«Πάρτι» έχουν αρχίσει ήδη να στήνουν οι λαθρέμποροι καυσίμων, μετά την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης.
Και αυτό γιατί επειδή από τους τρεις τύπους πετρελαίου που κυκλοφορούν στην αγορά, το κίνησης, πετρελαίου και το ναυτιλιακό, οι δύο έχουν τις ίδιες προδιαγραφές, καθώς είναι αφορολόγητα.
Δηλαδή περιεκτικότητα σε θείο 1.000 μέρη στο εκατομμύριο, έναντι μόνο 10 που ισχύει για το πετρέλαιο κίνησης.
Πολύ εύκολα ποσότητες ναυτιλιακού, αφορολόγητου πετρελαίου θα μπορούν να εισέλθουν στο κύκλωμα διακίνησης του θέρμανσης και μάλιστα με πολλαπλάσιο όφελος για τους λαθρεμπόρους, αφού το ναυτιλιακό, ως αφορολόγητο, έχει τη μισή τιμή από το υπερφορολογημένο θέρμανσης (περίπου 700 ευρώ τα 1.000 λίτρα, έναντι 1.350 ευρώ).
Θεωρητικά η αντιμετώπιση του προβλήματος, γίνεται μέσω του διαφορετικού χρωματισμού των τριών τύπων πετρελαίου, όπως ισχύει. Το κίνησης έχει χρώμα πράσινο, το θέρμανσης κόκκινο και το ναυτιλιακό μαύρο.
Ωστόσο όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία, ο αποχρωματισμός είναι πολύ εύκολη δουλειά για τα λαθρεμπορικά κυκλώματα, καθώς γίνεται με φυσικά και χημικά μέσα άμεσα διαθέσιμα στο εμπόριο.
Επιπλέον τονίζουν οι ίδιοι, όσο το λαθρεμπόριο γινόταν με τον αποχρωματισμό του θέρμανσης το οποίο διακινούνταν μέσω των πρατηρίων που το διέθεταν ως κίνησης, ο έλεγχος ήταν σχετικά εύκολος από τα ΚΕΔΑΚ, το ΣΔΟΕ κλπ που έλεγχαν τις δεξαμενές των πρατηρίων. Στην περίπτωση όμως που πλέον θα διοχετεύεται σε χιλιάδες δεξαμενές κατοικιών και πολυκατοικιών, όπως είναι φυσικό ο έλεγχος δυσχεραίνεται.
Η λύση που είχε προταθεί προς τα αρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΥΠΕΚΑ) από το καλοκαίρι ακόμη, προέβλεπε την κυκλοφορία ενιαίου τύπου πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, με τις προδιαγραφές του κίνησης, δηλαδή με σχεδόν μηδενικό θείο, κάτι που θα είχε θετικές επιπτώσεις στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ωστόσο τα υπουργεία για τους δικούς τους, άγνωστους σε μας λόγους, προτίμησαν τη συνέχιση της κυκλοφορίας στην αγορά και των τριών τύπων. Η ενοποίηση των προδιαγραφών του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης θα μπορούσε να αντιμετωπίσει άμεσα και αποτελεσματικά το πρόβλημα καθώς «το θείο είναι ο καλύτερος ιχνηθέτης» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι γνώστες του θέματος. Το θείο δεν μπορεί να αφαιρεθεί παρά μόνο σε εξελιγμένα διυλιστήρια.
Ο έλεγχος της διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης και της λαθρεμπορίας του ναυτιλιακού, θα μπορούσε να είναι εν μέρει διαχειρίσιμος αν εφαρμοζόταν οι διατάξεις για την καταπολέμηση του λαθρεμπόριου. Δηλαδή η εγκατάσταση συστημάτων καταγραφής εισροών εκροών, χρήσης ιχνηθέτη για κάθε είδος καυσίμου κλπ.
Ωστόσο για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών εκροών σε δεξαμενές πρατηρίων, εταιριών κλπ, μόλις πριν δύο μέρες ορίστηκε η επιτροπή που θα καθορίσει τις προδιαγραφές. Το κυριότερο όμως από το μέτρο εξαιρούνται οι αποθηκευτικοί χώροι μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης.
Όσο για την ιχνηθέτηση των καυσίμων, καμία κίνηση δεν έχει γίνει προς το παρόν.
Και αυτό γιατί επειδή από τους τρεις τύπους πετρελαίου που κυκλοφορούν στην αγορά, το κίνησης, πετρελαίου και το ναυτιλιακό, οι δύο έχουν τις ίδιες προδιαγραφές, καθώς είναι αφορολόγητα.
Δηλαδή περιεκτικότητα σε θείο 1.000 μέρη στο εκατομμύριο, έναντι μόνο 10 που ισχύει για το πετρέλαιο κίνησης.
Πολύ εύκολα ποσότητες ναυτιλιακού, αφορολόγητου πετρελαίου θα μπορούν να εισέλθουν στο κύκλωμα διακίνησης του θέρμανσης και μάλιστα με πολλαπλάσιο όφελος για τους λαθρεμπόρους, αφού το ναυτιλιακό, ως αφορολόγητο, έχει τη μισή τιμή από το υπερφορολογημένο θέρμανσης (περίπου 700 ευρώ τα 1.000 λίτρα, έναντι 1.350 ευρώ).
Θεωρητικά η αντιμετώπιση του προβλήματος, γίνεται μέσω του διαφορετικού χρωματισμού των τριών τύπων πετρελαίου, όπως ισχύει. Το κίνησης έχει χρώμα πράσινο, το θέρμανσης κόκκινο και το ναυτιλιακό μαύρο.
Ωστόσο όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία, ο αποχρωματισμός είναι πολύ εύκολη δουλειά για τα λαθρεμπορικά κυκλώματα, καθώς γίνεται με φυσικά και χημικά μέσα άμεσα διαθέσιμα στο εμπόριο.
Επιπλέον τονίζουν οι ίδιοι, όσο το λαθρεμπόριο γινόταν με τον αποχρωματισμό του θέρμανσης το οποίο διακινούνταν μέσω των πρατηρίων που το διέθεταν ως κίνησης, ο έλεγχος ήταν σχετικά εύκολος από τα ΚΕΔΑΚ, το ΣΔΟΕ κλπ που έλεγχαν τις δεξαμενές των πρατηρίων. Στην περίπτωση όμως που πλέον θα διοχετεύεται σε χιλιάδες δεξαμενές κατοικιών και πολυκατοικιών, όπως είναι φυσικό ο έλεγχος δυσχεραίνεται.
Η λύση που είχε προταθεί προς τα αρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΥΠΕΚΑ) από το καλοκαίρι ακόμη, προέβλεπε την κυκλοφορία ενιαίου τύπου πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, με τις προδιαγραφές του κίνησης, δηλαδή με σχεδόν μηδενικό θείο, κάτι που θα είχε θετικές επιπτώσεις στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ωστόσο τα υπουργεία για τους δικούς τους, άγνωστους σε μας λόγους, προτίμησαν τη συνέχιση της κυκλοφορίας στην αγορά και των τριών τύπων. Η ενοποίηση των προδιαγραφών του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης θα μπορούσε να αντιμετωπίσει άμεσα και αποτελεσματικά το πρόβλημα καθώς «το θείο είναι ο καλύτερος ιχνηθέτης» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι γνώστες του θέματος. Το θείο δεν μπορεί να αφαιρεθεί παρά μόνο σε εξελιγμένα διυλιστήρια.
Ο έλεγχος της διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης και της λαθρεμπορίας του ναυτιλιακού, θα μπορούσε να είναι εν μέρει διαχειρίσιμος αν εφαρμοζόταν οι διατάξεις για την καταπολέμηση του λαθρεμπόριου. Δηλαδή η εγκατάσταση συστημάτων καταγραφής εισροών εκροών, χρήσης ιχνηθέτη για κάθε είδος καυσίμου κλπ.
Ωστόσο για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών εκροών σε δεξαμενές πρατηρίων, εταιριών κλπ, μόλις πριν δύο μέρες ορίστηκε η επιτροπή που θα καθορίσει τις προδιαγραφές. Το κυριότερο όμως από το μέτρο εξαιρούνται οι αποθηκευτικοί χώροι μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης.
Όσο για την ιχνηθέτηση των καυσίμων, καμία κίνηση δεν έχει γίνει προς το παρόν.
moneypost.gr