακών πρατηρίων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, στους σταθμούς ανεφοδιασμού σκαφών (μαρίνες), στους αποθηκευτικούς χώρους παραγωγών ή διακινητών χημικών προϊόντων, εταιριών με χώρους στάθμευσης οχημάτων, στις ελεύθερες αποθήκες των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών.
• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής απόφασης για την τοποθέτηση των GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα.
• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής απόφασης για λεπτομέρειες λειτουργίας του συστήματος εισροών εκροών στις φορολογικές αποθήκες.
• Αναποτελεσματικοί έλεγχοι από τα ΚΕΔΑΚ του υπουργείου Ενέργειας. Άκρως αποκαλυπτική είναι όμως και η έρευνα του ΣΕΕΠΕ για τους τρόπους λαθρεμπορίας των υγρών καυσίμων.
Οι κύριοι τρόποι λαθρεμπορίου, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, είναι οι παρακάτω:
• Παραμένει “τυφλό” στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων το κεντρικό σύστημα των απευθείας ελέγχων των συστημάτων εισροών εκροών, αφού αν και το 94% των πρατηρίων συνδέθηκε και μεταδίδει στοιχεία από τις δεξαμενές του, η ΓΓΠΣ να έχει τη δυνατότητα των on line ελέγχων.
• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για την εφαρμογή των συστημάτων εισροών – εκροών στις αποθήκες των μεγάλων καταναλωτών, των ιδιωτικών και εργοταξιακών πρατηρίων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, στους σταθμούς ανεφοδιασμού σκαφών (μαρίνες), στους αποθηκευτικούς χώρους παραγωγών ή διακινητών χημικών προϊόντων, εταιριών με χώρους στάθμευσης οχημάτων, στις ελεύθερες αποθήκες των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών.
• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής απόφασης για την τοποθέτηση των GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα.
• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής απόφασης για λεπτομέρειες λειτουργίας του συστήματος εισροών εκροών στις φορολογικές αποθήκες.
• Αναποτελεσματικοί έλεγχοι από τα ΚΕΔΑΚ του υπουργείου Ενέργειας. Άκρως αποκαλυπτική είναι όμως και η έρευνα του ΣΕΕΠΕ για τους τρόπους λαθρεμπορίας των υγρών καυσίμων.
Οι κύριοι τρόποι λαθρεμπορίου, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, είναι οι παρακάτω:
Πετρέλαιο θέρμανσης
Είναι δυνατόν να διοχετευτεί κυρίως από Εταιρίες Εμπορίας, Πρατήρια Υγρών Καυσίμων, Πωλητές Πετρελαίου Θέρμανσης ή/και Μεταφορείς σε πρατήρια ή σε άλλους καταναλωτές (αγρότες, εργοτάξια, βιοτεχνίες, μεταφορικές εταιρίες, κλπ.), όπου και πωλείται ως Πετρέλαιο Κίνησης. Τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι η διαφορά Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) μεταξύ Πετρελαίου Θέρμανσης και Κίνησης και ο αναλογών σε αυτήν ΦΠΑ.
Είναι δυνατόν να διοχετευτεί κυρίως από Εταιρίες Εμπορίας, Πρατήρια Υγρών Καυσίμων, Πωλητές Πετρελαίου Θέρμανσης ή/και Μεταφορείς σε πρατήρια ή σε άλλους καταναλωτές (αγρότες, εργοτάξια, βιοτεχνίες, μεταφορικές εταιρίες, κλπ.), όπου και πωλείται ως Πετρέλαιο Κίνησης. Τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι η διαφορά Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) μεταξύ Πετρελαίου Θέρμανσης και Κίνησης και ο αναλογών σε αυτήν ΦΠΑ.
Πετρέλαιο Ναυτιλίας
Είναι δυνατόν να διοχετευτεί παράνομα στην αγορά (Πρατήρια, Πωλητές Πετρελαίου Θέρμανσης, Μεταφορικές Εταιρίες, κλπ) από Εταιρίες Εμπορίας ή τους Μεταφορείς βυτιοφόρων ή πλωτών μέσων (σλέπια) και να πωλείται ως πετρέλαιο κίνησης. Δεδομένου ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα δεν υπόκεινται σε ΕΦΚ ή ΦΠΑ, τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι το σύνολο ΕΦΚ και ΦΠΑ.
Είναι δυνατόν να διοχετευτεί παράνομα στην αγορά (Πρατήρια, Πωλητές Πετρελαίου Θέρμανσης, Μεταφορικές Εταιρίες, κλπ) από Εταιρίες Εμπορίας ή τους Μεταφορείς βυτιοφόρων ή πλωτών μέσων (σλέπια) και να πωλείται ως πετρέλαιο κίνησης. Δεδομένου ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα δεν υπόκεινται σε ΕΦΚ ή ΦΠΑ, τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι το σύνολο ΕΦΚ και ΦΠΑ.
Εικονικές εξαγωγές πετρελαίου κίνησης και βενζίνης
Σε αυτή την περίπτωση, η δυνατότητα για λαθρεμπόριο αφορά καύσιμα, που ενώ δηλώνονται ως εξαγωγές, καταλήγουν σε πρατήρια εντός της χώρας. Τα διαφεύγοντα έσοδα είναι τα ίδια με την ανωτέρω περίπτωση.
Σε αυτή την περίπτωση, η δυνατότητα για λαθρεμπόριο αφορά καύσιμα, που ενώ δηλώνονται ως εξαγωγές, καταλήγουν σε πρατήρια εντός της χώρας. Τα διαφεύγοντα έσοδα είναι τα ίδια με την ανωτέρω περίπτωση.
Άλλες πιθανές εστίες
• Διαλύτες (τολουόλιο κλπ), μεθανόλη, κ.α. που νοθεύουν βενζίνες ή και πετρέλαιο. Οι διαλύτες αυτοί δεν επιβαρύνονται με τον Ειδικό Φόρο που επιβαρύνονται π.χ. οι βενζίνες, δηλαδή 670 ευρώ ανά κυβικό, άρα κάθε κυβικό που αντικαθιστούν, σημαίνει αντίστοιχη απώλεια εσόδων για το κράτος. Εδώ δεν είναι δυνατόν να υπολογισθούν ζημιές που προκαλούν στα οχήματα λόγω ακαταλληλότητας χρήσης.
• Βιοντήζελ που εισάγεται σαν σπορέλαιο ή παράγεται σε εγχώριες μονάδες και νοθεύει πετρέλαιο κίνησης.
• Πετρέλαιο που περιέχεται στα απόβλητα πλοίων (slops), από κλοπή των καυσίμων του πλοίου και διοχετεύονται εν τέλει σε πρατήρια.
• Λαθρεμπόριο υγραερίου, μέσω πώλησης βιομηχανικού /θέρμανσης ως autogas.
• Διαλύτες (τολουόλιο κλπ), μεθανόλη, κ.α. που νοθεύουν βενζίνες ή και πετρέλαιο. Οι διαλύτες αυτοί δεν επιβαρύνονται με τον Ειδικό Φόρο που επιβαρύνονται π.χ. οι βενζίνες, δηλαδή 670 ευρώ ανά κυβικό, άρα κάθε κυβικό που αντικαθιστούν, σημαίνει αντίστοιχη απώλεια εσόδων για το κράτος. Εδώ δεν είναι δυνατόν να υπολογισθούν ζημιές που προκαλούν στα οχήματα λόγω ακαταλληλότητας χρήσης.
• Βιοντήζελ που εισάγεται σαν σπορέλαιο ή παράγεται σε εγχώριες μονάδες και νοθεύει πετρέλαιο κίνησης.
• Πετρέλαιο που περιέχεται στα απόβλητα πλοίων (slops), από κλοπή των καυσίμων του πλοίου και διοχετεύονται εν τέλει σε πρατήρια.
• Λαθρεμπόριο υγραερίου, μέσω πώλησης βιομηχανικού /θέρμανσης ως autogas.