ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

ΕΔΩ ΠΙΕΡΙΑ

Τετάρτη 10 Ιουλίου 2013

Η επίθεση άρχισε…


της συνεργάτιδάς μας Έφης Γ.
Η επίθεση άρχισε… Οι απολύσεις στο χώρο των μόνιμων εκπαιδευτικών ξεκίνησαν [i].
Η συγκεκριμένη επίθεση όμως προετοιμαζόταν χρόνια, αλλά πολλοί δεν ήθελαν να την δουν. Πίστευαν τα παπαγαλάκια, τους συνδικαλιστές της ΔΑΚΕ και της ΠΑΣΚ, ότι οι απολύσεις δεν αφορούν τους εκπαιδευτικούς, γιατί αυτοί είτε με ΑΣΕΠ είτε με επετηρίδα είχαν μπει με αξιοκρατικό τρόπο.
Η επίθεση αυτή, ωστόσο, είχε αποφασιστεί χρόνια πριν και δεν ήταν κρυφή. Είχε γραφτεί στο μεσοπρόθεσμο, είχε ξαναγραφεί στο 3ο μνημόνιο. Αλλά πολλοί από τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς προτίμησαν να στρουθοκαμηλίζουν και να συνεχίζουν να στηρίζουν αυτήν την αντιλαϊκή πολιτική ψηφίζοντας τα κόμματα που είτε την εφαρμόζουν ανοικτά είτε την πρεσβεύουν (στα κρυφά).
Η επίθεση όμως έχει ξεκινήσει εδώ και τέσσερα χρόνια με τις περικοπές μισθών ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, με απολύσεις χιλιάδων συμβασιούχων στο δημόσιο τομέα και εκατοντάδων χιλιάδων στον ιδιωτικό, με διάλυση του όποιου κράτους πρόνοιας υπήρχε, με διάλυση των εργασιακών σχέσεων και κατάργηση των εργατικών κατακτήσεων ενός αιώνα, με περιορισμό των δημοκρατικών και ατομικών ελευθεριών, με όξυνση του αυταρχισμού. Η πλειοψηφία του κλάδου όμως δεν ήθελε να πιστέψει πως θα απολυθούν εκπαιδευτικοί…
Η τελευταία αυτή επίθεση είχε ξεκινήσει από προχθές με την διαθεσιμότητα-απόλυση χιλιάδων σχολικών φυλάκων και δημοτικών υπαλλήλων. Παρόλα αυτά η πλειοψηφία των ΕΛΜΕ, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δε συμμετείχαν στις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας της ΠΟΕ-ΟΤΑ, λες και δεν τους αφορούσε… Μα για να ζητήσεις συμπαράσταση στον αγώνα σου, πρέπει να προσφέρεις κι εσύ συμπαράσταση και να σταθείς αλληλέγγυος στο δίκαιο αγώνα του άλλου που πλήττεται από την ίδια αντιλαϊκή πολιτική.
Η επίθεση αυτή δε σταματά εδώ. Θα χτυπήσει και το γενικό λύκειο. Δε θα χτυπήσει μόνο τις «μικρές» αριθμητικά ειδικότητες των ξενόγλωσσων, των θεολόγων, των πληροφορικών, των κοινωνιολόγων, των οικονομολόγων και άλλων. Θα χτυπήσει και τις «μεγάλες» ειδικότητες των φιλολόγων, των μαθηματικών και των φυσικών. Δε ξεχωρίζει κανέναν. Δεν την ενδιαφέρει αν θα αφήσει ένα ρημαγμένο δημόσιο σχολείο. Αυτό που ενδιαφέρει είναι να πιαστούν τα νούμερα των απολύσεων που ζητούν οι δανειστές.
Και η επίθεση θα συνεχιστεί. Όσοι γλυτώσουν σε αυτή τη φάση να μη νιώθουν ασφαλείς. Θα φροντίσει η επερχόμενη αξιολόγηση να εξαφανίσει οργανικές θέσεις ή σειρά τοποθέτησης στα σχολεία και κυρίως να γεμίσει τις νέες «δεξαμενές» απολύσεων. Γιατί η κρίση θα συνεχίζεται μέχρι να διαλύσουν εντελώς το δημόσιο τομέα και να παραδώσουν τους συγκεκριμένους τομείς βορά στους ιδιώτες επιχειρηματίες. Και όσον αφορά στο δημόσιο σχολειό ο κατήφορος δε θα σταματήσει μέχρις ότου περάσουν τα σχολεία και η μισθοδοσία των εκπαιδευτικών στους δήμους με ταυτόχρονη κατάργηση της μονιμότητας τους και, όπως καταλαβαίνει ο καθένας, με απολύσεις, που θα φέρουν το σχολείο στα επίπεδα του 1950, όταν ο δάσκαλος γυρνούσε τα σπίτια των μαθητών του, για να εξασφαλίσει τα προς το ζην, αφού τα όσα έπαιρνε από την κοινότητα ή το δήμο δεν έφταναν ούτε για να φάει…
Και για να σταματήσει η επίθεση πρέπει από αύριο:
  • Να βγούμε στους δρόμους του αγώνα.
  • Να σταθούμε αλληλέγγυοι στους συναδέλφους που απολύονται, όπως και σε κάθε εργαζόμενο που απολύεται στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
  • Να καταδικάσουμε πολιτικά και συνδικαλιστικά αυτή την πολιτική που γεννά φτώχεια, απολύσεις και εξαθλίωση.
  • Να αναγνωρίσουμε τους υπεύθυνους αυτής της τραγωδίας. Τους μεγάλους ντόπιους και ξένους επιχειρηματικούς ομίλους, την ΕΕ.
  • Να αντιληφθούμε ότι αιτία των δεινών του λαού μας είναι η ίδια η ύπαρξη της άπληστης κυρίαρχης τάξης και των πολιτικών υπηρετών της.
  • Να πιέσουμε την ΟΛΜΕ και τις κατά τόπους ΕΛΜΕ:
  1. Σε πρώτη φάση να οργανώσουν μέσα στο καλοκαίρι κινητοποιήσεις, δράσεις και  ένα μέτωπο αγώνα με όσους πλήττονται από τις απολύσεις.
  2. Σε δεύτερη φάση, επίσης μέσα στο καλοκαίρι, να επιδιώξει το χτίσιμο ευρύτερων συμμαχιών. Να εξασφαλισθεί η κοινωνική και πολιτική στήριξη του δίκαιου αγώνα. Να μην εγκαταλειφθούμε, όπως συνέβη πριν λίγες μόλις εβδομάδες με την ανακοίνωση της πρόθεσης να προχωρήσουμε σε κινητοποιήσεις μέσα στις πανελλήνιες εξετάσεις.
  3. Σε τρίτη φάση να αρχίσει την οργάνωση του αγώνα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Μαζί με τους μαθητές, τους γονείς και όλο το λαό μα μην επιτρέψουμε τη διάλυση του Δημόσιου Σχολείου και την παράδοση του Κράτους Πρόνοιας στους ιδιώτες!
Μαζί με όλο το λαό να παλέψουμε για την ανατροπή αυτής της αντιλαϊκής πολιτικής!



ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ:
[i] Non paper «ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ»:
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ
·         Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ανεξάρτητα από τις δεσμεύσεις του Μεσοπρόθεσμου για την αναδιοργάνωση του Δημόσιου Τομέα, προτάσσει ως αναγκαία για την ουσιαστική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του, την απλούστευση των λειτουργιών του και την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του.
·         Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης στο πλαίσιο των υποχρεώσεών του είχε ορίσει την συμμετοχή του Υπουργείου Παιδείας στις 12.500 «διαθεσιμότητες»  σε 7.500 εκπαιδευτικούς.
·         Το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζοντας ότι ο ποσοτικός προσδιορισμός των υπό Διαθεσιμότητα Εκπαιδευτικών ή Διοικητικών Υπαλλήλων δεν μπορεί να προηγείται της Έκθεσης Αξιολόγησης των Δομών, των Υπηρεσιών και του Ανθρώπινου Δυναμικού του, προέβη σε αξιολόγηση των δομών του – που στελεχώνουν περισσότερα από 190.000 άτομα – και κατέδειξε με μεθοδολογική αρτιότητα ότι υπηρετώντας τη θεσμική αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος και μόνο, ότι οι εκπαιδευτικοί που δύνανται να τεθούν σε διαθεσιμότητα δεν υπερβαίνουν τους 2.000 σε συγκεκριμένους κλάδους και ειδικότητες.
·         Η νέα ηγεσία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης υιοθέτησε και υποστήριξε αποτελεσματικά τις τεκμηριωμένες θέσεις του Υπ. Παιδείας στις πρόσφατες διαπραγματεύσεις.
·         Παράλληλα, και οι εκπρόσωποι της Task Force συμφώνησαν με τη μεθοδολογική επάρκεια και συνεπώς με τα ποσοτικά  αποτελέσματα του staffing plan, ήτοι 2.000 εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα σε δύο εναλλακτικά σενάρια διαχείρισης προσωπικού προσμετρώντας τις αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί σχετικά με το Γενικό Λύκειο και το Τεχνικό Λύκειο, στη δομή, τη λειτουργία και τα ωρολόγια προγράμματα σπουδών τους:
-  Σενάριο 1ο από τους πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς κατά την 30η Ιουνίου 2013
1ο Βήμα) στις 4933 κενές οργανικές θέσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις ειδικότητες Γυμναστών, Πληροφορικής, Γαλλικής Φιλολογίας, Θεατρικών Σπουδών, Μουσικής και Καλλιτεχνικών, υποχρεωτική μετάταξη ισάριθμων υπεραρίθμων εκπαιδευτικών των ιδίων ειδικοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που πλεονάζουν
2ο Βήμα) στις 2.500 κενές οργανικές θέσεις Διοικητικών Υπαλλήλων κατηγορίας ΠΕ & ΤΕ της Κεντρικής & των Περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ καθώς και των Δ.Ι.Ε.Κ. υποχρεωτική μετάταξη υπεραρίθμων εκπαιδευτικών με ισόποση μείωση αποσπάσεων  και
3ο Βήμα) «διαθεσιμότητα» των  περίπου 2.000 εκπαιδευτικών που συνεχίζουν να πλεονάζουν

-  Σενάριο 2οαπό τους πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς κατά την 30η Ιουνίου 2013
1ο Βήμα) στις 4933 κενές οργανικές θέσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις ειδικότητες Γυμναστών, Πληροφορικής, Γαλλικής Φιλολογίας, Θεατρικών Σπουδών, Μουσικής και Καλλιτεχνικών , υποχρεωτική μετάταξη ισάριθμων υπεραρίθμων εκπαιδευτικών των ιδίων ειδικοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που πλεονάζουν
2ο Βήμα) «διαθεσιμότητα» εκπαιδευτικών που προκύπτουν από τυχόν κατάργηση κλάδων και ειδικοτήτων εφόσον προκριθούν αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νέου Τεχνικού Λυκείου  και
3ο Βήμα)  υποχρεωτική μετάταξη στις 2.500 κενές οργανικές θέσεις Διοικητικών Υπαλλήλων κατηγορίας ΠΕ & ΤΕ της Κεντρικής & των Περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ καθώς και των Δημοσίων ΙΕΚ  όσων εκπαιδευτικών συνεχίζουν να πλεονάζουν, με ισόποση μείωση αποσπάσεων, εφόσον είναι κατηγορίας ΠΕ & ΤΕ και ειδικοτήτων αναγκαίων ή συναφών για τη  βελτίωση του διοικητικού έργου.
ΠΟΙΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΕΠΕΛΕΞΕ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΑΙΘ & ΓΙΑΤΙ
·         Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι τα Επαγγελματικά & Τεχνικά Λύκεια & Σχολές δεν επιτελούν σήμερα το ρόλο τους αντιμετωπίζοντας σειρά στρεβλώσεων και πελατειακών σχέσεων, για αυτό το λόγο και οι προηγούμενες Κυβερνήσεις είχαν αποφασίσει να προχωρήσουν σε Μεταρρυθμίσεις.
·         Πιστεύουμε ότι η δευτεροβάθμια Τεχνική Εκπαίδευση πρέπει να προσβλέπει στο συνδυασμό της γενικής παιδείας με την τεχνική επαγγελματική γνώση και αυτή με την σειρά της να εκπληρώνει τον ρόλο της στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Γι αυτό σχεδιάζουμε ένα Τεχνικό Λύκειο που θα μεταδίδει τις απαιτούμενες τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες, παράλληλα με την καθολική εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας, και τη σύνδεση με την αγορά εργασίας, χωρίς στρεβλώσεις και επικαλύψεις με ανώτερες βαθμίδες τυπικής εκπαίδευσης ή μη τυπικής κατάρτισης.
·         Σε κάθε περίπτωση, υπηρετούμε ένα σχεδιασμό που στοχεύει το Τεχνικό Λύκειο να προσφέρει ειδικότητες αποφοίτων που ανταποκρίνονται στις επιλογές των μαθητών και όχι στις ειδικότητες των εκπαιδευτικών και να στελεχώνεται από εκπαιδευτικούς των απαιτούμενων ειδικοτήτων, ώστε να επιτρέπεται η αξιολόγηση τους, οι αναπληρώσεις τους και ο προγραμματισμός για τα επόμενα σχολικά έτη.
·         Η πρακτική αυτή που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια στα ΕΠΑΛ & στις ΕΠΑΣ οδήγησε στην ύπαρξη 110 διαφορετικών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, μοναδική στον ευρωπαϊκό χώρο.
·         Η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ προέκρινε το 2ο ΣΕΝΑΡΙΟ γιατί πιστεύει ότι οι θεσμικές αλλαγές  προκρίνονται και προηγούνται της διαχείρισης προσωπικού.
·         Μετά από συγκριτική μελέτη ευρωπαϊκών συστημάτων τεχνικής εκπαίδευσης, μελέτη αναγκών της εγχώριας αγοράς εργασίας και ανάπτυξη περιγραμμάτων επαγγελμάτων εξήχθη το συμπέρασμα ότι τα επαγγέλματα υγείας όπως Βοηθοί Φαρμακείων, Βοηθοί Φυσιοθεραπευτών, Βοηθοί Ακτινολογικών Εργαστηρίων, Βοηθοί Οδοντοτεχνιτών, Βοηθοί Νοσηλευτών, Βοηθοί Ιατρικών & Βιολογικών Εργαστηρίων &  Βοηθοί Βρεφονηπιοκόμων του Τομέα Υγείας Πρόνοιας καθώς και επαγγέλματα όπως Γραφικών Τεχνών, Σχεδίασης & Παραγωγής Ενδύματος, Αισθητικής Τέχνης, Κομμωτικής Τέχνης & Αργυροχρυσοχοΐας δεν υπάρχει σκοπιμότητα να παρέχονται από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
·         Παράλληλα, το ίδιο αντικείμενο σπουδών και χωρίς την αναγκαιότητα να αποδίδεται σε τρία επίπεδα σπουδών (Δευτεροβάθμιας – Μετα/Δευτεροβάθμιας – Ανώτατης) προσφέρεται σε άλλες βαθμίδες της Δημόσιας Εκπαίδευσης (Δημόσια ΙΕΚ &  ΤΕΙ) με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στον επαγγελματικό προσανατολισμό και στην αγορά εργασίας.
·         Για αυτό το λόγο προχωρήσαμε στην κατάργηση 46 ειδικοτήτων από τις 110 ειδικότητες που υπήρχαν, συνολικά, έως σήμερα, και συνεπώς στη κατάργηση 2.500 οργανικών θέσεων της τεχνικής εκπαίδευσης εκ των οποίων οι 2000 θα τεθούν σε διαθεσιμότητα και οι υπόλοιποι σύμφωνα με τα κάτωθι θα μεταταχθούν.
·         Συνεπεία της θεσμικής αλλαγής στη τεχνική εκπαίδευση που προωθούμε οι εκπαιδευτικοί που τίθενται σε διαθεσιμότητα προέρχονται από την Επαγγελματική & Τεχνική Εκπαίδευση και συγκεκριμένα από την κατάργηση του τομέα Υγείας & Πρόνοιας και των Ειδικοτήτων Αισθητικής, Κομμωτικής και Γραφικών Τεχνών στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ.
·         Σημειώνουμε σε πολλές περιπτώσεις αυτοί οι εκπαιδευτικοί που τίθενται σε διαθεσιμότητα είναι απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή πρώην ΚΑΤΕΕ & ΚΑΤΕ.. Οι εκπαιδευτικοί Κατηγορίας ΥΕ (Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης) που τίθενται σε διαθεσιμότητα θα αντικατασταθούν σταδιακά με νέους εκπαιδευτικούς κατηγορίας ΤΕ και ΠΕ γεγονός που συμβάλει στην ποιότητα της εκπαίδευσης.
ΤΙ ΜΕΛΛΕΙ ΓΕΝΕΣΘΑΙ ΜΕ ΤΟΥΣ 2.500 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΘΕΣΕΙΣ
Καταρχάς λαμβάνουμε μια σειρά μέτρων υποστήριξης των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών και εξαιρέσεων ώστε εν κατακλείδι να τεθούν περίπου 2000 σε διαθεσιμότητα και περίπου 500 θα μεταταχθούν σε διοικητικές θέσεις, από το σύνολο των απασχολούμενων στους καταργούμενους κλάδους.  Συγκεκριμένα:
- έχουν εξαιρεθεί εκπαιδευτικοί των σχετικών κλάδων που έχουν οργανική θέση σε Σχολεία Ειδικής Αγωγής.
-  έχουν εξαιρεθεί εκπαιδευτικοί των σχετικών κλάδων που έχουν και δεύτερη ειδικότητα γιατί αυτή τους αποδίδει οργανική θέση εκ της δεύτερης ειδικότητας
-  έχουν εξαιρεθεί εκπαιδευτικοί των σχετικών ειδικοτήτων που είναι πολύτεκνοι, τρίτεκνοι και άτομα με Αναπηρίες, οι οποίοι και θα υποχρεωθούν σε μετάταξη σε διοικητικές θέσεις στις εγγύτερες διοικητικές υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας της περιοχής που σήμερα υπηρετούν.
-  προνοείται όλοι οι εκπαιδευτικοί που τίθενται σε διαθεσιμότητα, εάν δεν τοποθετηθούν σε άλλες θέσεις και απολυθούν, να απασχολούνται κατά προτεραιότητα, όλων των υπολοίπων, ως ωρομίσθιοι σε μαθήματα των ειδικοτήτων τους.
-  το 55% των εκπαιδευτικών που τίθενται σε διαθεσιμότητα υπάγεται σε κλάδους με ειδικότητες απαραίτητες και αναγκαίες των υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας και των σχετικών Μονάδων Υγείας. Γεγονός που προμηνύει την αξιοποίησή τους και την επαναπροσληψή τους στις Υπηρεσίες υγείας του σχετικού Υπουργείου τους προσεχείς μήνες.
-  περισσότερο από το 35% των εκπαιδευτικών που τίθενται σε διαθεσιμότητα υπάγεται σε κλάδους με ειδικότητες που είτε ασκούσαν παράλληλα ελεύθερο επάγγελμα είτε μπορούν να ασκήσουν.