ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

Τρίτη 19 Αυγούστου 2014

«Κλοπή» στα ακίνητα - Θα πληρώνουμε μέχρι το 2017 υπέρογκους φόρους που υπολογίζονται σε πλασματικές αντικειμενικές αξίες (δείτε πίνακα)

«Κλοπή» στα ακίνητα - Θα πληρώνουμε μέχρι το 2017 υπέρογκους φόρους που υπολογίζονται σε πλασματικές αντικειμενικές αξίες (δείτε πίνακα)

«Βόμβα» φόρων για ακόμη δύο χρόνια τουλάχιστον περιμένει εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν ΕΝΦΙΑ, δημοτικά τέλη, φόρους μεταβίβασης, ΦΠΑ στην οικοδομή και πλήθος άλλων επιβαρύνσεων με πλαστές αντικειμενικές αξίες.
Το οικονομικό επιτελείο δρομολογεί την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών οι οποίες θα ισχύσουν ωστόσο από το 2016 ή το 2017. Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι φόροι που συνδέονται με την ακίνητη περιουσία θα συνεχίσουν να υπολογίζονται στις πλαστές αξίες που αποδέχεται η εφορία και οι οποίες είναι τις περισσότερες φορές πολύ πάνω από τις εμπορικές τιμές.
Σύμφωνα με την απόφαση του υπ. Οικονομικών, Γκ. Χαρδούβελη, συστήνεται επιτροπή που θα αναλάβει:
1. Εως τα τέλη Αυγούστου την εκπόνηση σχετικού προγράμματος δράσης για την ευθυγράμμιση αντικειμενικών και εμπορικών τιμών.
«Κλοπή» στα ακίνητα - Θα πληρώνουμε μέχρι το 2017 υπέρογκους φόρους που υπολογίζονται σε πλασματικές αντικειμενικές αξίες (δείτε πίνακα)
2. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2015, τον καθορισμό μεθοδολογίας εκτίμησης αξιών ακινήτων ανά κατηγορία, και συλλογή στοιχείων για την αναθεώρηση του τρόπου υπολογισμού των διοικητικών αξιών των ακινήτων ανά γεωγραφικές ζώνες, ώστε να αντανακλούν όσο ακριβέστερα γίνεται τις συνθήκες στην αγορά.
3. Εως τον Σεπτέμβριο του 2015 πρέπει να είναι έτοιμο το σύστημα καθορισμού διοικητικών αξιών ακινήτων.
  1. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2016 θα πρέπει να έχουν καταρτιστεί οι σχετικοί Δείκτες Τιμών Ακινήτων.
Μέχρι τότε, ωστόσο, θα ισχύει μια μεγάλη φορολογική αδικία αφού οι υπάρχουσες αντικειμενικές αξίες είναι υψηλότερες των ζητούμενων τιμών από 3% έως 33% ανάλογα με την περιοχή, ενώ στα παλαιά διαμερίσματα το ποσοστό κυμαίνεται από 20% έως 70% ανάλογα με την περιοχή.
Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για μια εκτεταμένη φοροκλοπή σε βάρος χιλιάδων ιδιοκτητών ακινήτων. Τα παραδείγματα από την αγορά, που δείχνουν ότι οι αντικειμενικές είναι πολύ πάνω από τις εμπορικές αξίες, έχουν αρχίσει να πολλαπλασιάζονται. Συγκεκριμένα:
  • Πολυτελής βίλα στο Λαγονήσι, δίπλα στη θάλασσα, επιφάνειας 700 τ.μ. σε οικόπεδο 6 στρεμμάτων πουλήθηκε πρόσφατα έναντι 5 εκατ. ευρώ όταν η αρχική τιμή ήταν 12 εκατ. ευρώ.
  • Aκίνητο στην Kηφισιά πουλήθηκε 4 εκατ. ευρώ, ενώ η αρχική τιμή του ήταν 6-7 εκατ. ευρώ.
  • Στο καλύτερο σημείο του Kαστριού, επί της οδού Pόδων και Kαστριού, πουλήθηκε πρόσφατα οικόπεδο με μοναδικής αρχιτεκτονικής κτίσμα. H αντικειμενική του αξία ήταν 9-10 εκατ. αλλά ο νέος ιδιοκτήτης, πρώην φαρμακοβιομήχανος, έδωσε 7 εκατ. ευρώ.
  • Διαμέρισμα στη Θεσσαλονίκη πουλήθηκε 250.000 ευρώ αλλά έχει αντικειμενική 600.000 ευρώ.
  • Διαμέρισμα 43 τ.μ. στο Νέο Κόσμο με αντικειμενική αξία 47.000 ευρώ πωλείται 25 χιλ. ευρώ
  • Στοιχεία που παραθέτει η Ενωση Μεσιτών Ακινήτων Πιστοποιημένων Πραγματογνωμόνων Ελλάδας (ΕΠΠΑ), δείχνουν ότι με βάση τα επίσημα νούμερα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και της Τράπεζας της Ελλάδος, το διάστημα 2007- 2013, οι τιμές των ακινήτων υποτιμήθηκαν στο 69,9% της τιμής που είχαν το 2007.
    Ως αποτέλεσμα, τα περισσότερα από τα διαμερίσματα που είχαν αγορασθεί με δάνειο την προ κρίσης περίοδο, του 2007, με χρηματοδότηση κατά 100% από στεγαστικό δάνειο σήμερα το υπόλοιπο του δανείου είναι σημαντικά υψηλότερο σε σχέση με την πραγματική αξία του ακινήτου. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα σπίτι που αποκτήθηκε το 2007 με 100 χιλ. ευρώ με ένα δάνειο επίσης στα 100 χιλ. ευρώ στο τέλος του 2013 το υπόλοιπο του δανείου ήταν στα 88 χιλ. ευρώ, όταν η τιμή του ίδιου ακινήτου σήμερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας αντιστοιχεί στα 70 χιλ. ευρώ. Δηλαδή μέσα σε 7 χρόνια ο ιδιοκτήτης - δανειολήπτης ζημιώθηκε 18.000 ευρώ ως προς τη σχέση της πραγματικής τιμής και της υποθήκης του ακινήτου. Και στο ποσό αυτό δεν υπολογίζεται η εύλογη υποτίμηση της αξίας του ως μεταχειρισμένο.
Πάντως, η κυβέρνηση ενδεχομένως να βρεθεί μπροστά σε ένα μπαράζ προσφυγών στα δικαστήρια από «αδικημένους» ιδιοκτήτες ακινήτων.
Ιδιοκτήτες επιδιώκουν να καταπέσουν ως αντισυνταγματικές οι διογκωμένες αντικειμενικές αξίες (σε σύγκριση με τις αγοραίες) αξίες ακινήτων σε όλη τη χώρα. Ταυτόχρονα με άλλες προσφυγές επιδιώκεται να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική η υπέρμετρη φορολόγηση ακινήτων τα τελευταία χρόνια (στο μέτρο που στηρίχθηκε στις «φουσκωμένες» αντικειμενικές αξίες) ενώ παράλληλα ζητείται να κριθεί αντισυνταγματικός και ο νέος Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) με τη φορολόγηση της υπεραξίας. Πολλές από τις προσφυγές των ιδιοκτητών ασκούνται με αφορμή αρνητικές απαντήσεις του υπουργείου Οικονομικών σε αιτήματα ομαδικά για δραστική μείωση των αντικειμενικών αξιών, όπου αποφεύγονται οι αναλυτικές εξηγήσεις για τη δυσανάλογη φορολόγηση με την επισήμανση ότι τέτοιου είδους αλλαγές δεν γίνονται μεμονωμένα, αλλά για το σύνολο της χώρας, κάτι που μπορεί να εξεταστεί μελλοντικά. Κοινός γεωμετρικός τόπος στις προσφυγές αυτές (που συνήθως υποβάλλονται ομαδικά με συνυπογραφή πάνω από 100 κατοίκους ανά περιοχή) είναι το αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης οι αντικειμενικές αξίες είναι πλέον πολύ μεγαλύτερες από τις αγοραίες. Δικαστικοί κύκλοι επικαλούμενοι τη νομολογία του ΣτΕ, αφήνουν να εννοηθεί ότι οι προσφυγές αυτές έχουν πολύ σοβαρές πιθανότητες να γίνουν δεκτές, εφόσον αποδεικνύουν με στοιχεία τη δυσαναλογία αυτή και το Δημόσιο δεν μπορεί αντίστοιχα να αποδείξει -όπως έχει διαπιστωθεί αρκετές φορές δικαστικά- ότι υπήρξαν αγοραπωλησίες ακινήτων στην ίδια περιοχή, στο ύψος των τιμών που εκείνο προσδιόρισε ως αντικειμενική αξία.
Στις προσφυγές υπογραμμίζεται ότι η άρνηση της πολιτείας να μειώσει τις αντικειμενικές αξίες, αποσκοπεί αποκλειστικά στην εξασφάλιση κρατικών εσόδων με ένα σύστημα που οδηγεί σε υπέρμετρη φορολόγηση και οικονομική επιβάρυνση των πολιτών οδηγώντας σε μεγάλο περιορισμό που αγγίζει ακόμα και τη δήμευση της περιουσίας τους κατά παράβαση θεμελιωδών διατάξεων του Συντάγματος και διεθνών συνθηκών που προστατεύουν την ιδιοκτησία και τα περιουσιακά δικαιώματα και κατοχυρώνουν τη φορολογική ισότητα ανάλογα με τις δυνάμεις καθώς την αναλογικότητα κ.λπ.