Tο νέο σύστημα επιλογής διευθυντών και τμηματαρχών του Δημοσίου ευνοεί τα παιδιά του παραταξιακού σωλήνα, καθώς αποθεώνονται οι συνεντεύξεις και η συμμετοχή ιδιωτών στη διαδικασία αξιολόγησης.
Την ολική επαναφορά του κομματικού κράτους προωθεί το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων του Δημοσίου. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν τόσο δημόσιοι υπάλληλοι και εκπρόσωποί τους όσο και απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ), οι οποίοι...
από την πλευρά τους τονίζουν ότι, μέσα από μεταβατικές διατάξεις, η δημόσια διοίκηση θα οδηγηθεί σε ένα «πάρτι» απευθείας αναθέσεων καθηκόντων προϊσταμένων.
Το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και προγραμματίζεται να ψηφιστεί από το Α’ Θερινό Τμήμα. Τα βασικά στοιχεία του νέου συστήματος επιλογής προϊσταμένων είναι:
*Η κατάργηση της μοριοδότησης τίτλων, πτυχίων και πιστοποιητικών, προσόντα τα οποία ονομάζονται από το υπουργείο «στατικά» χαρακτηριστικά των υπαλλήλων.
*Η ενεργοποίηση γραπτών εξετάσεων.
*Η εμπλοκή του ΑΣΕΠ σε όλα τα στάδια της διαδικασίας. Η «θεοποίηση» της συμμετοχής ιδιωτών στη διαδικασία αξιολόγησης των υποψηφίων και συγκεκριμένα στις δομημένες συνεντεύξεις, οι οποίες αν και «αποθεώνονται» στο νέο σύστημα, όχι μόνο δεν αποτελούν από μόνες τους κριτήριο αντικειμενικότητας, αλλά τα αποτελέσματά τους αποτελούν κατ’ εξοχήν «στατικά» προσόντα.
Τα τρία στάδια
Με βάση το νομοσχέδιο οι νέοι προϊστάμενοι θα επιλέγονται μέσω προκήρυξης από το ΑΣΕΠ και η διαδικασία θα ακολουθεί τρία στάδια:
1 Θα εξετάζεται εάν οι υποψήφιοι πληρούν τα κριτήρια της προκήρυξης,
2 Οσοι πληρούν τις προϋποθέσεις θα περνούν από γραπτές εξετάσεις, και
3 Οι επιτυχόντες, το ποσοστό των οποίων θα καθορίζεται από την προκήρυξη, θα συμμετέχουν σε συνέντευξη.
Το τρίτο στάδιο είναι αυτό που εξ αρχής έχει δημιουργήσει αμφιβολίες για την αντικειμενικότητά του και την τελική αξιοκρατία στην επιλογή προϊσταμένων. Ιδιαίτερα αυξημένη είναι η συμμετοχή της συνέντευξης στην τελική βαθμολογία, η οποία θα καταρτίζεται ανά επίπεδο θέσης ευθύνης ως εξής: α) Για τον προϊστάμενο Γενικής Διεύθυνσης 30% της βαθμολογίας θα προκύπτει από τη γραπτή εξέταση και 70% της βαθμολογίας από τη συνέντευξη, β) Για τον προϊστάμενο Διεύθυνσης 40% από τη γραπτή εξέταση και 60% από τη συνέντευξη, γ) Για τον προϊστάμενο Τμήματος 50% από τη γραπτή εξέταση και 50% από τη συνέντευξη.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η συνέντευξη θα αξιολογεί με ενιαίο τρόπο συγκεκριμένες δεξιότητες που προκύπτουν από τα βιογραφικά των υποψηφίων και από τις δηλώσεις ενδιαφέροντος. Προβλέπεται η δυνατότητα να παρίστανται αυτοπροσώπως κατά τη συνέντευξη και οι λοιποί συνυποψήφιοι. Δεν προσδιορίζεται, όμως, η διαδικασία υποβολής ενστάσεών τους. Δικαίωμα υποβολής αίτησης για θέσεις προϊσταμένων έχουν όλοι οι υπάλληλοι δημόσιων υπηρεσιών.
Η εφαρμογή του νέου συστήματος, για το οποίο εκφράζεται η άποψη ότι ο σκελετός του θυμίζει το πλαίσιο του 3839/2010, μόνο που αφαιρεί τη μοριοδότηση των τυπικών προσόντων, προβλέπεται να αρχίσει μέχρι το τέλος του έτους.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η πλήρης εφαρμογή των διατάξεων (συγκρότηση ειδικών υπηρεσιακών συμβουλίων, γραπτές εξετάσεις, συνέντευξη κ.λπ.) θα απαιτήσει περίπου δύο χρόνια.
«Το διάστημα αυτό θα ενισχύεται και με νομοθετική εξουσιοδότηση το πελατειακό σύστημα και το κομματικό κράτος, καθώς μετά την έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων των νέων οργανισμών (αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο ΣτΕ), οι υπουργοί θα μπορούν να επιλέγουν με απόφασή τους και χωρίς κριτήρια τους «αρεστούς» από τους «άριστους»», επισημαίνει στην «Εφ.Συν.» ο Κοσμάς Παπαχρυσοβέργης, γενικός γραμματέας του απερχόμενου Δ.Σ. της Ενωσης Αποφοίτων ΕΣΔΔΑ.
Τι λέει ο Μητσοτάκης
«Η αίσθηση που δίνει το προτεινόμενο σύστημα επιλογής προϊσταμένων είναι ότι με τις μεταβατικές του διατάξεις νομιμοποιεί και συνεχίζει το “πάρτι” των απευθείας αναθέσεων», συμπληρώνει.
Από την πλευρά του ο αρμόδιος υπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κάνει λόγο για ένα σύστημα διαφανές, αξιοκρατικό και αντικειμενικό, με το οποίο θα εντοπίζονται οι πιο κατάλληλοι υπάλληλοι που θα στελεχώνουν τις θέσεις ευθύνης της δημόσιας διοίκησης.
«Πάμε στο αντίθετο», σχολιάζει ο Δημήτρης Μέρκος, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ. «Ολη η πολιτική που ασκείται στη δημόσια διοίκηση οδηγεί σε ολοένα μικρότερο και κομματικά ελεγχόμενο δημόσιο τομέα. Ιδιαίτερα σε περίπτωση που το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων συνδεθεί με το προωθούμενο πλαίσιο “αξιολόγησης” του προσωπικού, η πολιτική ηγεσία κάθε υπουργείου θα μπορεί να ελέγχει απόλυτα τους υπαλλήλους», καταλήγει.
Του
Στέργιου Ζιαμπάκα από
efsyn