Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Απίστευτα πράγματα συμβαίνουν στα τελωνεία και ειδικότερα στα «δικαστήρια» που πραγματοποιούν οι τελωνειακές Αρχές και αφορούν εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ που εκτελωνίστηκαν με λανθασμένο τρόπο!
Πρόσφατο παράδειγμα έμπορος αυτοκινήτων ο οποίος είχε εισάγει πριν 10 χρόνια ένα αυτοκίνητο μάρκας BMW τύπου 320i το οποίο και εκτελωνίστηκε με βάση την οδηγία ρύπων 98/69 που φέρει και το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης του οχήματος.
Ωστόσο μετά από μερικά χρόνια αποφάσισε το Τελωνείο πως το συγκεκριμένο όχημα είχε εκτελωνιστεί με λανθασμένο τρόπο καθώς εκτιμά πως δεν πληροί την οδηγία ρύπων 98/69 αλλά την προγενέστερη που αφορά στην 96/69.
Αποτέλεσμα της αλλαγής οδηγίας ρύπων ήταν η επιβάρυνση του Τέλους Ταξινόμησης κατά 5.000 ευρώ περίπου τα οποία με τις προσαυξήσεις έχουν ξεπεράσει τις 9.000 ευρώ!
Ωστόσο το θέμα της αυθαίρετης αλλαγής οδηγιών ρύπων από το Τελωνείο είναι γνωστή αυτό που δεν καταλαβαίνει κανείς είναι γιατί δεν κάλεσε ποτέ κανένας στο τελωνειακό δικαστήριο τον έμπορο που είχε εισάγει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο με αποτέλεσμα να καταδικαστεί ερήμην και κατ' επέκταση χωρίς να του έχει δοθεί το δικαίωμα να αντικρούσει τους ισχυρισμούς των τελωνειακών.
Ωστόσο σε αυτό όλο το παιχνίδι ευθύνη φέρει και η εισαγωγική εταιρεία καθώς με έγγραφό της προς το Τμήμα Τελωνειακών Διαδικασιών γνωστοποιεί πως το όχημα πληροί την οδηγία ρύπων 96/69.
Από την άλλη μεριά το εργοστάσιο παραγωγής στο Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης του αυτοκινήτου πληροί την οδηγία ρύπων 98/69.
Μετά οι Διευθύνσεις Μεταφορών φαίνεται πως δεν μπορούν να αποφασίσουν ποια οδηγία πληρεί το όχημα που έχει εκτελωνιστεί στην Ελάδα.
Ειδικότερα η μία Διεύθυνση Μεταφορών στις 11/1/2006 με έγγραφό της Πιστοποιεί πως το όχημα πληρεί την οδηγία ρύπων 96/69.
Αλλη Διεύθυνση Μεταφορών στις 24/10/2006 πιστοποιεί πως το συγκεκριμένο όχημα που εκτελωνίστηκε πληρεί την οδηγία ρύπων 98/69!
Σύμφωνα με πληροφορίες ο έμπορος ΙΧ απευθύνθηκε και πάλι στην εισαγωγική η οποία του απέστειλε βεβαίωση βάση της οποίας το αυτοκίνητο ανήκει στην οδηγία ρύπων 98/69.
Πάντως το γεγονός οι Τελωνειακές Αρχές της χώρας αλλά και Διευθύνσεις Μεταφορών αγνοούν το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης που φέρει κάποιο όχημα από το Εργοστάσιο Παραγωγής δύο πράγματα σημαίνει. Είτε γνωρίζουν ότι κάποια Πιστοποιητικά αναγράφουν πλασματικά στοιχεία είτε έχουν έχουν γνώσεις υψηλότερου επιπέδου από εκείνες που διαθέτουν τα στελέχη των εργοστασίων αυτοκινήτων.
Από την άλλη μεριά βέβαια αναρωτιούνται πολλοί γιατί ποτέ οι Αρχές των Τελωνείων δεν έχουν καλέσει κάποια εισαγωγική εταιρεία;
Γιατί δεν λογοδότησε ποτέ κάποια εισαγωγική εταιρεία για λογαριασμό του εργοστασίου που εκπροσωπεί στη χώρα μας;
Γιατί τα στελέχη των Τελωνειακών Αρχών λαμβάνουν ως πραγματικά και αληθή τα Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης μόνο των καινούριων αυτοκινήτων ενώ αντίθετα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα τα περνάνε από «κόσκινο»;
Γιατί δεν καλούν και την εισαγωγική εταιρεία ή το εργοστάσιο παραγωγής να λογοδοτήσει για πιθανές αλλαγές στις εκάστοτε οδηγίες ρύπων που αφορά την κάθε περίπτωση;
Τελικά στην Ελλάδα κάνουν ότι θέλουν κάποιοι δημιουργώντας τις ιδανικές συνθήκες χειραγώγησης της ελεύθερης αγοράς ακόμη και αυτή ανήκει στο θεσμό που ονομάζεται Ευρωπαϊκή Ενωση...